Att hämta och lämna på dagis

Lupin

Trådstartare
Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå 15 h/v (tis, ons, tors 0830-1330). Hans tider sattes efter personalens önskemål.

Efter de två första veckorna (första veckan få timmar pga inskolning, andra veckan alla 15 h eftersom inskolningen gick så bra första veckan) ändrades allt dramatiskt. Jag blev sjukskriven pga hotande förtidsbörd (v 26) och vi blev tvungna att ändra sonens tider till 30 h/v = 6 h/dag 0730-1330. Jag valde att lägga på en timme på morgonen, för att sonen fortfarande behöver sova en stund på em och sen lägger han sig redan 1900, så det blir lite sent att sova "middag" efter 1500 tycker jag. Jag fick veta att det inte var några problem och att tiderna var helt ok. Det äts frukost 0730 och det hette att det var bra för sonen att vara med redan från början.

Eftersom jag var rätt chockad av sjukskrivningen, och inte kände till reglerna, så var sonen bara sina 15 h på dagis min första sjukskrivningsvecka och andra veckan = veckan som gick förra veckan, var hans första vecka med 30 h. Jag är noga med att hålla tiderna både vid lämning och hämtning, om inget oförutsett händer (tex att han bajsar precis innan vi ska åka hemifrån).

Förra måndagen, dvs för en vecka sedan, var första morgonen som jag lämnade redan kl 0730. Jag var framme vid dörren 0728 och hann inte ens knacka på förrän personen som öppnade låste upp och skällde ut mig efter noter att om man kom så tidigt före 0730, som var den exakta tiden de öppnade just den avdelningen, så skulle man minsann gå in via småbarnsavdelningen (dörren bredvid) och lämna in sitt barn där. Jag blev helt chockad och bad om ursäkt för att vi var för tidiga (2 minuter), personen fortsatte mumla och muttra och jag förstod dessutom att det var absolut no-no att stå vid dörren och vänta på att komma in när man var för tidigt ute.

Resten av morgnarna såg jag till att inte komma med sonen förrän 2-3 minuter efter 0730. Förutom en morgon då vi inte var där förrän ca 0735 eller 0736 eftersom han bajsade precis när vi skulle åka. Alla de andra barnen sitter redan vid frukostbordet när vi kommer precis efter 0730 och ibland kommer en personal och möter sonen, men lika ofta får han gå in själv efter att vi kramats hejdå. Och det är inga problem vilket som, han springer så snällt och glatt in och sätter sig. :)

I fredags blev jag sen när jag skulle hämta sonen, jag kom 1340 istf 1330 och bad såklart om ursäkt (hade suttit i telefon med läkare). Jag möttes av enbart sura miner, ingen hälsade och allt kändes konstigt. Ingen sa hejdå till sonen, så jag gjorde lite affär av att öppna dörren igen så att vi kunde vinka, säga hejdå och trevlig helg till de som var kvar.

Imorse kom vi inte förrän 0740, pga sonen bajsade precis när vi skulle åka. Och jag fick en överhalning som hette duga så fort vi steg in i kapprummet. Personen gick på som en furie i drygt 5 minuter om hur viktigt det var att vi inte var sena, att det störde de andra barnen som åt frukost om andra kom och gick som de ville och under hela överhalningen fick sonen inte gå in och sätta sig och äta frukost... Jag försökte förklara att ingen berättat om deras rutiner, mer än att jag fått en rejäl utskällning när vi kom 0728 och självklart inte ville vara till besvär genom att komma för tidigt, men ingen hade sagt något om när man senast fick lämna och jag frågade vilket tidsspann man egentligen har när man lämnar och hämtar. Jag fick bryskt veta att det finns inget tidsspann. Det är exakt 0730 som gäller för lämning och exakt 1330 som gäller vid hämtning för min del. Annars stör vi alla andra och somlig personal ska gå hem etc etc. Och så fick jag höra att vi kanske borde lämna 0800 istället om jag har svårt att passa tiden.

Men om jag lämnar honom 0800 så kan han ju inte var där sina 6 timmar, eftersom vi inte får hämta 1400, för då har de mellanmål och man måste hämta senast 1330 för att inte störa deras samling innan dess? Hur fasiken ska man då få ihop det? Och vad tusan gör man om sonen behöver bajsa precis innan man klär på sig? Det är ju inte så varje morgon, bara ibland. Ibland bajsar han på eftermiddagen istället, ibland mer än en gång per dag och ibland hoppar han över en dag. Och vi får inte lämna mer än 30 h för kommunens regler, trots att maken jobbar heltid (plus övertid) på annan ort och jag är sjukskriven för hotande förtdisbörd fram till förlossningen. För eftersom sonen bara gick 15 h/v innan jag blev sjukskriven så har vi bara rätt, enligt vår kommuns regler, till ytterligare 15 h, oavsett.

Jag varken behöver eller orkar med den här ytterligare stressen och utskällningarna i min situation. Inte tusan ville personen lyssna på mig i morse heller, när hon var färdig med sin harang var det tack och adjö rakt upp och ner. Hon tog sonen i handen och sa åt honom att säga hejdå till mamma och sen gick hon in med honom. Jag lyckades i alla fall få ur mig att det hade varit jättebra om de kunde informera i förhand om regler och rutiner och om alla i personalen hade samma info att ge. Tex att jag blev utskälld när vi kom 2 min för tidigt, men att det inte gjorde något om vi kom några få min efter 0730 och att ingen hade sagt något om någonting när jag ändrade tiderna pga min akut påkomna sjukskrivning. Behöver jag säga att jag grät när jag gick ut därifrån och i bilen hem?

Hon som läste lusen av mig i morse är den, tror jag, som är högst upp på avdelningen och jag vill minnas att hon är utbildad förskollelärare. Hon jobbade inte förra veckan, somliga sa att hon var sjuk och andra att hon var hemma med sjukt barn. Man vet aldrig från dag till dag, eller morgon till eftermiddag, vem eller vilka som jobbar eller vem som har ansvaret. Jag frågade en gång (förra eller förrförra veckan) vem som var ansvarig just den dagen, men fick inget svar - den jag frågade såg ut som ett frågetecken själv. Somliga har sagt att sonen alltid är glad och trivs bra och aldrig har gråtit, andra har sagt (samma dag tex!) att han var ledsen och grät när de skulle ut. Ingen verkar veta något ifall man frågar om något och det är rätt jobbigt.

Nu vet jag inte om jag ska ringa och prata med hon som gav mig överhalningen i morse, eller om jag ska vänta tills jag hämtar sonen och försöka prata med henne öga mot öga, lugnt och sansat såklart, om att jag tog illa vid mig imorse och tycker det är svårt när man får olika info från olika håll. Jag vill verkligen inte vara till besvär varken för barnen, sonen eller personalen och jag vet hur viktigt det är att komma i tid när man hämtar och lämnar. Men någon minut plus/minus måste man ju få ha? Ska jag strunta i att lämna sonen på morgonen ifall han bajsar tätt inpå? Ska jag i så fall sms:a avdelningen (som de föredrar och propagerar för) att vi kommer 0800 just den morgonen istället och så missar sonen frukosten den dagen? Eller ska jag byta hans tider helt och hållet och till vilka i så fall? Han behöver sin 60-90 min tupplur när han kommer hem. Ska jag ringa alt mejla till rektorn och prata om det här istället eller ska jag ta det med hon som drog över mig i morse?

Sonen har tyckt det är roligt att komma redan 0730 och äta frukost med de andra barnen och personalen har själv sagt att det är bra för honom, för då kommer han i gruppen bättre resten av dagen. Och jag vill helst hämta honom 1330, för då äter han mellanmål hemma, sen läser jag en saga för honom innan han lägger sig en stund och han hinner varva ner och vi har det lite mysigt som nertrappning efter dagis.

Jag känner mig mest ledsen och uppgiven just nu. Självklart totalt överkänslig eftersom jag dels är gravid i v 28 och dels går omkring och med "hotet" om att föda för tidigt ständigt och jämt. De mycket onda sammandragningarna/förvärkarna triggas av såna småsaker som att tömma diskmaskinen eller vara lite lös i magen. Jag kan i princip bara vila och sitta stilla och ta det väldigt lugnt för att vara på den säkra sidan, än så länge. Så länge livmodertappen är opåverkad och bebisen i magen mår bra så är det inga problem med att vara hemma, men skulle något ändras så lär de lägga in mig och bara tanken ger mig ångest.

Jag har aldrig haft barn på dagis förut och är helt ny i situationen. Brukar det vara så här?
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Brukar det vara så här?

Nej, det brukar inte vara så !

Nu har jag inte haft dagisbarn på många år, men sådär har jag aldrig någonsin blivit bemött varken i skola eller förskola.

Gör ett litet expriment - låt sambon lämna - kanske också 7.36 eller så och se om de är lika dumma med honom.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Personalen på ert dagis verkar inte vara riktigt kloka:eek:
Så behandlar man ingen människa alls så varför de gör så är totalt obegripligt:mad:

Ring upp rektorn och fråga vad som gäller och berätta hur du har blivit behandlad.

Kramar
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

JAg har upptäckt att det kan skilja åt på olika avdelningar på samma dagis... Vi har varit på samma dagis sen Elin började 2004, ibörjan var det ett jäkla tjafs om tider hit och dit och om man kom för tidigt eller sent, tills jag satte ner foten, bad om ett möte och fick dem att inse hur trött jag var på deras tjafsande, att de dessutom hade missat att ha koll på dottern som satt och grät för sig själv när jag kom och hämta gjorde att jag var ännu mer förbaskad och lusläste alla regler för kommunen innan mötet, vilket gjorde mig mer påläst än dem och de var tvungna att ge sig. Efter den vändan så hade vi bra länge personal som kastade sig fram när jag kom med dottern och visste inte hur väl de ville, och samma sak på efm så hade de full koll på allt under dagen och jag fick fullständigt redovisningar om allt som hade hänt.

Sen har jag nog fått rykte om mig att vara en "jobbig" mamma som vet vad jag vill och vad jag har för rättigheter och vad jag kräver för mina barns skull. Så efter den första striden så har det varit hur lugnt som helst, jag lämnar mellan 8 30 och 9 00 beroende på väglag, när vi kommer iväg osv och jag hämtar mellan 13 30 och 14 00. På våran förskola äter de oxå mellis kl 14 men eftersom det är rätt många barn som går hem kl 14 så brukar en personal ta med dem till lekhallen som är närmast hallen ut, och den andra tar de barnen som ska äta mellis och går och sätter sig.

Sen är jag väldigt tillmötesgående mot personalen, har de något önskemål eller något liknade så försöker jag att göra det de ber om så långt de är möjligt. Jag har haft barnen hemma en vecka pga att nästan hela personalstyrkan låg sjuka och jag har möjlighet att ha mina hemma, medans andra inte har det.

Sen händer det ibland att jag har varit tvungen att lämna tidigare, hämta senare pga olika saker och det har de sista åren aldrig varit några problem, älsta bad till och med personalen att hon skulle få gå lite längre en dag ibland för att hon skulle få äta mellis med de andra då hon var ensam om att gå hem kl 14. Varpå jag frågade på lillebrors avdelning om det var okej att han var kvar vilket inte var några problem alls.

Så läs på reglerna i kommunen, begär ett möte med förskolechefen, tala om att du känner dig illa bemöt och dåligt informerad om hur det fungerar på förskolan.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Tack för svaren och kramen! :)

Jag vill verkligen inte vara besvärlig, för jag är orolig för att det i så fall går ut över sonen. :o Han har ju bara varit där några få veckor och inskolningen gick jättefort eftersom de tyckte att allt gick så bra och han är så lätt att ta hand om. Och sen blev det ju helt abrupt och dramatiskt med min sjukskrivning och hans snabbt utökade tider, som tack och lov verkar fungera bra för sonen. Det är viktigt för mig att han trivs och blir väl bemött och kommer in i rutinerna.

De tycker ju att det är väldigt jobbigt och komplicerat att han är nickelallergisk, något vi fick diagnos på bara för drygt två månader sedan. Hon som "flög på" mig i morse (utb förskolelärare) har varit halvt hysterisk (på allvar alltså!!!) över det här med att han får prickar (på händerna tex och även på benen/rumpan) när han leker med exv bilar som innehåller nickel. Jag har försökt tona ner det hela och bett dem föreslå honom att han byter till annan leksaksbil eller vad det nu är, tex av trä eller plast, vilket det finns gott om där. Han är väldigt förståndig och resonabel när man pratar med honom om att oj, den där får du prickar av - bäst att du byter till något annat. Men de verkar tycka att det är för mycket jobb att behöva föreslå leksaksbyte till honom? Han får prickar (nässelutslag) i varierande grad och oftast inte så mycket och inte varje dag på dagis, i värsta fall ger jag honom lite allergimedicin och ser till att han inte kommer åt något med nickel hemma resten av dagen, så lägger det sig snabbt. Inget att hetsa upp sig för liksom.

En annan sak de också rör till det med är det här med lunchen. De ojar sig en sån massa över att han inte äter så mycket till lunch! Gisses, han är ju knappt van vid situationen att sitta själv vid ett stort bord med en massa andra barn och här hemma har jag serverat regelbundna måltider med ca 3-3½ timmes mellanrum och det är lagom för honom. Sedan han började på dagis får han en flaska välling hemma vid 07, mellan 0730-0800 äter han ibland 3 mackor + fil med flingor på dagiset, de äter sen frukt vid 0945 och lunchen serveras 1130. När han åt en hel frukt vid 0945 ville han inte ha mer än en tugga till lunch 1130. Så jag föreslog att han bara skulle få ½ frukt och då äter han lite grand till lunch i alla fall, men inte på långt när så mycket som de andra barnen (han fyller som sagt 3 i april, "alla andra" är 4-5, ett par är 6 och 1 eller 2 fyllde 3 i höstas. Sonen är alltså minst). De har varit på mig några gånger om att sonen frågar efter mer frukt och de tycker synd om honom att han bara ska få ½. Men om han äter mer frukt så äter han inte lunch sen kl 1130 och om han inte äter något till lunch så får jag höra det och så ojar de sig jättemycket över det. Vad tusan ska jag göra??? Jag brukar säga lugnt och vänligt att han känner själv hur hungrig han är och när han är mätt och att jag inte vill att de ska tjata på honom! Och att han äter desto mer när han kommer hem, både till mellanmål 1400 och middag + kvällsmat på kvällen.

Herregud, han är inte tre fyllda men är över metern lång och väger knappt 17 kg. Det går ingen nöd på honom. Men han har pelat med maten även hemma de senaste dagarna, började nog i slutet av förra veckan och hela helgen och vi gör ingen affär av det. Men jag misstänker att de trots allt pressar honom och tjatar på honom på luncherna! Min filosofi har alltid varit, ända sedan jag ammade honom, att bara han vet hur hungrig han är och när han här mätt vid varje måltid. Jag kan bara erbjuda varierad kost på regelbundna tider, sedan är det upp till honom hur mycket han äter. Och vi har aldrig haft några som helst matproblem. Mat ska vara skoj och njutningsfullt och han får vara med och hacka och röra etc och hjälpa till och vi har aldrig tjatat eller trugat. Ska även det här gå om intet nu, för att personalen på dagis har någon slags norm för hur mycket han borde eller ska äta??? Jag hade inte heller varit hungrig 1130 om jag ätit rejäl frukost 0700-0800 plus frukt vid 1000.

Allting verkade så bra de första två veckorna....
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Personalen på ert dagis verkar inte vara riktigt kloka:eek:

Håller med !

Det borde du kolla upp om det verkligen ska vara så. Mitt dagis säger inte så mycket om man missar några minuter hit eller dit. Huvudsaken är att man ringer om man blir mycket försenad eller inte kommer alls.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Jag hade kontaktat kommunen! Sen hade jag aldrig stått ut med sån förskolepersolan och försökt att byta dagis.

Här kan man komma 15 min före och som senast 15 min efter den utsatta tid man ska hämta/lämna utan att behöva skicka något sms.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Jag blev ganska chockad över utskällningen jag fick för en vecka sedan, då vi stod utanför dörren två minuter före öppning. Och i morse kom det så oväntat, alla de andra barnen satt hur lugnt som helst vid borden och åt sin nyss påbörjade frukost, jag både såg och hörde dem genom dörren som vi stod precis bredvid. Ingen blev oroad av vår ankomst, sonen är själv så himla lugn och lättsam så han blir inte heller "oroad" av att vi var 10 min sena. Eller 5 om man ska hårddra det, för det verkar var ok att komma 0735? Eller jag vet inte.

Självklart ska man passa sina tider, men inte kan de väl mena att jag ska låta sonen ha bajsblöjan på när vi kör till dagis, ifall han som i morse råkar bajsa precis när det är dags att klä på sig jackan, och lämna honom i den och låta dem byta på honom? Jag vill verkligen inte låta honom åka bil i bajsblöja bara för att passa tiden på exakta minuten!

Vad är i så fall mycket försenad? Borde jag ha skickat ett sms 0725 att jag måste byta hans blöja och blir lite sen? Det tar oss 5 min att köra dit, när vi väl sitter i bilen.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Nä fy vad otrevligt det låter. Usch vad ledsen jag skulle ha blivit, men man borde väl bli arg istället.

Alltså om det är så j*vla noga måste de ju INFORMERA om det?! Och vaddå "inget tidsspann", det är klart att man gör sitt bästa för att vara i rätt tid (okej, de flesta föräldrar i alla fall..) men det är ju liksom BARN vi har att göra med, de brukar inte vara så bra på EXAKTA scheman.

Blä. En stor kram till dig som borde slippa en massa sånt tjafs när du är sjukskriven.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Jag hade kontaktat kommunen! Sen hade jag aldrig stått ut med sån förskolepersolan och försökt att byta dagis.

Här kan man komma 15 min före och som senast 15 min efter den utsatta tid man ska hämta/lämna utan att behöva skicka något sms.

Personen gjorde ytterst klart för mig i morse att antingen lämnar jag prick 0730 eller prick 0800, absolut inte där emellan. Klarar jag inte av att lämna exakt prick 0730 så måste jag byta tider. Herregud, både jag och sonen är morgonpigga, vi går upp mellan 0615-0630, så vi har inga problem på det viset. Men jag får väl göra som maken föreslog (ringde honom och grät i bilen hem :o ) och köra extra tidigt och sitta och vänta i bilen utanför till prick 0730.

Sonen är uppsatt i kö på ett privat dagis sedan drygt ett år tillbaka. Tyvärr är trycket så stort dit att vi inte har plats förrän september 2010. Jag gjorde en missbedömning när jag väntade med att sätta upp honom i kö där, borde varit ute tidigare men trodde det skulle räcka med 6 mån före haha. Så det blev lite snopet i höstas och jag fick ställa sonen i den kommunala kön 1/9-08. Som jag har förstått det så hade vi enorm tur som fick den här dagisplatsen redan den 12/1-09, eftersom kommunen inte klarar av att hålla kötiderna längre. Jag tror inte att det finns utrymme på något av de andra kommunala förskolorna för ett byte. Det vi får fundera på i så fall är om vi ska sätta upp honom och flytta honom till det andra privata dagiset på orten, med kristen inriktning, så länge under tiden? Det ska vara litet och lugnt och trivsamt har jag hört. Det är kanske bättre att bita över den kristna biten och slippa det eländiga bemötandet där sonen går nu?
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Nä fy vad otrevligt det låter. Usch vad ledsen jag skulle ha blivit, men man borde väl bli arg istället.

Alltså om det är så j*vla noga måste de ju INFORMERA om det?! Och vaddå "inget tidsspann", det är klart att man gör sitt bästa för att vara i rätt tid (okej, de flesta föräldrar i alla fall..) men det är ju liksom BARN vi har att göra med, de brukar inte vara så bra på EXAKTA scheman.

Blä. En stor kram till dig som borde slippa en massa sånt tjafs när du är sjukskriven.

Jag har inte energi över att orka bli arg just nu. Jag får onda förvärkar för mindre än så, på allvar. All min ork går åt till att ta dag för dag och tänka positivt och hålla mig lugn och någorlunda glad och försöka slippa hamna i de onda regelbundna värkarna som kan hålla på i flera timmar med bara några minuters mellanrum, ifall jag tex råklar bli lös i magen eller bäddar sängen. Eller som förra veckan, få regelbundna värkar i ett par timmar, som sen övergick i en konstant malande, mycket smärtsam, molvärk typ väldigt kraftig mensvärk, från tisdag morgon tills jag la mig sent på onsdag kväll. Tack och lov var det lugnt när jag vaknade på torsdag morgon. Var inne på kontroll på förlossningen i onsdags vid luchtid och de kunde se att livmodern arbetade konstant (den hemska molvärken) och de tyckte inte om att det höll på konstant och så länge (två dagar totalt till slut), men tappen var i alla fall helt opåverkad och beisen mådde bra. Man får vara tacksam för det lilla!
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Om jag var du hade jag låtit min man ringa rektorn och förklarat som de var och sagt att min fru inte kan ringa, då hon är upprörd över detta, vilket inte är bra då barnet i magen kan bli förtidigt fött. Eller låta honom gå till personalen direkt och fråga vad som försigår. För DU behöver ta det lite lugnare.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Om jag var du hade jag låtit min man ringa rektorn och förklarat som de var och sagt att min fru inte kan ringa, då hon är upprörd över detta, vilket inte är bra då barnet i magen kan bli förtidigt fött. Eller låta honom gå till personalen direkt och fråga vad som försigår. För DU behöver ta det lite lugnare.
Ja, jag håller med! Kan han inte vara lite tigerpappa/make och ryta lite till ditt försvar, det är ju helt galet det här med tanke på din hälsosituation.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Jag pratade med rektorn när det blev aktuellt med utökade tider pga min sjukskrivning, för ca 1½ vecka sedan. Hon var mycket förstående och hade själv haft samma problem när hon var gravid för länge sedan. Jag fick även veta att det inte var några problem att få fler timmar vid behov, tex om jag måste åka in för undersökning/kontroll utöver den tiden sonen är på dagis redan (0730-1330 mån-fre). Men jag undrar om hans avdelning vet om detta? Såvitt jag vet har jag själv informerat i stort sett alla i personalen på hans avd att jag är sjukskriven för hotande förtidsbörd och att det är därför han måste vara där fler timmar.

Personalen, eller kommunen öht, behöver ju inte ta någon hänsyn till mig personligen. Deras jobb är att ta hand om barnen på bästa sätt och se till att föräldrarna passar tiderna så att det inte blir stökigt. Det förstår ju även jag såklart och för mig är det viktigt att passa uppsatta tider. Både för sonens, min och alla andras skull.

Hur hade ni andra gjort i min situation med tiderna, om ert barn ibland bajsar precis innan det är dags att åka? Hade ni bytt bajsblöjan, sms:at avdelningen och kommit några minuter för sent och bett om ursäkt igen? Eller bytt blöjan och sen kört, utan att sms:a och bett om ursäkt/förklarat enbart på plats? Eller ändrat på dagistiderna i förebyggande syfte, så att ni inte stör de andras frukost genom att ev ibland komma några minuter för sent?

Just nu är jag för trött och låg för att orka ringa någon alls, ska lägga mig en stund och samla krafter inför hämtningen 1330 och ev försöka prata med personen i fråga från i morse. Sen ska jag nog forumulera ett mejl till rektorn, för då kan de inte "glömma bort" eller nonchalera mig. Mejl måste arkiveras och besvaras och bemötas här i kommunen. Då kan de inte vifta bort mig heller.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Ja, jag håller med! Kan han inte vara lite tigerpappa/make och ryta lite till ditt försvar, det är ju helt galet det här med tanke på din hälsosituation.

Min man är den konflikträdde av oss, att ryta ifrån är inte hans starka sida. Han är inte heller lika verbal som jag och har svårt att säga till i såna här situationer. Han tycker själv det är jättejobbigt att få tunghäfta och inte veta vad han ska säga och hoppas alltid att saker ska lösa sig själv utan inverkan. Han är lite långsammare och kan behöva ett par dagar innan han vaknar till och reagerar och säger ifrån. Han är rädd att jag ska hamna i onåd hos personalen ifall jag säger ifrån på skarpen och att det ska gå ut över sonen i så fall.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Ring rektorn omgående såhär ska det inte vara!

Påtala bristerna och hota att gå högre upp. (Går ju ringa rektorns chef och rektorn är en mes :devil: )

Aldrig har det gnällts för om vi kommit för sent vilket händer varje dag då dottern är i trotsåldern och aldrig redo i tid. Och jag är sjukskriven och personalen är mkt förstående och ifrågasätter aldrig!
 
Senast ändrad:
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Oj hjälp :eek:
Vi har varit både några minuter sena och tidiga utan att vårt dagis klagat det minsta. Det finns inte på kartan att de skulle klaga över att vi varit tvungna att byta på ett nerbajsat barn. Herregud, det är ju ett litet barn vi talar om, de bajsar ju vid de mest olämpliga tillfällen. Vi har kommit försent till lämning för att skrutten absolut skulle gå till dagis istället för att åka vagn, utan att personalen sagt något mer än "Gick du själv hela vägen X, vad du är duktig :love:".

Jag hoppas det ordnar sig för er, du behöver verkligen inte den här stressen ihop med risken för förtidsbörd.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Självklart skall du byta blöjan !

Och inte tycker jag att du skall behöva meddela att du är några få minuter sen. För att inte tala om när de är rumsrena och precis när alla ytterkläder är på så blir de kissenödiga ... klart som korvspad att man inte kan låta dem kissa ner sig bara för att komma i tid.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Ring rektorn omgående såhär ska det inte vara!

Påtala bristerna och hota att gå högre upp. (Går ju ringa rektorns chef och rektorn är en mes :devil: )

Aldrig har det gnällts för om vi kommit för sent vilket händer varje dag då dottern är i trotsåldern och aldrig redo i tid. Och jag är sjukskriven och personalen är mkt förstående och ifrågasätter aldrig!

Som sagt, varken jag eller min man har någon erfarenhet av dagis sedan tidigare, så vi vet egentligen inte vad man kan kräva av oss som föräldrar eller vad vi kan kräva i retur.

Min man tycker såklart också att det är uppåt väggarna att man inte ska ha något tidsspann alls, inga marginaler, men han tycker inte att jag ska ringa rektorn i det här läget och gå över huvudet på personalen och kanske ställa till med en onödig konflikt. Han tycker att jag ska prata med personen i fråga först (tex komma lite innan idag när jag hämtar om en stund och försöka få några minuter med henne) och ge personalen en chans att bättra sig. Om inte det fungerar, eller om jag inte får gehör för det jag säger, eller personen inte finns på plats i em eller senare, så tycker han att jag kan ringa och prata med rektorn. Jag tycker iofs att han har en poäng, jag vill inte heller ställa till med en storm i ett vattenglas i onödan.

Jag tror inte jag hade blivit utskälld om jag haft lämning 0800 och kommit 10 min försent, men nu är det tydligen en känslig tid att lämna försent om det är sagt 0730, eftersom det stör de andra barnen när de äter frukost - hette det. Och så är det tydligen väldigt känsligt att hämta just vid 1330. Mitt problem blir ju att jag tycker det är bra tider för sonen, att det passar honom och hans övriga dagsrutiner. Men att jag inte kan garantera att han inte bajsar i blöjan precis när vi ska åka. :crazy:
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Oj hjälp :eek:
Vi har varit både några minuter sena och tidiga utan att vårt dagis klagat det minsta. Det finns inte på kartan att de skulle klaga över att vi varit tvungna att byta på ett nerbajsat barn. Herregud, det är ju ett litet barn vi talar om, de bajsar ju vid de mest olämpliga tillfällen. Vi har kommit försent till lämning för att skrutten absolut skulle gå till dagis istället för att åka vagn, utan att personalen sagt något mer än "Gick du själv hela vägen X, vad du är duktig :love:".

Jag hoppas det ordnar sig för er, du behöver verkligen inte den här stressen ihop med risken för förtidsbörd.

De är inte helt nöjda med att han fortfarande har blöja heller. Han fyller ju tre om två månader. Å andra sidan har jag i efterhand lagt märke till att det är i alla fall ett par av de andra barnen som också har blöja, trots att de är något äldre än sonen. Vi har potta hemma, men sonen vill inte ens prova ännu. Däremot brukar han säga ifrån när han har bajsat eller kissat och vill bli bytt på. I alla fall tills häromveckan. Senaste veckan har han nekat till att han har bajsat t.o.m. när vi frågar honom och han vill inte heller byta blöja helt komplikationsfritt längre. Men det är väl en del av den pågående trotsåldern antar jag. För jag vill inte börja tro att även det har med dagiset att göra...liksom matpetandet senaste veckan. :crazy:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 189
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp