Att hämta och lämna på dagis

Sv: Att hämta och lämna på dagis

Självklart skall du byta blöjan !

Och inte tycker jag att du skall behöva meddela att du är några få minuter sen. För att inte tala om när de är rumsrena och precis när alla ytterkläder är på så blir de kissenödiga ... klart som korvspad att man inte kan låta dem kissa ner sig bara för att komma i tid.

Nej, man tycker ju inte att man ska behöva sms:a pga ett blöjbyte. Men det är kanske bättre att jag blir lite...övertydlig...framöver, om det nu är så väldigt känsligt att lämna exakt prick på minuten?
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Jag hade velat trycka upp den där bajsblöjan i nyllet på personalen, men så gör man inte :mad: De ska väl vara glada att de slipper bajsblöjan?

Jag tycker ni ska gå direkt till högsta hönset, platsansvariga på kommunen. Min kompis dotter som har fel på höfterna hamnade på ett dagis på annan ort med trappor och grejjer. Mamman blev rasande, först lämna storasyster hemma på dagis sen åka dit och sen åka till ev. jobb. Dessutom är hon tvungen att åka bil varje dag, nu går hon ner till dagis.

Hon höll säkert på i 1 månad för att få platsen hon sökte i 1a hand, de är fullt sa de redan i höstas.

Men nu går dottern på det dagiset de sökte i första hand. Som är bra anpassat till hennes höfter och nära hem och storasyster. Helt plötsligt så hade de visst plats med 1 barn till :grin:
Ansvarige skyllde på att hon är inte så van och de är så mycket att hålla reda på.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Haha! Vilken syn det hade varit. :D En sak som stör mig från i morse är att sonen var ju tvungen att bevittna hur jag blev bemött pga av att vi kom dit för sent. Han fick inte gå in själv, utan var med under hela min uppsträckning. Det kändes också väldigt fel. Sen blev det så bryskt när jag inte fick bemöta det hon sa, när hon tog sonen i handen och abrupt sa åt honom att säga hejdå till mamma och sen gick in med honom. :( Det känns inte bra att hon satte honom mitt i liksom.

Men jag ska se om hon är där när jag kör dit om en liten stund och försöka prata med henne i lugn och ro till att börja med. Vad som än händer sen, så vill jag gärna ta det direkt med den det berör i första hand.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Det där låter INTE normalt... De direktiv som gäller i vår kommun är att har man tid 7.30- 13.30 så ska man ha lämnat barnet och typ vinkat adjö klockan 7.30 och hämtat barnet och vara på väg ut genom dörren 13.30. På vårt dagis har vi aldrig haft tjaffs om tider, men har man svårt att passa tiden för hämtning så är det bättre att förlänga dagen med kanske 30 min och då hellre hämta tidigare än utsatt tid.

Är det just för att det krockar med måltid som de är på petiga så kanske tiderna går att flytta, tex 8-14? Så kanska han kan äta mellis istället för frukost?
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Herre jisses! :eek:

Från början hade vi lämningstid 7.30 och eftersom sambon hade lite svårt att hålla den tiden :angel: så frågade vår dagmamma om vi kunde tänka oss att lämna 7.20 istället. Vilket jag förstår när man är ensam och frukosten serveras 7.30. Men varken hon eller någon av de andra dagmammorna har betett sig i närheten av hur personalen gör på erat dagis. Vad då skälla ut? Är du så oresonlig så att man måste höja rösten? Skulle inte tro det!

Har du besökt dagiset med kristen inriktning? Vi har ett sådant dagis i vår by och det de gör där som är kyrkligt är att de ber bordsbön. Sen har de en dag i månaden där barnen sjunger i kyrkan, de som vill och kan. I övrigt fungerar det som ett vanligt dagis. Det är jättepopulärt och ställer man sig på kö idag så kan man kanske få plats hösten 2010.

Ta dig ett snack med personalen, rensa luften. Det är inte bra för dig att gå runt och vara orolig för något sådant här. Lycka till och kram!

/Timsetim

P.S Är det verkligen bara 2 månader tills våra barn blir 3 år??? Var 17 har tiden tagit vägen?? :eek: D.S
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Nu har jag hämtat sonen och pratat med personen i fråga. Hon bad så mycket om ursäkt för det inträffade, både det som hände förra veckan när jag kom för tidigt (felinformerad personal som missförstått sin uppgift) och det som hände i morse. Tydligen har de en del föräldrar som inte är så noga med sina tider och förra veckan hade de mycket strul. Så jag fick mig oförtjänt en släng av sleven jag med och hon var mycket ledsen för det. Hon sa att de är lite luttrade och ibland tar de i för mycket i förväg och i efterhand hade de pratat om att de dels måste ge samma information allesammans och dels att de ska ta det lite lugnt med mig pga min situation. Och så blev det ändå tokigt imorse. Men hon bad i alla fall om ursäkt flera gånger om och tog på sig allt ansvaret och beklagade att jag hade hamnat mellan stolarna med precis allt.

Och de är så nöjda med min son, han är så glad och lättsam och lätthanterad och harmonisk och snäll och så trevlig att ha att göra med. :)

Det känns bra att ha pratat med personen i fråga igen och fått rätat ut alla frågetecken. Och självklart gjorde det inget om han bajsade precis när vi skulle åka och inte behöver jag sms:a i så fall. Hon sa också att hon vet att hon pratar lite för mycket och för rättframt och burdust och lyssnar för lite iband (ofta) och bad om ursäkt för det med. Och det känns bra!

Tydligen så kommer alla de andra barnen som ska vara med på frukosten redan 0715 och går då in via en annan avdelning (eftersom de inte får öppna ytterdörren till "vår" avdelning förrän prick 0730) och så är allt färdigt och alla sätter sig till bords 0730. Jag erbjöd mig att ändra våra tider till 0715-1315 istället, mig kvittar det med en kvart hit eller dit. Hon skulle prata med de andra och fundera på saken och så får jag veta imorgon hur vi ska göra. :)
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Men vad bra att ni hade det samtalet! Modigt av dig att ta det med henne direkt istället för att gå till "högre ort". Nu verkar det ju lösa sig kanske? Vad skönt för dig i så fall!
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Det känns jätteskönt att vi kunde prata om det här och jag tror det blir bättre framöver. :)

Jag tycker det är bäst att prata direkt med den det berör i första hand, så slipper man att någon annan ska tolka det man säger och vidarebefordra meddelandet och så kanske det blir tokigt pga feltolkningar eller nåt annat tjafs. Och jag håller absolut med min konfliktundvikande man att det är bättre att ge dem en chans att rätta till det som är tokigt, innan man tar till storsläggan via chefer etc. :p
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Jag håller helt med dig - fast det är inte alltid jag vågar (men jag springer inte till chefen heller, jag går nog bara och mår dåligt... :crazy:)

Superbra för dig i alla fall!
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Jag jobbar på förskola och har aldrig hört att man skällt på en person som kommer sent eller tidigt.

Vi har en regel om att barnen skall komma senast 9.00 för att vi skall kunna gå iväg och hitta på saker med barnen.

Däremot stör jag mig enormt på föräldrar som inte kan höra av sig och säga att barnen är sjuka eller lediga.
Pga sjukdom bland personalen måste man ju ta in vikarier ibland men detta är ju skönt att slippa om tex endast 14 barn av 20 kommer.
Eller att vänta in barn till någon aktivitet, men så kommer aldrig barnen och föräldrarna hör inte av sig.

Ungefär 10 barn av våra 20 skall gå hem klockan 16.00.
När endast två av dessa gått hem 16.20 så gör det att man oftast står underbemannad med för många barn på avdelningen.
Jag lider ju självklart inte mest över detta utan det är barnen som lider av att dem inte hinns med som det borde.

Därför försöker jag alltid förklarar för föräldrarna att det är mkt bättre att lägga på en halvtimme så att dem har god tid på sig att ta sig till förskolan. Eftersom personalens schema läggs efter föräldrarnas uppskrivna tider och det är inte kul att stå där vid 16.00 och behöva jobba över 20 minuter för att föräldrarna räknat ut sin restid i underkant.
Jag vill ju gärna hämta mina barn vid den tid jag sagt :)

Jag hade bett om ett möte med personalen för jag tycker absolut inte att man skall behöva bli bemött som du har blivit. Det skall ju kännas kul att hämta och lämna sitt barn och man skall kunna småprata en stund med personalen om hur dagen har varit.
Skulle inte mötet funka hade jag ringt och bett om att byta avdelning/dagis för jag vill bli trevligt bemött där jag har mina barn.
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Blev tvungen att åka in till förlossningen igår kväll igen och nu har jag fått bricanyl (tabletter) utskrivna. Ska ta 3-4 ggr/dag tills det inte behövs längre.

Imorse möttes jag av en bamsekram på dagiset, personen i fråga hade "inte sovit inatt" pga igår och hade varit orolig att vi inte skulle komma idag på morgonen, att jag skulle tyckt allt var så hemskt att jag inte ville lämna sonen där fler gånger. Men så illa tycker jag inte att det är. Vi pratade ju jättebra med varandra igår och hon bad om ursäkt flera gånger och för min del är det utagerat nu.

Problemet är löst och jag är dessutom ingen långsint person. Jag har redan kommit över allt sammans och lagt det bakom mig. Det är inget jag kommer att gå omkring och gräma mig över, tvärtom! Hon bad om ursäkt och förklarade och jag är nöjd. :)
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

. Brukar det vara så här?

Ja.

Vi avstod från 8-11 tiden för den stora när vi var lediga med den lilla just för att det var OMÖJLIGT att komma prick 8.

Två min sent var katastrof.

För tidigt är ju OK då kan man stå och trycka i buskarna eller sitta i bilen...

Nu har vi lagt våra arbetstider så vi slipper passa de heliga morgontiderna.

Nu är det bara 07.55- 08.00 på skolan som är heligt :angel:
 
Sv: Att hämta och lämna på dagis

Prata med deras chef!!

Varför det? :confused: Har du inte läst hela tråden eller åtminstone mina senaste inlägg? Problem solved liksom... :)

Alla är jättegulliga och måna om mig och magen och hela veckan har jag fått höra hur viktigt det är att vi trivs och att de finns där för oss och att jag kan hämta och lämna när jag vill etc. Somliga i personalen har sovit dåligt pga det som hänt och varit oroliga för att jag inte skulle vilja lämna sonen hos dem längre. Men så känner inte jag. Missförstånd och konflikter uppstår alltid nångång, det viktiga är hur/att det hanteras och reds upp. Och det finns ju ingen anledning att springa högre upp än nödvändigt, om det går att reda ut missförstånden och problemen rakt av. Jag är nöjd och glad och nu är det "massor av vatten under broarna" och inget som behövs ältas mer för min del. :)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 189
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp