Bukefalos 28 år!

Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar ändå vara väldigt tyst i sociala medier från andra ryttare om detta till skillnad från Helgestrand. Det går bra att ta avstånd från någon i ett annat land men nu blir det helt plötsligt grannen på landet. Jag väntar också på avståndstagande från en av Sveriges större uppfödare som gick åt A.H, och som skulle sluta avla dressyrhästar, som i nuläget är tystelitysttyst kan det bero på att hon genom åren har haft massor av 2 och 3 åringar där ? Jag tycker att det är såå bra att det kommer fram men är inte förvånad heller att så många är tysta eller härinne väldigt försiktiga i kommentarerna. Jag hoppas att hon åker dit på sin skitridning .

Lika barn leka bäst 🫠
 
Fick svar!

1000004543.jpg
 
Treårstestet behövs det egentligen knappt någon utbildning alls inför om det inte vore för ridprovet och det är enligt mig helt onödigt/meningslöst för man ser en så ung häst mycket bättre när den visas för hand eller springer fritt. Ridprovet är visserligen frivilligt men krävs för att få diplom. Förr visades alltid treåringarna enbart för hand.
När jag visade min häst på mitt första (och troligen enda) treårstest gjorde jag ett uppsuttet ridprov. Hästen är schysst snäll och med bra psyke, var inte riden särkilt många gånger men eftersom ridprovet skulle vara så simpelt så var det lugnt.

Men det slutade mer eller mindre i en kortare ridlektion, i all välmening, men inget jag kalkylerat med, alls. (Samma sak för alla, så inte bara för mej)

Så när jag visat alla gångarter på ett okomplicerat sätt men på en väldigt grön häst, fick jag fortsätta rida på. Jag satt där och trodde att fasiken ser det så himla illa ut att vi inte kommer godkännas? Att det var därför jag fick fortsätta visa upp oss?
Och sen fick jag typ med tvekan godkänd, då hästen var ostadig i kontakten och ibland var tveksam i bjudningen, jag som var så nöjd kände mej bara blaha. Hästen svarade på alla hjälper och gjorde det jag bad om. Jag trodde ju det räckte..


Nä,
Personligen tycker jag som du, ridprov som treåring, behövs det verkligen även när hästen fått diplompoäng?
Behöver treåringarna verkligen ha en klass på breeders?
 
Det verkar ändå vara väldigt tyst i sociala medier från andra ryttare om detta till skillnad från Helgestrand. Det går bra att ta avstånd från någon i ett annat land men nu blir det helt plötsligt grannen på landet. Jag väntar också på avståndstagande från en av Sveriges större uppfödare som gick åt A.H, och som skulle sluta avla dressyrhästar, som i nuläget är tystelitysttyst kan det bero på att hon genom åren har haft massor av 2 och 3 åringar där ? Jag tycker att det är såå bra att det kommer fram men är inte förvånad heller att så många är tysta eller härinne väldigt försiktiga i kommentarerna. Jag hoppas att hon åker dit på sin skitridning .
Det blev ju väldigt mycket negativa reaktioner när hon sa att hon skulle sluta avla dressyrhästar. Tror det var Ridsport som slog upp det stort, inte hon. Kommentarsfältet var väldigt negativt mot både henne och tidningen iom att hon hade en dom mot sig angående behandling av hästar själv. Oavsett hur det var med domen så tror jag inte det är läge för den uppfödaren att synas igen nu. Reaktionerna där kanske även hindrar andra, alla som går ut och säger någonting kommer bli extra hårt granskade själva.

Alltså ur ett rent sannolikt marknadsföringsperspektiv, vilket de säkert delvis har. Dvs är det gynnsamt eller negativ marknadsföring för X eller Y att kommentera, och just nu ser det ju negativt ut att synas i det här sammanhanget och få sitt namn inblandat i debatten. Ridsport har ju dock haft ett par tre artiklar på rad nu där veterinärer går in och pratar om nos framför bakom lod, ur ett perspektiv som är lite mer intresserat av nos-lod delen än, kroppen är det viktiga, vilket är förvånande.
 
Senast ändrad:
Fast ur företagets synvinkel är det väl inte konstigt att de inte vill bli förknippade med en artikel i Aftonbladet om hästmisshandel? Tänker att det var iskallt själviskt att de tog ned den.

(om jag jobbade inom marknadsföring på ett företag som blev implicerade i en sådan film skulle jag typ åkt till jobbet på julafton för att få bort det. Och inte för stallets skull. Spenderar man en hel massa pengar på en reklamfilm är det ju för att det ska vara positivt för företaget så att då spendera några minuter på att ta bort den när den plötsligt ger extremt negativa associationer och riskerar gigantisk spridning är ju en no brainer. Snarare imponerande snabb reaktionsförmåga.)
 
Senast ändrad:
Fast ur företagets synvinkel är det väl inte konstigt att de inte vill bli förknippade med en artikel i Aftonbladet om hästmisshandel? Tänker att det var iskallt själviskt att de tog ned den.

(om jag jobbade inom marknadsföring på ett företag som blev implicerade i en sådan film skulle jag typ åkt till jobbet på julafton för att få bort det. Och inte för stallets skull. Spenderar man en hel massa pengar på en reklamfilm är det ju för att det ska vara positivt för företaget så att då spendera några minuter på att ta bort den när den plötsligt ger extremt negativa associationer är ju en no brainer. Snarare imponerande snabb reaktionsförmåga.)

Man kan ju också använda det för att stå upp emot oetisk behandling av djur när det uppdagas 🤷 Och du verkar ju också tro att de ljuger?
 
Man kan ju också använda det för att stå upp emot oetisk behandling av djur när det uppdagas 🤷 Och du verkar ju också tro att de ljuger?
De som tog ned filmen? Det är väl klart att jag tror att de tog ned den pga Aftonbladet artikeln.

De ljuger säkert inte alls. Däremot låter de ju bli att vara övertydliga.

De sitter där, mitt i julledigheten med en ljuvlig reklamfilm med säkert jättgulliga föl och ston och gröna fält och sin stora logga. Som plötsligt säger -vi älskar djurmisshandel och finansierar det gärna typ :( och filmen riskerar spridning på tio sekunder, innan någon hinner göra en strategi.
 
Jag tror det spelar in att det vid AH var öppet vilket stall det handlade om, nu är det anonymt även om många egentligen vet. Ang att det är mer tyst alltså.

Precis, den som går ut öppet och tar avstånd med namn på den utpekade blir den första att göra det.

Inget blir bättre om inte någon vågar gå ut och nämna namn på den/de som förekommer på filmerna. I första hand till Polisen såklart! Sen kommer det ju bli offentligt i samband med utredning och eventuell dom.
 
Kanske inte men helt ärligt så kan jag inte se att det är SEBs ansvar att driva på tvätten av ridsportens smutsiga byk. Det är vi som håller på med sporten och framförallt SvRF som har det ansvaret.

Det är bara synd att alla backar och endast ser till sig själva. Ett svar om att de inte vill förknippas med stallet efter dessa ännu obekräftade uppgifterna hade i alla fall jag helt klart föredragit!
 
SEB har inget att förlora på att snabbt klippa alla band med det aktuella företaget och de vinner heller ingenting på att ge sig in i debatten, utan deras strategi blir nog att bara hålla tyst och låta det blåsa över.
 
Kan man inte ta avstånd mer kraftfullt mot händelserna utan att i nuläget blanda i vem?Jag tror att ickeanonyma både buke och även Facebooksanvändare inte törs då de i nuläget inte vågar ta ställning mot den person det gäller eller skulle gälla , eftersom de berömt henne förut i skrift, och det är verkligen illa om det är så, alla som pryglar såhär ska väl få sammA liknande behandling som AH kan jag tycka.
Nej, de ska ALDRIG NÅGONSIN MER I HELA LIVET FÅ GÅ NÄRA EN HÄST, aldrig känna deras doft, höra ljudet av när de tuggar, känna värmen från dem och hur deras stora hjärtan slår. Hästar är ett privilegium. En gåva. Sådana här människor får mig att skämmas för min art.
 
Det är bara synd att alla backar och endast ser till sig själva. Ett svar om att de inte vill förknippas med stallet efter dessa ännu obekräftade uppgifterna hade i alla fall jag helt klart föredragit!
Skriver de det har de tagit ställning. Jag tvivlar på att någon i en beslutande position är tillgänglig för att ta det beslutet. Seriöst tycker jag du ställer orimliga krav på en typ kundtjänstmedarbetare. Jag tycker det ser ut som om de hanterat det här på ett så bra sätt de bara kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp