Viggen

Trådstartare
Är det nån som har koll på hur mkt 0,2 kg betfor är i dl? Och 1 kg korn i dl? Dum fråga kanske..:smirk: Men frågar ändå;)

Sv: dl fråga

1 liter betfor (torr riven) väger 320 gr. när jag vägde det.
har du krossat eller helt korn?

Det bästa är att du skaffar en våg och väger upp varje nytt fodersäck, för det kan skilja mellan olika partier.

T.ex har vi haft havre som ena året vägt 400 g/liter, och ett annat år nästan 900g/liter... Betforen har växlat mellan ca 2,5-4 dl/100 g.

Att fråga vad andras foder väger eller att använda sig av generella tabeller kan bli ganska fel, alltså.

Färdigfoder i pelletsform brukar dock vara ganska "stabilt".:idea:

Som Pinky redan konstaterat skiljer spannmål en del mellan olika leveranser (kan göra).

Bästa investeringen är en hushållsvåg, kostar inte så många kr om man köper den på Willys, Rusta eller liknande.

Jo jag hade en våg..tills i går ..den gick sönder:crazy: Tänkte bara om det var nån som visste..

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
874
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
596
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur