Dörrförsäljare

Shaggy

Trådstartare
Vad är det egentligen som hänt. Den senaste månaden har det här med dörrförsäljare exploderat.
Tidigare trakasserades man ju via telefon, den är nixad, men nu rasar det inte diverseförsäljare som knackar på dörren. Vad är det egentligen som gör att man har ökat på den här hopplösa hanteringen så mycket? Är det att man ska komma ifrån ångerrätten vid distansavtal eller har för många nixat telefonerna eller?
Skickade iväg en gosse alldeles nyss och den här gången orkade jag inte ens lyssna på varifrån han kom eller vilken lögn han skulle komma med angående mitt bredband eller larm eller eller.
 
Vad är det egentligen som hänt. Den senaste månaden har det här med dörrförsäljare exploderat.
Tidigare trakasserades man ju via telefon, den är nixad, men nu rasar det inte diverseförsäljare som knackar på dörren. Vad är det egentligen som gör att man har ökat på den här hopplösa hanteringen så mycket? Är det att man ska komma ifrån ångerrätten vid distansavtal eller har för många nixat telefonerna eller?
Skickade iväg en gosse alldeles nyss och den här gången orkade jag inte ens lyssna på varifrån han kom eller vilken lögn han skulle komma med angående mitt bredband eller larm eller eller.
Jag trodde det var ett utdött yrke, trodde allt flyttat till andra sätt (telefon och kidnappning utanför butiker).Å andra sidan bor jag på ett sätt som gör det olönsamt hur mycket jag än skulle köpa nästan. (För tio år sedan var det iofs en fiskbil här som jag köpte för nästan 2000 kronor av som sade att han skulle komma var 10:e vecka. Har aldrig sett dem igen)
 
Vad är det egentligen som hänt. Den senaste månaden har det här med dörrförsäljare exploderat.
Tidigare trakasserades man ju via telefon, den är nixad, men nu rasar det inte diverseförsäljare som knackar på dörren. Vad är det egentligen som gör att man har ökat på den här hopplösa hanteringen så mycket? Är det att man ska komma ifrån ångerrätten vid distansavtal eller har för många nixat telefonerna eller?
Skickade iväg en gosse alldeles nyss och den här gången orkade jag inte ens lyssna på varifrån han kom eller vilken lögn han skulle komma med angående mitt bredband eller larm eller eller.

Tycker det där har gått lite vågor fram och tillbaka under åren. Under en period när det var mycket skjutningar i området vi bodde i så var det väldigt många dörrförsäljare som ville sälja larm. Sen pandemin började så lugnade det sig med dörrförsäljare och numera bor vi i lägenhet där det finns dörrkod på porten så sen vi flyttade hit i januari har det varit noll dörrförsäljare. Men vi bodde i 20 år i samma lägenhet då var det från och till med försäljare. Kanske är det så att det blivit väldigt svårt att sälja via telefon och på stan så då tar man till detta istället? Men bara spekulationer från mig jag vet inte.
 
En fiskbil, med i och för sig bra varor, är den senaste som besökt mig också! Inte riktigt tio år sedan men säkert tre -fyra? Och jag handlade nog bara för knappt en tusenlapp. Men det verkar också ha varit en engångshändelse. Synd faktiskt, för det är verkligen inte mycket jag kan tänka mig att bli påprackad via ett oanmält hembesök, men delikat fisk och skaldjur som levereras hem till gårdsplanen är ett sällsynt undantag. Det, eller glass.

Senast innan fiskbilen var det någon som ville kränga mattor cirka tidigt 1990-tal. När jag var liten har jag svaga minnen från någon som kom mer regelbundet med en större bil och sålde sopkvastar och skurborstar och sånt. Det var ändå lite trivsamt men känns synnerligen dödsdömt att få till någon vettig ekonomi av att flänga runt på vägarna med så tveksam försäljningsprognos.
 
Kan väl tillägga att även om jag skulle prata med dem så kommer de inte innanför dörren utan det blir till att stå ute och frysa. Hade en larmförsäljare här en gång som jag i efterhand undrar om han egentligen sålde larm eller om han rekade för stöldliga. Han tittade runt lite för mycket för att jag skulle vara helt bekväm med det.
Känns ju också sisådär att umgås med en försäljare inomhus för saker man inte är intresserad av nu i smittider. Nog för att jag tycker man drar det hela långt med sjukdomen men att umgås med främlingar i onödan är definitivt långt över de gränser jag anser vara rimliga att träda över
 
En fiskbil, med i och för sig bra varor, är den senaste som besökt mig också! Inte riktigt tio år sedan men säkert tre -fyra? Och jag handlade nog bara för knappt en tusenlapp. Men det verkar också ha varit en engångshändelse. Synd faktiskt, för det är verkligen inte mycket jag kan tänka mig att bli påprackad via ett oanmält hembesök, men delikat fisk och skaldjur som levereras hem till gårdsplanen är ett sällsynt undantag. Det, eller glass.

Senast innan fiskbilen var det någon som ville kränga mattor cirka tidigt 1990-tal. När jag var liten har jag svaga minnen från någon som kom mer regelbundet med en större bil och sålde sopkvastar och skurborstar och sånt. Det var ändå lite trivsamt men känns synnerligen dödsdömt att få till någon vettig ekonomi av att flänga runt på vägarna med så tveksam försäljningsprognos.
Ja, fryst fisk och skaldjur av hög kvalitet var helt perfekt att få köpa på det viset. Men anar också att kilometrarna mellan varje potentiell köper blir ganska svår att få ihop. Även om jag glatt köper för 2000.
 
Kan väl tillägga att även om jag skulle prata med dem så kommer de inte innanför dörren utan det blir till att stå ute och frysa. Hade en larmförsäljare här en gång som jag i efterhand undrar om han egentligen sålde larm eller om han rekade för stöldliga. Han tittade runt lite för mycket för att jag skulle vara helt bekväm med det.
En sån har jag också haft på besök.
Det var sommar och vi pratade en del i trädgården. Men eftersom han visade legitmation för något ospecificerat säkerhetsbolag, som jag inte ens fick hålla i, var min skeptisism rejäl. Han ville gärna komma inomhus, men det fanns inte på kartan. När han sedan lämnade visade jag att jag var lite för intresserad av hans bils registreringsnummer, så han valde då att stryka resten av besöken på villagatan.
 
En sån har jag också haft på besök.
Det var sommar och vi pratade en del i trädgården. Men eftersom han visade legitmation för något ospecificerat säkerhetsbolag, som jag inte ens fick hålla i, var min skeptisism rejäl. Han ville gärna komma inomhus, men det fanns inte på kartan. När han sedan lämnade visade jag att jag var lite för intresserad av hans bils registreringsnummer, så han valde då att stryka resten av besöken på villagatan.
Din låter mer misstänkt än min var :crazy: .
 
Vill rikta ett stort tack till min hyresvärd som sett till att vi har en låst port som man bara kommer in genom med tagg eller nyckel :bow:
Har inte sett till någon dörrförsäljare sedan jag bodde på landsbygden.
 
Vi brukar köpa från glassbilen. Annars är en säljaren från Sector Alarm den senaste dörrförsäljare vi fått besök av, ca 1år sedan nu. Besöket blev katastrof och slutade med att envis säljaren som inte kunde ta ett nej sa ”fick off” till min sambo som tappade det helt. Trodde nästan det skulle bli slagsmål.
 
Ja, fryst fisk och skaldjur av hög kvalitet var helt perfekt att få köpa på det viset. Men anar också att kilometrarna mellan varje potentiell köper blir ganska svår att få ihop. Även om jag glatt köper för 2000.

Nu har fiskbilen återuppstått hos mig! Eller den hade visst funnits hela tiden, visade sig köra regelbundna turer här fortfarande men har väl hälsat på när det inte var någon hemma och så har jag på något sätt ramlat bort från listan. Men nu är jag med igen och spanar redan lystet på sortimentet.
 
Nu har fiskbilen återuppstått hos mig! Eller den hade visst funnits hela tiden, visade sig köra regelbundna turer här fortfarande men har väl hälsat på när det inte var någon hemma och så har jag på något sätt ramlat bort från listan. Men nu är jag med igen och spanar redan lystet på sortimentet.

Hur undersöker man det? Minns inte ens namnet på företaget.... Men får googla.
 
Det kom på tal när jag var hos grannen i förmiddags, och sedan ringde fiskbilsmänniskan nu i eftermiddag och hade redan snappat upp min fisklängtan. 😊 Svenska hemdelikatesser heter denna.
 
Det har varnats från polisen för personer som vill komma in i husen för att kolla lite olika saker, som bredband mm. Min granne körde iväg en person som kom sent förra veckan och som vill bli insläppt för att kolla bredbandet. Min granne har inget bredband och när han gick efter så körde en bil snabbt iväg, han hann inte se modell eller regnr.
 
Senaste var väl för 5 år sedan sin var hos en ensam äldre granne. Var sommar och grannen var ute i trädgården men vågade inte gå in för var rädd för att försäljaren skulle följa efter när hen inte respekterade ett nej. Slutade med att jag med 4 till grannar fick hjälpa till med att få försäljaren att lämna den äldre ifred och åka vidare.
 
Här öppnas inte dörren för okända med tanke på hur mycket det varnas om tjuva som säger sig vara försäljare, från bank, myndighet eller liknande.
 
Jag förstår inte hur företagen tänker när de skickar ut dörrförsäljare mitt i den värsta smittspridningen som vi har i den här pandemin. :crazy: Hade Tele2 hos mig förra veckan som ringde på ett par gånger men jag öppnade inte.:cautious:
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 759
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp