Men då måste fler i släkten ha gjort samma test eller? Hur vet man annars hur pass lik man är? Jag menar hur kan man vara säker på att det stämmer? Etnicitet borde vara lättare att se?

Män har lättare än kvinnor att hitta ursprung eftersom de bara kan ha fått sin y-kromosom från sitt pappa och dessa nedärvs i rakt led. Olika typer av y-kromosomer är vanliga i olika delar av världen.
 
Jag har gjort ett test på MyHeritage, jag visste sedan tidigare att jag ha valonblod på min pappas sida.
Jag måste säga att med det jag vet om min släkt så stämmer testet väldigt bra.

Mest överraskande var dock att jag fick så många träffar på avlägsna släktingar i USA.
 
Min morfar var adopterad (inom Sverige), vore jätteintressant att få reda på vad han hade för ursprung egentligen. Men jag gissar att det inte skulle ge sig med ett enkelt test...
Med tur skulle det kunna göra det faktiskt. Om det finns syskon någonstans som också har testat sig så kan det ju bli träff med dem.
 
Ja, hon har ingen anledning att ljuga. Om nått hänt så är det troligtvis inget hon minns. Däremot litar jag inte på min "pappa", men det är en annan historia.

Vissa dagar är det skitjobbigt, mest för att jag inte vet vad jag ska tro.

När jag gjorde moderkaksprov sa de att tillförlitligheten för att bestämma könet låg på 99%, och att den procenten enbart berodde på att det är en människa som registerar uppgifterna. Själva provet var 100% säkert. Jag tänker att det gäller samma för faderskapstest. Så med största sannolikhet är inte din uppgivna pappa din faktiska pappa eller så blev det fel registrerat. Enda sättet är väl att göra nytt prov men jag förmodar att det gjordes från första början för att "pappan" inte ville vara pappa och då lär han väl knappast tycka det är en bra idé med ett nytt prov...
 
När jag gjorde moderkaksprov sa de att tillförlitligheten för att bestämma könet låg på 99%, och att den procenten enbart berodde på att det är en människa som registerar uppgifterna. Själva provet var 100% säkert. Jag tänker att det gäller samma för faderskapstest. Så med största sannolikhet är inte din uppgivna pappa din faktiska pappa eller så blev det fel registrerat. Enda sättet är väl att göra nytt prov men jag förmodar att det gjordes från första början för att "pappan" inte ville vara pappa och då lär han väl knappast tycka det är en bra idé med ett nytt prov...
Jag har hört/läst siffror om hur hög andel av alla barn som inte är barn till sina fäder, brukar visa sig om barnet behöver en ny njure t ex. Minns inte antalet dock.
 
Kommer jag isf se att det kommer från honom så att säga?
Hur menar du? Om han testar sitt DNA får han en lista med DNA-träffar, dvs andra människor som också har testat sig och som matchar hans DNA i någon grad. Det går sedan att avgöra, beroende på hur mycket DNA man delar, hur pass nära släkt man är. Om det finns någon misstanke om vem/vilka som skulle kunna vara hans släktingar är det ju bra att be dem testa sig också.
 
När jag gjorde moderkaksprov sa de att tillförlitligheten för att bestämma könet låg på 99%, och att den procenten enbart berodde på att det är en människa som registerar uppgifterna. Själva provet var 100% säkert. Jag tänker att det gäller samma för faderskapstest. Så med största sannolikhet är inte din uppgivna pappa din faktiska pappa eller så blev det fel registrerat. Enda sättet är väl att göra nytt prov men jag förmodar att det gjordes från första början för att "pappan" inte ville vara pappa och då lär han väl knappast tycka det är en bra idé med ett nytt prov...

När Rättsgenetiska i Linköping gör faderskapstest (vilket är det enda ställe domstolar godkänner, om det inte ändrat sig de senaste åren) säger deras svar att en man till 99,97% säkerhet är ett barns pappa. Felmarginalen är till för att den testade mannen kan ha en okänd enäggstvilling fick jag info om när jag var där på studiebesök.
 
När jag gjorde moderkaksprov sa de att tillförlitligheten för att bestämma könet låg på 99%, och att den procenten enbart berodde på att det är en människa som registerar uppgifterna. Själva provet var 100% säkert. Jag tänker att det gäller samma för faderskapstest. Så med största sannolikhet är inte din uppgivna pappa din faktiska pappa eller så blev det fel registrerat. Enda sättet är väl att göra nytt prov men jag förmodar att det gjordes från första början för att "pappan" inte ville vara pappa och då lär han väl knappast tycka det är en bra idé med ett nytt prov...

2 prov gjordes, vi ville ha ett eget förstås. Det finns sätt att klara sig runt det där, eftersom han jobbade inom vården så har han resurser. Men jag säger inte att han fuskat, bara att är det nån som kan det så är det han.
 
Det är säkert olika för olika personer. En del är mer inriktade på att hitta avlägsna släktingar och andra är nyfikna om de härstammar från andra delar av världen :)

Ja, vid släktforskning så kanske.
Men det där med % från olika världsdelar - det känns ju som om det mest är nys. Faktiskt. Eftersom jag inte kan se det rimliga i att man idag "vet" vilka gener som kommer från vilken del av världen om vi går långt tillbaka i tiden.
 
Jag har hört/läst siffror om hur hög andel av alla barn som inte är barn till sina fäder, brukar visa sig om barnet behöver en ny njure t ex. Minns inte antalet dock.

Den statistiken baseras på de personer där man testat faderskapet. Det urvalet av personer gjordes inte på ett statistiskt säkerställt sätt utan gjordes för att det behövdes. Vilket gör att man inte kan säga att det är många som har en annan pappa än de tror.
 
Ja, vid släktforskning så kanske.
Men det där med % från olika världsdelar - det känns ju som om det mest är nys. Faktiskt. Eftersom jag inte kan se det rimliga i att man idag "vet" vilka gener som kommer från vilken del av världen om vi går långt tillbaka i tiden.

Det jag gissar att man gör i såna här företag är att man har en stor referensgrupp. D.v.s. väldigt många människor som kommer från hela världen. Dessa har man tagit DNA-prov på och ett antal genetiska markörer har lagts in en databas. Sen när ditt prov kommer in så jämförs dina genetiska markörer mot den referensgruppen och då kommer du ha mer gemensamt med människor från en viss del av världen än från en annan. Man sitter alltså inte och analyserar gen för gen manuellt och petar in vissa gener i sydeuropa och andra i asien. Utan det är via en jämförelse med referensgruppen man får ut resultatet.
 
Det jag gissar att man gör i såna här företag är att man har en stor referensgrupp. D.v.s. väldigt många människor som kommer från hela världen. Dessa har man tagit DNA-prov på och ett antal genetiska markörer har lagts in en databas. Sen när ditt prov kommer in så jämförs dina genetiska markörer mot den referensgruppen och då kommer du ha mer gemensamt med människor från en viss del av världen än från en annan. Man sitter alltså inte och analyserar gen för gen manuellt och petar in vissa gener i sydeuropa och andra i asien. Utan det är via en jämförelse med referensgruppen man får ut resultatet.

Så tror jag också att det går till.
Det jag vänder mig mot är att man ska kunna dra de slutsatser man verkar dra, utifrån det testet.

För mig är det ungefär som de här olika "testen" i facebook: kan vara kul men inget som jag skulle dra stora slutsatser av.
Och definitivt inte något jag skulle betala pengar för.

Men det är ju tur att vi alla är olika.
 
Ja, vid släktforskning så kanske.
Men det där med % från olika världsdelar - det känns ju som om det mest är nys. Faktiskt. Eftersom jag inte kan se det rimliga i att man idag "vet" vilka gener som kommer från vilken del av världen om vi går långt tillbaka i tiden.
Det är väl där det bir en fråga om vad testen säger och inte. De säger inte var din bakgrund kommer i från. De säger att dina gener till mer eller mindre del stämmer med vad som är kännetecknande för de olika populationernas genpool. (Typ, jag kan inte hur det exakt ska formuleras.)

Det är väl spridningsmönstret i olika befolkningsgrupper för olika genvariationer som det handlar om och det kan man veta. Inte var respektive mutation först uppkom från början eller vart just du har fått din gen ifrån. (den kan ju komma från en mycket liten förekomst i en helt annan grupp, men med fler markörer som pekar åt samma håll så ökar sannolikheterna)
 
Min pappa har gjort, Ancestry tror jag.

98,2% skandinav och 1,8% GREK, av alla möjligheter :D Jag tycker att det är vansinnigt roligt och pratar givetvis nu om Grekland som mitt sanna hemland och tycker att det är härligt att ha en förklaring till min enorma svaghet för oliver.

Min moster har också gjort men vet inte vilken sort (hon släktforskar ganska intensivt). 100% skandinaver på den sidan, så jag får värna noga om mina 0,9% grekgener.
 
Min pappa har gjort, Ancestry tror jag.

98,2% skandinav och 1,8% GREK, av alla möjligheter :D Jag tycker att det är vansinnigt roligt och pratar givetvis nu om Grekland som mitt sanna hemland och tycker att det är härligt att ha en förklaring till min enorma svaghet för oliver.

Min moster har också gjort men vet inte vilken sort (hon släktforskar ganska intensivt). 100% skandinaver på den sidan, så jag får värna noga om mina 0,9% grekgener.

Du kan ha 0% (eller 1,8% precis som din pappa) också eftersom du kan ha ärvt din mammas variant av alla de gener din pappa har en grekisk variant av.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kvarka är en fruktad sjukdom med utbredd spridning både här i Sverige och utomlands. Forskare har med hjälp av DNA-tester tittat på hur...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Gunnar
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
464
Senast: startpompe
·
Kläder & Bli fin Hört om Vinted och tittar nu, men det är bara säljare från Polen? Har ni använt sidan? Är det något vettigt?
2
Svar
26
· Visningar
2 629
Senast: Rosett
·
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 854
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp