Hej!
Min häst fick vara demohäst under en av deras återförsäljares/utprovares föreläsningar om ryggar och sadlar. Hen ritade på häst var sadeln fick vara och inte vara. Hen visade sen med vår nuvarande sadel och den gick absolut inte att använda. Sen fick jag rida i min egen sadel- pållan gick för dagen riktigt crappy, men men. Sen la vi på en DK tror jag det var, som hen tryckte om den i vidd pållan skulle ha(de värmer inte utan trycker till i nån typ av järn, minns inte vad det hette dock). Sen fick jag rida i den sadeln- den såg ut och kändes som om den låg flera meter ovanför hästen, men så "skulle det vara", och hästan gick precis lika crappy i den, trots att den var luftstoppad och "alla hästar blir mycket bättre när man lägger på dessa sadlar". Återförsäljaren/utprovaren hävdade också att bommens vinkel inte var relevant för de hästar som har böjd rygg blir raka när de jobbar (men om de då kan ha raka sadlar borde inte rakryggade hästar då få ryggkurvan uppåt och behöva en bom med kurva åt andra hållet?).
På det hela taget kändes själva teorin bakom sadeln trevlig (inte förstöra bogbladsbrosket, inte ha tryck på ställen där hästen känner det eller kan ta skada av det, anpassad för kvinnliga bäcken), men kostnaden är alldeles för stor för en sadel som min häst inte gick det minsta bättre i och jag kände mig alldeles galet låst med det gigantiska knäskyddet.
Det ska finnas en ny schleese nu som bara kostar ca 23000, men det är fortfarande ganska saftigt. Och när man läser omstoppnings- och ompressningskostnaden känns det som om det fortfarande kommer bli en rätt stor kostnad.
Bild på min häst med DK-sadeln
/Lavinia