Dömd pga yrke?

Jag med! Det märks att Södermalm börjar växa utåt dock. Fullt med hipsters överallt :D Men pappa bor kvar och det är fantastiskt att komma ut ibland. Det är en blandning av människor på ett helt annat sätt i orterna än vad det är här inne i stan. Jag gillar det skarpt, känns så levande.
Och naturen! Älskar det.
 
Man kan ju dra slutsatser om någons ambitioner i yrket/jobbet genom att titta på deras ambitioner i yrket/jobbet, däremot. Det känns för mig rimligt. Utan att lägga någon värdering i det, men jag vill hävda att det möjligt att konstatera faktum.

Jag har pratat om de som drar slutsatser om någons ambitioner i allmänhet genom att enbart se på deras yrke. Vilket är något annat än den självklarhet som du skriver i citatet
 
Man bosätter sig på söder för att man sålt in söderdrömmen jävligt bra, lite som att folk som röker gör det för att de ser människor som är coola som gör det eller köper ett visst klädmärke för att någon de beundrar gör det. Man knyter ihop det till en dröm om den man vill vara. Antagligen köper man en lägenhet där för att man vill vara en sådan där person som dricker en kaffelatte samtidigt som man köper färska grönsaker direkt från odlaren på någon farmersmarket och strosar runt och träffar sina andra hipstervänner.

Det har inget att göra med närheten till stan, den fantastiska utsikten eller stt man bor på en ö omgiven av vatten?

Jag är uppväxt på röda linjen, det finns otroligt fina miljöer hela vägen men ingen av de andra stationerna kan mäta sig mot Aspudden, både från utbud och utseende. Så jag tror det är mer än inbillning. På samma sätt som jag väljer villa framför lägenhet.
 
[QUOTE="MiniLi, post: 19059517, member:

Jag tror också att det finns en större kunskapstörst hos någon som valt att läsa på universitet än någon som inte gjort det.
[/QUOTE

Oj. Tror du verkligen det på allvar?
Jag tror självklart inte att det gäller alla men jag tror det är en tendens på gruppnivå.
 
Du menar att personer ute i orterna inte är hyvens typer, överlag? Jag upplever att fördomarna om orterna är extremt skeva. Så fort det skjuts eller våldtas i orterna så är det ”den farliga orten” men sker det i innerstan så är det ingen som planerar att undvika innerstan för det. Nu sköts det här hos mig på Norr Mälarstrand förra veckan och tror inte att det lär dra ner områdets status. Sen finns det givetvis större problem i vissa förorter, men de är extrem minoritet.

Beror på vilken ort man pratar om, jag är som sagt uppväxt på Norsborgslinjen. Det fanns många hyvens typer men också en jävla massa problem med missbruk, våld och skit redan då.
 
Jag tror självklart inte att det gäller alla men jag tror det är en tendens på gruppnivå.
Men visst är du medveten om att huruvida man läser vidare på universitetsnivå är starkt kopplat till ens föräldrars utbildningsnivå? Jag tror det är en bättre förklaring till varför vissa läser vidare men inte andra, snarare än vidden av ens kunskapstörst.
 
Jag har pratat om de som drar slutsatser om någons ambitioner i allmänhet genom att enbart se på deras yrke. Vilket är något annat än den självklarhet som du skriver i citatet
Visst. Men du verkar också dra likhetstecken mellan att konstatera att någon saknar ambitioner i arbetslivet och att dissa dem.
 
Men visst är du medveten om att huruvida man läser vidare på universitetsnivå är starkt kopplat till ens föräldrars utbildningsnivå? Jag tror det är en bättre förklaring till varför vissa läser vidare men inte andra, snarare än vidden av ens kunskapstörst.
Ja självklart vet jag det. Jag har aldrig påstått att ”kunskapstörst” skulle vara den främsta förklaringen.
 
Det har inget att göra med närheten till stan, den fantastiska utsikten eller stt man bor på en ö omgiven av vatten?

Jag är uppväxt på röda linjen, det finns otroligt fina miljöer hela vägen men ingen av de andra stationerna kan mäta sig mot Aspudden, både från utbud och utseende. Så jag tror det är mer än inbillning. På samma sätt som jag väljer villa framför lägenhet.
Närheten till stan, man bor väll ändå i stan när man bor på söder? Vart man bor är ju extremt knutet till ens identitet. Att Södermalm är en ö har jag aldrig ens reflekterat över och då har mina föräldrar bott på söder (och det några undra meter från hammarbykanal) sedan jag var 16 år. Nu bor jag inte i Stockholm längre utan någon helt annanstans och här är statusen jättetydlig, orterna är verkligen stämplade trots att jag som är utifrån tycker att de är helt lika och eller att någon kanske tom har bättre förutsättningar så har de dåligt rykte eller anses mindre fina. Sen är vissa platser finare och mer välhållna men det beror också på att de som bor i området är duktiga på att höras och synas när något i deras ögon inte sköts. Det är ju liksom inte en slump att förbifart stockholm fick bygga en tunnel under ekerö men att mynningen är i Hjulsta samt att det går järnväg, två motorvägar igenom där. När ett område får låg status så sänks ju allas insatser där och de personer som bor där är inte lika bra på att göra sina röster hörda. Det bygger på sig självt tills området är helt oattraktivt.
 
Visst. Men du verkar också dra likhetstecken mellan att konstatera att någon saknar ambitioner i arbetslivet och att dissa dem.

Vad menar du?

Jag har enbart diskuterat utifrån det utbrutna inlägget som handlade om att en person ansågs sakna ambitioner pga dens yrkesval och därför valdes bort i dejtingsammanhang. Jag menar att ett yrkesval inte behöver betyda nånting för en persons ambitioner
 
@Ciccio Du ställde frågan som jag inte ides formulera...:cautious:

*konstaterar att jag gärna läst på universitetet om jag sluppit slösa bort en stor del av mitt liv på att leva i sviterna av utmattningsdepressioner och liknande skit*

Jag hade gärna tagit del av den akademiska världen, om det hade känts görbart inom de områden som intresserar mig. Det gör det dessvärre inte, så jag har istället valt i huvudsak praktiska utbildningar med kortare utbildningstid och i förhållande till studielån en relativt hög lön. Jag hade blivit kocko av att prestera i det tempo och utbildningslängd som högre studier innebär. Jag är inte så uthållig och får hela tiden ta hänsyn till mina återkommande eviga depressioner. Men jag kan jobba i energibranschen utan att vara ingenjör, tackochjävlalov. Och ambitiös är jag på så vis att jag vill bli bäst i världen på det jag gör, men klättra på karriärsstegen är ointressant för mig pga att alla högre tjänster innebär dagtidsarbete = mindre frihet. Det gör inte att jag är mindre kunskapstörstande (än vem btw?) på nåt vis. Jag känner fler i samma liga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp