Viggen Trådstartare 5 Sept 2007 #1 Är det nån som har koll på hur mkt 0,2 kg betfor är i dl? Och 1 kg korn i dl? Dum fråga kanske..:smirk: Men frågar ändå
Är det nån som har koll på hur mkt 0,2 kg betfor är i dl? Och 1 kg korn i dl? Dum fråga kanske..:smirk: Men frågar ändå
L lundborg 5 Sept 2007 #2 Sv: dl fråga 1 liter betfor (torr riven) väger 320 gr. när jag vägde det. har du krossat eller helt korn?
Sv: dl fråga 1 liter betfor (torr riven) väger 320 gr. när jag vägde det. har du krossat eller helt korn?
N Natasja 5 Sept 2007 #4 Sv: dl fråga Viggen skrev: Helt korn Klicka för att se mer... Du vet att du måste stöpa eller krossa kornet om det är helt, annars lär det komma ut helt i andra änden!
Sv: dl fråga Viggen skrev: Helt korn Klicka för att se mer... Du vet att du måste stöpa eller krossa kornet om det är helt, annars lär det komma ut helt i andra änden!
pinky 6 Sept 2007 #6 Sv: dl fråga Det bästa är att du skaffar en våg och väger upp varje nytt fodersäck, för det kan skilja mellan olika partier. T.ex har vi haft havre som ena året vägt 400 g/liter, och ett annat år nästan 900g/liter... Betforen har växlat mellan ca 2,5-4 dl/100 g. Att fråga vad andras foder väger eller att använda sig av generella tabeller kan bli ganska fel, alltså. Färdigfoder i pelletsform brukar dock vara ganska "stabilt".
Sv: dl fråga Det bästa är att du skaffar en våg och väger upp varje nytt fodersäck, för det kan skilja mellan olika partier. T.ex har vi haft havre som ena året vägt 400 g/liter, och ett annat år nästan 900g/liter... Betforen har växlat mellan ca 2,5-4 dl/100 g. Att fråga vad andras foder väger eller att använda sig av generella tabeller kan bli ganska fel, alltså. Färdigfoder i pelletsform brukar dock vara ganska "stabilt".
Lovisaleonora 6 Sept 2007 #7 Sv: dl fråga Som Pinky redan konstaterat skiljer spannmål en del mellan olika leveranser (kan göra). Bästa investeringen är en hushållsvåg, kostar inte så många kr om man köper den på Willys, Rusta eller liknande.
Sv: dl fråga Som Pinky redan konstaterat skiljer spannmål en del mellan olika leveranser (kan göra). Bästa investeringen är en hushållsvåg, kostar inte så många kr om man köper den på Willys, Rusta eller liknande.
Viggen Trådstartare 6 Sept 2007 #8 Sv: dl fråga Jo jag hade en våg..tills i går ..den gick sönder Tänkte bara om det var nån som visste..
Sv: dl fråga Jo jag hade en våg..tills i går ..den gick sönder Tänkte bara om det var nån som visste..