Dk och Schleese

animalasia

Trådstartare
Jag har kommit i kontakt med dessa sadlar och det låter ju otroligt bra att kunna ha kvar sadeln hela hästens liv och bara pressa om den när hästen muskler sig och utvecklas. Men samtidigt är det väldigt mycket pengar så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa sadlar och hur de fungerar? Är de värda sina pengar?

Det finns en del till salu, bl a i USA, som säljs pga att de inte passar. Vet inte om det är ett betyg för hur omformningsbara de är.
Jag gick på den niten med ett svenskt bolag som börjar på J.
Å andra sidan är det kul att titta på sadlar som tur är...

Det finns en del till salu, bl a i USA, som säljs pga att de inte passar. Vet inte om det är ett betyg för hur omformningsbara de är.
Jag gick på den niten med ett svenskt bolag som börjar på J.
Å andra sidan är det kul att titta på sadlar som tur är...

Ja, jag har också sett att det finns en hel del begagnade på eBay men även i Sverige har det kommit en del. Då kanske de inte är så lätta att pressa om som det ges sken av. Har också sett att det står på de som är till salu av det märke som jag tror att du menar ,att det passar olika typer av hästryggar och denna informationen borde ju vara överflödig ifall sadeln ändå går att pressa om.
Hur märkte du att din sadel inte passade och vad sa återförsäljaren? Har du sålt din och vad köpte du istället?

Ja, jag har också sett att det finns en hel del begagnade på eBay men även i Sverige har det kommit en del. Då kanske de inte är så lätta att pressa om som det ges sken av. Har också sett att det står på de som är till salu av det märke som jag tror att du menar ,att det passar olika typer av hästryggar och denna informationen borde ju vara överflödig ifall sadeln ändå går att pressa om.
Hur märkte du att din sadel inte passade och vad sa återförsäljaren? Har du sålt din och vad köpte du istället?
Hela sadeln tippade framåt groteskt, den djupaste sittpunkten var på framvalvet, så ja, jag sålde dem (dum som jag var kostade jag på en dressyr och en allround samtidigt, båda med samma problem). När jag klagade sa ägaren/säljaren bara att det var min häst som var svår i ryggen och att det då blir så där och inget han kunde göra något åt. När vi måttade ut sadlarna innan var dock tongången att det var iiiinga problem att få till en sadel som skulle ligga bra på min häst och när hon ändrade sig skulle det gå att ändra sadlarna med. @rtf lurad så det visslade om det.
Efter den niten är jag luttrad till omformningsbara sadlar. De kanske finns, men amerikanska ebay tyder på att Schleese kanske inte tillhör den kategorin heller...? Jag vet inte, någon annan vet säkert bättre. Vill bara inte att du ska förlora en himla massa pengar, så var försiktig och stort lycka till!

Hej!

Min häst fick vara demohäst under en av deras återförsäljares/utprovares föreläsningar om ryggar och sadlar. Hen ritade på häst var sadeln fick vara och inte vara. Hen visade sen med vår nuvarande sadel och den gick absolut inte att använda. Sen fick jag rida i min egen sadel- pållan gick för dagen riktigt crappy, men men. Sen la vi på en DK tror jag det var, som hen tryckte om den i vidd pållan skulle ha(de värmer inte utan trycker till i nån typ av järn, minns inte vad det hette dock). Sen fick jag rida i den sadeln- den såg ut och kändes som om den låg flera meter ovanför hästen, men så "skulle det vara", och hästan gick precis lika crappy i den, trots att den var luftstoppad och "alla hästar blir mycket bättre när man lägger på dessa sadlar". Återförsäljaren/utprovaren hävdade också att bommens vinkel inte var relevant för de hästar som har böjd rygg blir raka när de jobbar (men om de då kan ha raka sadlar borde inte rakryggade hästar då få ryggkurvan uppåt och behöva en bom med kurva åt andra hållet?).

På det hela taget kändes själva teorin bakom sadeln trevlig (inte förstöra bogbladsbrosket, inte ha tryck på ställen där hästen känner det eller kan ta skada av det, anpassad för kvinnliga bäcken), men kostnaden är alldeles för stor för en sadel som min häst inte gick det minsta bättre i och jag kände mig alldeles galet låst med det gigantiska knäskyddet.

Det ska finnas en ny schleese nu som bara kostar ca 23000, men det är fortfarande ganska saftigt. Och när man läser omstoppnings- och ompressningskostnaden känns det som om det fortfarande kommer bli en rätt stor kostnad.

Bild på min häst med DK-sadeln
10857799_765775320124990_5523801801107703464_n.jpg

/Lavinia

Hela sadeln tippade framåt groteskt, den djupaste sittpunkten var på framvalvet, så ja, jag sålde dem (dum som jag var kostade jag på en dressyr och en allround samtidigt, båda med samma problem). När jag klagade sa ägaren/säljaren bara att det var min häst som var svår i ryggen och att det då blir så där och inget han kunde göra något åt. När vi måttade ut sadlarna innan var dock tongången att det var iiiinga problem att få till en sadel som skulle ligga bra på min häst och när hon ändrade sig skulle det gå att ändra sadlarna med. @rtf lurad så det visslade om det.
Efter den niten är jag luttrad till omformningsbara sadlar. De kanske finns, men amerikanska ebay tyder på att Schleese kanske inte tillhör den kategorin heller...? Jag vet inte, någon annan vet säkert bättre. Vill bara inte att du ska förlora en himla massa pengar, så var försiktig och stort lycka till!

Stort tack för ditt svar! Jag känner mig som ett lätt offer eftersom de spinner på viljan att erbjuda sin häst det bästa men talesättet; att när det låter för bra för att vara sant, det är då du ska vara försiktig kanske gäller dessa sadlar trots allt. Jag tänkte att jag skulle kunna köpa mig fri från sadel letande resten av min hästs liv men nu har jag nog tänkt om. Återigen tack!

Hej!

Min häst fick vara demohäst under en av deras återförsäljares/utprovares föreläsningar om ryggar och sadlar. Hen ritade på häst var sadeln fick vara och inte vara. Hen visade sen med vår nuvarande sadel och den gick absolut inte att använda. Sen fick jag rida i min egen sadel- pållan gick för dagen riktigt crappy, men men. Sen la vi på en DK tror jag det var, som hen tryckte om den i vidd pållan skulle ha(de värmer inte utan trycker till i nån typ av järn, minns inte vad det hette dock). Sen fick jag rida i den sadeln- den såg ut och kändes som om den låg flera meter ovanför hästen, men så "skulle det vara", och hästan gick precis lika crappy i den, trots att den var luftstoppad och "alla hästar blir mycket bättre när man lägger på dessa sadlar". Återförsäljaren/utprovaren hävdade också att bommens vinkel inte var relevant för de hästar som har böjd rygg blir raka när de jobbar (men om de då kan ha raka sadlar borde inte rakryggade hästar då få ryggkurvan uppåt och behöva en bom med kurva åt andra hållet?).

På det hela taget kändes själva teorin bakom sadeln trevlig (inte förstöra bogbladsbrosket, inte ha tryck på ställen där hästen känner det eller kan ta skada av det, anpassad för kvinnliga bäcken), men kostnaden är alldeles för stor för en sadel som min häst inte gick det minsta bättre i och jag kände mig alldeles galet låst med det gigantiska knäskyddet.

Det ska finnas en ny schleese nu som bara kostar ca 23000, men det är fortfarande ganska saftigt. Och när man läser omstoppnings- och ompressningskostnaden känns det som om det fortfarande kommer bli en rätt stor kostnad.

/Lavinia

Spännande berättelse! Nu är min häst precis fyllda tre och inte inriden så därför skulle jag inte ha något att jämföra med som du hade. Jag tycker precis som du att idén med sadeln låter väldigt bra men om de vill lansera en sadel som ett livstidsköp så måste de också inse att konsumentvård är A och O för att överleva. Att inte vara mer lyhörda på hur du och din häst upplevde sadeln känns ju som rena bilskojartaktiken och känns inte långsiktigt hållbart. Bra av dig att du lyssnade på din känsla. En sadel till det priset borde ju imponera på både dig och hästen för att motivera till köp. Tack, jag har genom er båda sparat en bra slant genom att få ta del av era erfarenheter.

Hej!

/Lavinia

Nyfiken på vad det är för sadel du har i dagsläget och varför du var intresserad av DK/Schleese? :) Vad tror du på för sadlar idag? :)

Hej!

Vi har just nu en Jensen classic, den funkar tycker jag, men skulle behöva vara lite smalare i fram, men jag tror fröken kommer växa till sig så det löser sig nog (den passade innan hon tappade allt pga skada). Annars vet jag inte vad jag vill ha. Nånting brett, kort (max 43 cm), ganska rakt, bred kanal och mjukt att sitta i, som inte rullar runt :-). Vi är kräsna både jag och prinsessan, men jag är öppen för alla sadlar som funkar för prinsessan! Jag skulle gärna hitta en hoppsadel att busa runt i skogen i, hittade nåt som hetter Exsess eller nåt som kanske kunde funka, men den såldes innan jag hann prova...

Vi i stallet var mest intresserade av att lära oss mer om sadlar och hästryggar och tog ut utprovaren för föreläsning. Hen ville ha lite demohästar och fick ett brokigt gäng- en arab (bred, kortryggad och överbyggd med sadelgjordläge långt ifrån där sadeln vill ha gjorden), en tinker och en bruksnordis (riktigt bred och kortryggad). Så vi var egentligen inte direkt intresserade av DK/Schleese i sig utan mer vad vi kunde lära oss om ryggar och sadlar. Jag tycker dessutom det är jättekul attt ha med fröken häst på såna saker (min förra häst är fortfarande modell för selen hon hade).

Jag tyckte som sagt att teorin låter jättebra med DK/Schleese, men utprovaren gjorde inte ett jättebra jobb att sälja in sadlarna, eller föreläsa om ryggar, uppfattade hen som inte så kunnig och knappt förberedd alls.

/Lavinia

Hej, jag är ägare till en Schleese sadel sedan ett år tillbaka. Jag har enbart positiva erfarenheter, måste jag nämna något negativt skulle det i så fall vara att de är rätt tunga, men det finns det även andra sadlar som är :)

Orsaken till att jag köpte sadeln var att jag hade svårt att hitta någon sadel som inte gled fram till min häst med obefintlig, rund manke, kort rygg och sadelgjordsläget långt fram. Då jag räknade på hur mycket tid & pengar jag lagt på att köpa/sälja sadlar, åka på utprovningar osv kändes det värt att köpa Schleese sadeln (visserligen begagnad), dessutom har jag tillgång till en lokal utprovare. Hittills har jag inte ångrat mig en sekund, snarare tvärtom.

Jag har haft en schleese sadel, sålde den ganska fort igen. Den var svåranpassad, Mjuk var den iof, men inget wow märkvärdigt.

Först, för sakens skull - Schleese heter numera JES.

Jag har haft (har) en JES som jag köpte då jag hade problem med att sadlarna åkte fram på min häst + behövde en sadel med kort anläggningsyta. Min sadel var jag nöjd med -den låg kvar där jag lagt den och jag satt bra i den. Enda som inte jag var lika nöjd över var att jag inte vill sitta riktigt så högt som man gör i dem.

Dock har jag inte längre någon ridbar häst och ska därför sälja sadeln -alldeles för mycket pengar för att bara hänga...

Vet en häst som har en DK.

Tycker inte alls den låg bra när den blev levererad och efter att återförsäljaren varit ute och justerat den tyckte jag det såg ännu värre ut :crazy:

Jag skulle då aldrig köpa någon om jag så vore miljonär.

Först, för sakens skull - Schleese heter numera JES.

Jag har haft (har) en JES som jag köpte då jag hade problem med att sadlarna åkte fram på min häst + behövde en sadel med kort anläggningsyta. Min sadel var jag nöjd med -den låg kvar där jag lagt den och jag satt bra i den. Enda som inte jag var lika nöjd över var att jag inte vill sitta riktigt så högt som man gör i dem.

Dock har jag inte längre någon ridbar häst och ska därför sälja sadeln -alldeles för mycket pengar för att bara hänga...

Hej!

Hur kort anläggningsyta har din då?

/Lavinia

Har inte mätt den men den är närmare 5cm kortare än min Albion -ögonmåttat vid jämförelse, så ganska ungefärligt mått, men den är en bra bit kortare.

Du har inte lust att mäta, den jag fick testa (en DK i och för sig) var något för lång för min prinsessa så är lite nyfiken, kommer dom i olika längder?

/Lavinia

Hej, jag är ägare till en Schleese sadel sedan ett år tillbaka. Jag har enbart positiva erfarenheter, måste jag nämna något negativt skulle det i så fall vara att de är rätt tunga, men det finns det även andra sadlar som är :)

Orsaken till att jag köpte sadeln var att jag hade svårt att hitta någon sadel som inte gled fram till min häst med obefintlig, rund manke, kort rygg och sadelgjordsläget långt fram. Då jag räknade på hur mycket tid & pengar jag lagt på att köpa/sälja sadlar, åka på utprovningar osv kändes det värt att köpa Schleese sadeln (visserligen begagnad), dessutom har jag tillgång till en lokal utprovare. Hittills har jag inte ångrat mig en sekund, snarare tvärtom.

Skönt att du är nöjd! Jag tror säkert att dessa sadlar passar många hästar men anledningen till att jag startade tråden var att jag blev skeptisk för den saluförs som om den kan anpassas till alla hästar. Jag har kommit i kontakt med dessa sadlarna eftersom en nära vän köpt en Jes till sin häst, hon är jättenöjd och hästen med. Men när jag kontaktade återförsäljaren så ville hen istället sälja en DK och eftersom priset är väldigt högt så ville jag höra mig om vad det fanns för olika erfarenheter ute i landet.

Jag tycker att sadeletande är en syssla som jag gärna betalar för att slippa. Men jag tror att det landar i att jag tar ut en vanlig sadelprovare istället.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka