DMSO -Löksoppa

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 451
H

Helan

Hur ofta och hur länge kan man använda det?
Lappen på flaskan trillat bort, nu behöver jag använda det till ett överben på min valack, och kommer inte ihåg....

Sv: DMSO -Löksoppa

Halllllåååååå...ingen som använt detta?

Halllllåååååå...ingen som använt detta?

Joo, lugn... :angel:

Svaret blir nog olika beroende på vem du frågar. Och i vilken koncentration du har.
Har du 50% DMSO så bör du inte lägga på oftare än varannan dag under max en vecka. Har du svagare, upp till 25%, kan du lägga på tätare. DMSO blistrar normalt inte men har du en känslig häst så kan den reagera med "blisterflagor" efter ett par dagar, då bör du göra uppehåll.
Har du en tävlingshäst så tänk bara på karenstiden.
Personligen tycker jag dock att våtvärmande med arnika fungerar bättre på överben...

Vi satta de på en häst med en fd knäfraktur då de blev reaktion när skruven tagits bort.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 177
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
607
Senast: CarEr
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 135
Senast: Mint
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
938
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31