Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, såvitt jag vet är det ingen i den rasen ute på tävlingsbanorna just nu, kanske någon som provat några lägre klasser. Jag har dock inte koll på alla individerna, men det är inte en ras man köper om man har siktet på tävling.

Dom ökar i antal dock :). Uppskattade som "hobbyhästar" och billiga i drift.
Jag tänker att man (vissa i alla fall) betalar för lite vildmarksromantik också? I hundvärlden finns det folk som betalar massor för varghybrider som inte duger till något alls, knappt ens till sällskap. Jag gissar att mustanger är betydligt mindre extrema, men att de lockar till sig människor som är villiga att betala utan att få någon prestation tillbaka.
 
Jag tänker att man (vissa i alla fall) betalar för lite vildmarksromantik också? I hundvärlden finns det folk som betalar massor för varghybrider som inte duger till något alls, knappt ens till sällskap. Jag gissar att mustanger är betydligt mindre extrema, men att de lockar till sig människor som är villiga att betala utan att få någon prestation tillbaka.

Ja absolut, nu var det en slump som gjorde att det blev en mustang för mig (dessutom en med lite oturlig historik gällande människor och ridning), men jag skulle gärna äga fler om jag hade mer mark. Det är en fantastisk upplevelse bara att få umgås med dom. Skulle tro att många av de andra Kigerägarna känner likadant.

Dom duger alldeles utmärkt som dom är, och dom flesta rids. Men inte för prestation/sport.
 
Angående att förbjuda tävling så har ju hundvärlden lyckats svänga om ganska bra. Där finns inga pengar, men hundarna har ändå varit utsatta för allt möjligt plågeri för att prestera bättre. Det förekommer fortfarande folk som lär in med obehag som främsta hjälpmedel (Jeppe o co.) men de som tävlar på högsta nivå vet att schyssta metoder ger bättre framgångar. Och detta har spridit sig till de allra flesta. Nog borde hästvärlden kunna svänga på samma sätt?

A och O borde dock vara att förändra bedömningskriterierna. Saftiga avdrag för undvikande beteenden, hopdragna halsar osv, inför obligatoriska stilpoäng på hopptävlingar osv. Om domarna inte redan har det, inför domarkonferenser med videobedömning för mer likriktning i bedömning. En häst som travar på stället utan samling ska inte kunna få betyg i piaff pga momentet är inte genomfört osv. Kanske kan de få bort de värsta avarterna?
 
Angående att förbjuda tävling så har ju hundvärlden lyckats svänga om ganska bra. Där finns inga pengar, men hundarna har ändå varit utsatta för allt möjligt plågeri för att prestera bättre. Det förekommer fortfarande folk som lär in med obehag som främsta hjälpmedel (Jeppe o co.) men de som tävlar på högsta nivå vet att schyssta metoder ger bättre framgångar. Och detta har spridit sig till de allra flesta. Nog borde hästvärlden kunna svänga på samma sätt?

A och O borde dock vara att förändra bedömningskriterierna. Saftiga avdrag för undvikande beteenden, hopdragna halsar osv, inför obligatoriska stilpoäng på hopptävlingar osv. Om domarna inte redan har det, inför domarkonferenser med videobedömning för mer likriktning i bedömning. En häst som travar på stället utan samling ska inte kunna få betyg i piaff pga momentet är inte genomfört osv. Kanske kan de få bort de värsta avarterna?

🙏
 
Och proffsen vill i sin tur helst inte betala några skäliga löner till sina anställda?


Ditt påstående gäller ju såklart inte bara de som är hobbyhästägare. Det gäller väl ändå lite överallt, och på olika sätt.

Du hävdade att alla hobbyryttare inte vill lägga pengar på sina hästar. Det är ganska lätt att motbevisa, det handlar inte om "en bild", ta och kolla lite statistik istället.

Eller kolla omsättning på webshoppar som taur.se som riktar sig till den "alternativa" hästmarknaden...

Fast det är väl ganska välkänt att folk kan köpa grejer och schabrak för flera tusen men inte betala sin hovslagare, stallägare, tränare osv vad det kostar utan det ska vara det absolut billigaste men samtidigt vill alla ha moderna stall med alla faciliteter och service och betala 2000 spänn.

Detta är Sverige i ett nötskal och därmed kan inte någon få någon hyfsad lön i detta landet för ingen vill eller kan betala vad det kostar.

Problemet i vårat land är ju att det inte finns någon hästnäring på det sättet som tex ute i Europa. Så här ska folk betala utbildare med sina skattade pengar. Hästsporten har aldrig varit riktigt accepterad i Sverige vilket inte minst syns när en ryttare får jerringpriset.

Nu är vi i Sverige ett hobbyland generellt när det kommer till hästar och det är ju svårt att livnära sig på något som är den andres hobby. I alla fall något som är så dyrt som hästar. Ja undantaget är ju hästgrejer.
 
Fast det är väl ganska välkänt att folk kan köpa grejer och schabrak för flera tusen men inte betala sin hovslagare, stallägare, tränare osv vad det kostar utan det ska vara det absolut billigaste men samtidigt vill alla ha moderna stall med alla faciliteter och service och betala 2000 spänn.
Och det är ju inte bara folk som har det knapert som gör så. Det kan vara folk som tjänar VÄLDIGT bra.

Man tänker liksom inte på att av den summa pengar som stallägare, tränare etc får in så ska det skattas, sociala avgifter, pension, täcka semester etc. Och för stallägare/om man tar emot för träning så ska ju gårdskostnader till.
Finns ju oerhört många typ C-tränare eller ridlärare som måste jobba deltid med annat för att gå runt. Eller sluta inom häst.

Jag som är nischad lite mer inom sånt där det inte finns så många andra med samma kunskap kan ju ta mer betalt än tex många c-tränare och ridlärare. Det kan ju de som har råd vara villiga att betala för på ett annat sätt.
Jag betalar gladeligen för bra hovis, bra tränare etc IOM att jag är rädd om såna guldklimpar och vill att de ska må bra och orka/vilja/kunna jobba vidare.
 
Märkligt hur det okej att rappa upp sin häst inne på banan på internationella hoppningar? På världscupen syntes två irländare använda spö på ett sätt som aldrig hade accepteras inom dressyren. Där borde FEI verkligen se över sina regler för spöanvändning!
Ja tom min mamma reagerade över detta. Hon ringde mig och var asarg. Hoppas verkligen att de blir avstängda.
 
Ja tom min mamma reagerade över detta. Hon ringde mig och var asarg. Hoppas verkligen att de blir avstängda.
Blir de inte tror jag.
Någon delade FEI regler och man får ge max 3 rapp vid ett tillfälle under ritten samt inte använda spö efter uteslutning. Och inget blod...
Och även om det såg illa ut så tror jag de höll sig inom de reglerna.
Svenska reglerna är bättre men gäller inte på internationell tävling i Sverige...
 
Blir de inte tror jag.
Någon delade FEI regler och man får ge max 3 rapp vid ett tillfälle under ritten samt inte använda spö efter uteslutning. Och inget blod...
Och även om det såg illa ut så tror jag de höll sig inom de reglerna.
Svenska reglerna är bättre men gäller inte på internationell tävling i Sverige...
Det är min bild också. Att det där går under tillåten spöanvändning.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Blir de inte tror jag.
Någon delade FEI regler och man får ge max 3 rapp vid ett tillfälle under ritten samt inte använda spö efter uteslutning. Och inget blod...
Och även om det såg illa ut så tror jag de höll sig inom de reglerna.
Svenska reglerna är bättre men gäller inte på internationell tävling i Sverige...
Helt sjukt dåliga regler, hur kan man få ta enhandsfattning och slå rundslag utan att bli utesluten? Och så undrar vi varför det förekommer våld i stallen...
 
Blir de inte tror jag.
Någon delade FEI regler och man får ge max 3 rapp vid ett tillfälle under ritten samt inte använda spö efter uteslutning. Och inget blod...
Och även om det såg illa ut så tror jag de höll sig inom de reglerna.
Svenska reglerna är bättre men gäller inte på internationell tävling i Sverige...
Det är ju helt efterblivet att det är tillåtet att bestraffa hästen med redskap TRE gånger på tävling!

Jämför med hundtävlingar i lydnad:

"Det är förbjudet att bestraffa hunden"

"Om föraren uppmuntrar hunden under ett moment genom att vidröra, smeka eller klappa den, så underkänns momentet. Efter varje avslutat moment kan föraren däremot – med stor glädje, beröm och klappar – uppmuntra sin hund."

"Domaren har rätt att avbryta och underkänna ett moment om föraren inte har kontroll på hunden. Detsamma gäller om hunden visar oförmåga eller ovilja att genomföra det."

Och kanske viktigast

"All bestraffning av hunden leder till diskvalificering. Om vidrörande av hunden under eller mellan moment kan tolkas som bestraffning, diskvalificeras ekipaget"
 
In
Det är ju helt efterblivet att det är tillåtet att bestraffa hästen med redskap TRE gånger på tävling!

Jämför med hundtävlingar i lydnad:

"Det är förbjudet att bestraffa hunden"

"Om föraren uppmuntrar hunden under ett moment genom att vidröra, smeka eller klappa den, så underkänns momentet. Efter varje avslutat moment kan föraren däremot – med stor glädje, beröm och klappar – uppmuntra sin hund."

"Domaren har rätt att avbryta och underkänna ett moment om föraren inte har kontroll på hunden. Detsamma gäller om hunden visar oförmåga eller ovilja att genomföra det."

Och kanske viktigast

"All bestraffning av hunden leder till diskvalificering. Om vidrörande av hunden under eller mellan moment kan tolkas som bestraffning, diskvalificeras ekipaget"
Spö borde verkligen förbjudas på tävling.
Sporrar, vill jag däremot behålla 🫣
Jag tycker att skänkelhjälpen blir mycket mer precis med sporrar…
Fast vi kan ju bestämma att man inte får sparka med dem.
 
Nej, världen är inte svart och vit - och jag tycker inte att vi ska hyckla och låtsas som att vi inte alla står i gråskalan.

Men det jag försöker säga är att alla tävlingsformer innebär en risk för djuret, en risk att dess människa blir för meddragen i jakten på status/pengar och börjar nedprioritera djurets välbefinnande.

VARFÖR ska vi utsätta djuren för den risken? Man kan träna allt möjligt ändå, och träffas och göra det tillsammans, det behöver inte vara en tävling. Det är tävlingsmomentet som är risken för djuret, pga vad som kan hända mentalt med människan.
De som tävlar utsätter sig ju ändå för någon typ av granskning, till skillnad från dem som aldrig kommer utanför gården. Därför håller jag inte med dig om att all tävling är av ondo (i gråskalan du nämner ovan). Däremot vill jag ge dig en eloge för att du känner dig själv så väl att du inser att risken finns att du bortser från hästens välfärd om du skulle tävla. Inte alla har den självkännedomen.
 
De som tävlar utsätter sig ju ändå för någon typ av granskning, till skillnad från dem som aldrig kommer utanför gården. Därför håller jag inte med dig om att all tävling är av ondo (i gråskalan du nämner ovan). Däremot vill jag ge dig en eloge för att du känner dig själv så väl att du inser att risken finns att du bortser från hästens välfärd om du skulle tävla. Inte alla har den självkännedomen.

För att vara lite tydlig här, jag menar alltså inte blodiga munnar eller så 😛. Utan att jag slutar ta hästens egen åsikt och rätt till autonomi med i beräkningen, för att jag tycker det är roligt att tävla (främst mot mig själv, tävla mot bättre resultat). Jag börjar övertyga min häst, istället för att respektera entusiastiskt samtycke som gränsen.

Det är bättre att jag håller sån prestationslust inom sånt som bara berör mig själv, tillexempel datorspel, så pajar jag inte relationen med min häst.
 
Nu har det lagts ut ett Facebookinlägg på personens egna sida (som är öppen för alla att läsa). Jag får verkligen inte ihop hur hästvälfärd och djurvälfärd är ytterst essentiell i en mening och i andra är det drev, hot och hat i sociala medier som kan knäcka en människa som personen nu vill stötta (genom skärmdumpen som kom ut i går i guess).

Ska bli väldigt intressant hur Tidningen Ridsport hanterar detta om det inte framkommer att allt i Aftonbladet var fabricerat.

Jag skrev ett inlägg där och ifrågasatte just det ologiska med att sluta föda upp dressyrhästar pga Helgstrand men väljer att stötta denna person.
Lena svarade mig privat då hon var trött på alla drev.
 
Jag skrev ett inlägg där och ifrågasatte just det ologiska med att sluta föda upp dressyrhästar pga Helgstrand men väljer att stötta denna person.
Lena svarade mig privat då hon var trött på alla drev.

Hörde detta. Jag förstår verkligen inte resonemangen. Det är så många som tjatar om alla drev på sociala medier. Jag läser massor med välformulerade och välgrundade kommentarer. Börjar ärligt undra om det är glasögonen som skiljer, även om jag verkligen inte gillar att förminska andras upplevelser. Men när HÄSTARNA som regel dessutom inte alls nämns i detta tjatet om drev utan dreven verkar bara gälla människor, då blir jag faktiskt less till slut.
 
Inget 😅

Eller ja för 400 år var dom väl spanska militärens ridhästar... Efter det var dom bara hästar fram tills ganska nyligt.

De (och raser som Nez Perce Horse) var ju en helt livsavgörande del av north american natives och avlades relativt hårt. Så de har varit mer nyttodjur än många andra raser. Jag skulle jämföra dem med Mongolisk ponny och islandshästar.
 
Vill bara förtydliga att jag på inget sätt menade att det är just uppfödarna som pressar hästarna :) Men det är alltså hela denna infrastrukturen och köparna som det syftas på skulle försvinna om tävling försvann?

Menar vi då ridhästtävlingar (dressyr/hopp/fälttävlan), western, islänningar och även trav och galopp?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp