Dodson & Horrell

trasdokka

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av Dodson & Horrells foder Sixteen Plus? De säger att de ska vara bra för pållar som har svårt att lägga på sig hull och hålla hullet (vilket min tyvärr har). Fick en provpåse igår som jag ska ut o se om han käkar nu ...
 
Sv: Dodson & Horrell

Jag tycker att spillers senior foder ger bättre resultat. Har provat båda och tycker nog att Spillers ger ett bättre resultat. Det finns vist två sorter av spillers ett för lättfödda seniorer och för de hästar som har svårt att lägga på sig hull.
Prova dig fram vilket som passar din häst bäst.
 
Sv: Dodson & Horrell

Hej!

En vän till mig hade en 18-19 årig korsning (morgan/new forest har jag för mig). Han fick Dodson & Horell Sixteen Plus och hon var nöjd med det.

Jag skulle nog rekommendera Spillers annars, deras Senior foder innehåller dessutom Glucosamin som aldrig är fel till äldre "kusar"!

Mvh / Fia
 
Sv: Dodson & Horrell

Hmm okej, frågan e dock om spillers finns här o köpa .. får undersöka detta !!!:smirk:
 
Sv: Dodson & Horrell

Är Spillers foder pelleterat? Blev intresserad när du skrev att det fanns två olika varianter.

Jag ger min gamling Krafft Rehab men han verkar vara så där måttligt förtjust i det. Hade tänkt prova Sixteen Plus som trådskaparen frågade om men min häst är knappast svårfödd så jag är rädd att det blir för mycket av det goda till honom.
 
Sv: Dodson & Horrell

Hej!

Spillers foder är nästan uteslutande i musli form, några sorter finns även i pellets. Båda senior fodren är musli.

Spiller har två olika senior foder Spillers Senior Conditioning Mix samt Spillers Senior Maintenance Mix. Lite info om dem:

Båda typer av SPILLERS Seniorfoder har:

¤ Äldre hästar har ofta problem med lederna. Glucosamin hydroklorid är tillsatt för att hjälpa rörligheten i leder. Endast 2 kg av Spillers Seniorfoder ger 4 g per dag av glucosamin hydroklorid, motsvarande den mängd som en del ledpreparat ger.

¤ Kvalitetsprotein - En utmärkt aminosyraprofil är inbakad för att främja muskelbyggnad och topplinje.

¤ Gelaterade mineraler - Selen, mangan, koppar och zink är gelaterade för att tas upp bättre i kroppen och för att främja friska hovar.

¤ Matsmältningshjälp - Yea-Sacc ingår för att främja fibersmältningen i bakre delen av magen ( och hjälper till att hålla mage och tarm friska).

¤ Antioxidanter - En hög nivå av vitamin E och gelaterat selen ingår för att hjälpa till att stödja immunförsvaret och bibehålla en frisk antioxidantnivå.

¤ B-vitaminer - Full förstärkning med B-vitaminer, eftersom produktionen i tarmen kan försvagas merd åldern.

¤ Sojaolja - för hårremens kondition.




Senior Conditioning Mix


Spillers Senior Conditioning Mix - Ett högst effektivt uppbyggnadsfoder. Möter exakt de näringsmässiga behoven för den äldre hästen, som behöver extra kalorier för att bygga upp och behålla kondition och topplinje.

- Idealiskt för både aktiva äldre hästar eller de som har svårt att hålla vikten som pensionärer.

- Idealiskt också för hästar som tappar vikt under vintern.

- Innehåller lättsmälta ångflingade spannmål och sojaolja för uppbyggnadskraften, baserat på smältbara högfibrer.

- Små partiklar, så att hästar med dåliga tänder, lätt kan tugga.

Analys:
Olja 5%, Protein 14%,Smältbart protein 119g, Fibrer 10%, Smältbar energi i MJ 12,2
Vitamin A 12,500 iu/kg, Vitamin D3 1,500 iu/kg, Vitamin E 250 iu/kg, Lysin 0,6%, Selen 0,3 mg/kg, Koppar 30 mg/kg, Zink 100 mg/kg, Mangan 90 mg/kg, Glucosamin Hydroklorid 2 g/kg, Yea-Sacc 2,50 g/kg, Ca 1,0%, F 0,6%.

Vikt 20 kg.

Garanterat dopingfritt enligt Jockey Club, FEI och ESJA.




Senior Maintenance Mix



Spillers Senior Maintenance Mix - Det första specialfodret för äldre hästar på marknaden, framtaget för äldre lättfödda hästar som inte behöver ett uppbyggnadsfoder, utan som drar nytta av speciellt stödjande näringsämnen.

- Lågt energivärde och med högt halt av lättsmälta fibrer och med lågt stärkelseinnehåll, för att minska risken för viktökning och upphetsning.

- Idealiskt för lättfödda, oädla typer av hästar och för sommarutfodring av dem som normalt får Spillers Senior Conditioning Mix på vintern.

Analys:
Olja 4,5%, Protein 12%,Smältbart protein 102g, Fibrer 16%, Smältbar energi i MJ 10,4
Vitamin A 12,500 iu/kg, Vitamin D3 1,500 iu/kg, Vitamin E 250 iu/kg, Lysin 0,5%, Selen 0,3 mg/kg, Koppar 30 mg/kg, Zink 100 mg/kg, Mangan 90 mg/kg, Glucosamin Hydroklorid 2 g/kg, Yea-Sacc 2 g/kg, Ca 1,0%, F 0,6%.

Vikt 20 kg.

Garanterat dopingfritt enligt Jockey Club, FEI och ESJA.



Mvh / Fia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dodson & Horrell

Tack Fia för infon. Verkar som att alternativet Maintenance Mix kanske kan passa min häst. Troligtvis behöver jag komplettera med ett mineralfoder, kanske Spillers även har en bra variant av det.
 
Sv: Dodson & Horrell

Jag vet en häst som fick sixteen plus och hon blev jätte gammal (runt 35) och mådde riktigt bra av det. Min häst fick det ett tag, men jag bytte till Fibergi sen, för jag tyckte det var bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
828
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 043
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp