Dog meat trade..... Stoppa den!!

Lena Furberg

Trådstartare

Jag står inte ut. Någon som donerat till den här organisationen? Ska vi strunta i julklappar i år och istället försöka få stopp på detta? Se filmen om ni orkar. Jag såg, lite i sidled, sneglade. Tittade bort ibland. Det är för j*vligt.....

Jag donerade $60. Undrar om det hjälper det minsta?

Har inte donerat och planerar inte att göra det heller. Att utbilda folk för en bättre djurhållning är en sak, att bestämma över vad andra ska äta har jag svårare för. Och baserat på informationen på organisationens hemsida verkar deras främsta mål vara att få indoneserna att sluta konsumera hundkött.

Har inte donerat och planerar inte att göra det heller. Att utbilda folk för en bättre djurhållning är en sak, att bestämma över vad andra ska äta har jag svårare för. Och baserat på informationen på organisationens hemsida verkar deras främsta mål vara att få indoneserna att sluta konsumera hundkött.
Jag har inget i sig att säga om vilket slags kött man äter. Vad det handlar om här är hanteringen. Och den är fruktansvärd. Om folk vill äta hund - fine. Men hantera inte det hela på det här vidriga viset. Det är DET jag vänder mig emot.

Om man kan se filmen och tycka det är ok, har jag inte mycket mer att säga.

Jag har inget i sig att säga om vilket slags kött man äter. Vad det handlar om här är hanteringen. Och den är fruktansvärd. Om folk vill äta hund - fine. Men hantera inte det hela på det här vidriga viset. Det är DET jag vänder mig emot.

Jag tror ingen tycker att hanteringen okej. Men jag tycker dessa kampanjer blir lite märkliga när man kan gå in på valfritt slakteri både i Sverige och ännu hellre i resten av Europa och världen där hanteringen av djur i många fall är mycket, mycket, mycket värre än djurhanteringen i videon. Men det blir aldrig lika uppmärksammat eller drar in lika mycket pengar.

Ofta är det folk som utan skrupler köper och äter dansk fläskfilé, brasilianskt nötkött och thailändsk kyckling som skriker högst när det är en mindre mängd hundar som slaktas för mat. Medans en själv som inte äter döda djur får skäll för att man "inte bryr sig" specifikt om dessa stackars hundar.

Håller med @Hedinn om att pengarna borde läggas på att utbilda folk för en bättre djurhållning vilken art det än är som hanteras.

Det är vidrigt, det är absolut inte något jag säger emot! Ber om ursäkt om det inte framgick. :) Den biten håller jag helt med om, men då stödjer jag hellre en organisation som jobbar för hanteringen av hundarna (eller andra djur) än en organisation som verkar vara ute efter att få andra att sluta äta en viss sorts kött.

Av ren nyfikenhet kollade jag filmer på hur slaktprocessen av andra djur ser ut i Indonesien. Gör inte det, det är minst lika jobbiga filmer. Att bara fokusera på att stoppa hundkött gör inte att hanteringen av dessa djur blir bättre.

Vad är problemet ur djurskyddssynpunkt med brasilianskt nötkött?
Feed lots, tillväxthormon, förebygande antibiotika, och allmänt usel hantering av djuren...

Bara den bråkdel av köttet som exporteras till Europa, är förskonad från de värsta dragen i dålig djurhantering.

Men all (storskalig)uppfödning av nöt i Brasilien är beroende av att den riktigt usla (ur djurskyddssynpunkt) är lönsam.

Att sedan miljöaspekterna är ytterst besvärande, är en annan fråga.

Ja, där finns oändligt med vidrigheter som människan utför mot djur i världen. Hemma och i andra länder. Och mot andra människor, givetvis. Det är lätt att känna vanmakt - och omöjligt att välja vilka man vill stödja i kampen mot det hemska. Man kan dessutom vrida och vända på argumenten i det oändliga. Jag vet. Ändå väljer jag att i den mån jag kan stödja vissa utvalda organisationer som jag tror mig veta verkligen utför något. Jag kanske köper mig en gnutta tröst, vad vet jag? Jag har också valt bort kött etc ur min kost.

Det är ytterst ytterst sällan jag tittar på de filmer i ämnet som läggs ut på fb. Jag orkar inte leva om jag ser dem.

Jag orkar inte leva om jag ser dem.

Samma här, där har man ju "nöjet" att film startar av sig självt om man råkar ha den i bild. Jag har inte orkat se mer än jag råkat bli tvingad till, jag tror det är samma film men jag tänker inte kolla på din för att bli säker. :cry:

Jag tycker inte det är ett problem att fokusera på just hundars hantering som köttdjur, även om andra djur i samma miljö far lika illa. Är det så att vi har lättare att känna för och reagera på hundar (och så är det ju), och faktiskt bidrar till någon förändring, så tror jag att det långsiktigt hjälper även andra arter. Men reagerar man på inget av det, för man måste sätta sig in i och reagera på allt (och vem orkar det?), då blir det inte någon skillnad. Gör allt, överallt, jämt! Annars låter du bli att göra litegrann också. Nej, gör det du kan, vill och orkar, även om det inte fixar hela världen.

Jag tror ingen tycker att hanteringen okej. Men jag tycker dessa kampanjer blir lite märkliga när man kan gå in på valfritt slakteri både i Sverige och ännu hellre i resten av Europa och världen där hanteringen av djur i många fall är mycket, mycket, mycket värre än djurhanteringen i videon.

Hur många svenska slakterier har du varit på? Djurhantering motsvarande den i videon är definitivt inte laglig här och ska inte förekomma. Tyvärr förekommer ibland avvikelser i form av t.ex. för hård drivning, men jag har aldrig varit med om något så extremt som i filmen och har svårt att tro att det förekommer, baserat på vilken typ av avvikelser som brukar förekomma (dessa brukar vara av betydligt mildare grad). Avvikelser anmärks alltid på och rapporteras till slut till Länsstyrelsen => måste åtgärdas.

Hur många svenska slakterier har du varit på? Djurhantering motsvarande den i videon är definitivt inte laglig här och ska inte förekomma. Tyvärr förekommer ibland avvikelser i form av t.ex. för hård drivning, men jag har aldrig varit med om något så extremt som i filmen och har svårt att tro att det förekommer, baserat på vilken typ av avvikelser som brukar förekomma (dessa brukar vara av betydligt mildare grad). Avvikelser anmärks alltid på och rapporteras till slut till Länsstyrelsen => måste åtgärdas.
Fast nej, Svenska slakterier är verkligen inte några bra förebilder de heller. Anläggningarna är inte konstruerade för god djurhantering, personalen får inte adekvat utbildning i low stress stock handling och avlivningsmetoderna är helt katastrofala för flera djurslag. Var tredje nöt som slaktas på slakteri i sverige kräver mer än ett skott för att bedövningen ska ta, tex. (Källa:forskare på SLU). De veterinärer jag pratat med vittnar om extremt hård användning av elpåfösare i drivgångarna, grisarnas gasavlivning är extremt stressande och smärtsam, levande lamm hålls i tillfälliga fållor inne i slaktrummet osv osv.

Detta svartvita fakta kompletterade med bilder och filmer, visat på en föreläsning med en forskare på SLU som jobbar med just slaktdjur.

Fast nej, Svenska slakterier är verkligen inte några bra förebilder de heller. Anläggningarna är inte konstruerade för god djurhantering, personalen får inte adekvat utbildning i low stress stock handling och avlivningsmetoderna är helt katastrofala för flera djurslag. Var tredje nöt som slaktas på slakteri i sverige kräver mer än ett skott för att bedövningen ska ta, tex. (Källa:forskare på SLU). De veterinärer jag pratat med vittnar om extremt hård användning av elpåfösare i drivgångarna, grisarnas gasavlivning är extremt stressande och smärtsam, levande lamm hålls i tillfälliga fållor inne i slaktrummet osv osv.

Detta svartvita fakta kompletterade med bilder och filmer, visat på en föreläsning med en forskare på SLU som jobbar med just slaktdjur.

Jag håller med dig om att gasbedövningen är olämplig på alla sätt (jag önskar inget hellre än att man byter ut den mot något djurskyddsmässigt bättre), och det är såklart inte ok att stora köttdjur behöver skjutas om i allt för hög frekvens. Just elpåfösaren upplever jag dock att veterinärer i allmänhet är hårda på att den används enligt lagen men absolut, avvikelser förekommer och det är såklart inte acceptabelt. Som sagt, problemen finns även på svenska slakterier och det får vi inte blunda för. Jag tycker däremot inte att man bör sprida osanningar heller och vad jag vände mig emot var specifikt att det påstods att djurhanteringen i Sverige som regel skulle vara många, många gånger värre än vad som syns på filmen i TS. Jag vet inte om du kollade på filmen, de tar hundarna i nackskinnet och släpar dem efter sig samt håller dem extremt trångt utan vatten eller mat på ett sätt som definitivt inte förekommer på svenska slakterier. Åtminstone får det inte göra det enligt lag och har inte varit ens i närheten av att förekomma på de tre kommersiella slakterier jag besökt i utbildning/jobb.

Jag misstänker att föreläsaren du nämner är en person vi haft mycket i utbildningen om just slakt och som jag även haft som handledare för mitt kandidatarbete. Väldigt kunnig! :) Jag är glad att det sprids kunskap om svensk slakt även utanför veterinär- och slaktarkretsar. Jag tror det behövs information om vilka förhållanden som faktiskt förekommer (varken förskönat eller skrämselpropaganda) för att få till en förändring av det som behöver förbättras!

Senast ändrad:
En sak som inte går att missa i den här debatten är att det finns en rätt stark tendens till att folk skriker högt så fort det är "fina" djur som far illa vid slakten. Inga djur ska fara illa i köttindustrin oavsett djurslag vilket gör att det blir rätt skevt när folk skriker och vevar om hur hemskt det är att andra kulturer äter hundkött medan man samtidigt äter på billiga mathak med importerat kött, väljer importerade animaliska produkter i affären för det är billigare än ekologiskt svenskt osv.

Det är bra att oacceptabel djurhantering kommer fram i ljuset, tyvärr måste jag dock säga att grundat på bland annat sånt jag sett i mitt stora flöde på facebook så är hyckleriet tämligen omfattande. Mycket av detta spelar på folks familjerelation till hundar som art vilket gör att detta blir mer slagkraftigt än motsvarande kampanj hade varit för t.ex. odlad fisk och höns. Det är bara att titta på nyhetsrapporteringen om terrorattacker så fattar man fenomenet. Så länge det är "där borta" i mellanöstern ska de vara nöjda om de får en halv spalt i dagbladet när 80 civila sprängts till döds. Är det 3 döda och 10 skadade "här hemma" är det 2 uppslag och en förstasida om dagen i en vecka och 500 handhjärtan på facebook. Folk påverkas mest av det som är close to home sas.

Det är bra att kampanjerna finns och tanken är bra, men man behöver tänka ett par gånger innan man dyker i leran med huvudet först.

En sak som inte går att missa i den här debatten är att det finns en rätt stark tendens till att folk skriker högt så fort det är "fina" djur som far illa vid slakten. Inga djur ska fara illa i köttindustrin oavsett djurslag vilket gör att det blir rätt skevt när folk skriker och vevar om hur hemskt det är att andra kulturer äter hundkött medan man samtidigt äter på billiga mathak med importerat kött, väljer importerade animaliska produkter i affären för det är billigare än ekologiskt svenskt osv.

Det är bra att oacceptabel djurhantering kommer fram i ljuset, tyvärr måste jag dock säga att grundat på bland annat sånt jag sett i mitt stora flöde på facebook så är hyckleriet tämligen omfattande. Mycket av detta spelar på folks familjerelation till hundar som art vilket gör att detta blir mer slagkraftigt än motsvarande kampanj hade varit för t.ex. odlad fisk och höns. Det är bara att titta på nyhetsrapporteringen om terrorattacker så fattar man fenomenet. Så länge det är "där borta" i mellanöstern ska de vara nöjda om de får en halv spalt i dagbladet när 80 civila sprängts till döds. Är det 3 döda och 10 skadade "här hemma" är det 2 uppslag och en förstasida om dagen i en vecka och 500 handhjärtan på facebook. Folk påverkas mest av det som är close to home sas.

Det är bra att kampanjerna finns och tanken är bra, men man behöver tänka ett par gånger innan man dyker i leran med huvudet först.

Du har helt rätt i detta. Jag får i princip varje gång det kommer på tal försvara att jag jagar och föder upp kaniner för slakt, och på så sätt aldrig längre behöva köpa kött i butik. För hur kan jag skjuta bambi och slakta kaniner som är så söta? Att dom personer som oftast käftar emot mig är samma som gladeligen köper billigast möjliga kött i affärerna gör att jag nio gånger av tio inte ens tar diskussionen längre. Bara för några veckor sedan fick jag rätt elaka kommentarer ang detta av en person på jobbet, och på morgonen när vi skulle gå hem knallade hen iväg i en Canada Goose-jacka.

Mer allmänt trådsvar:
Visst är det oerhört sorgligt att djur oavsett slag far illa vid livsmedelsproduktion. Där emot tycker jag att man i länder som inte har det i närheten av så gott ställt som vi har det i Sverige faktiskt måste se till att det inte sällan handlar om ren och skär överlevnad. Att djurhållningen inte går framåt när inte människors egen hälsa och ekonomi gör det är inte konstigt. Att donera pengar till organisationer som vill rädda djur och samtidigt stoppa en inkomstkälla för dessa människor är jag tveksam till. Har organisationerna någon alternativ inkomstkälla på lut?

Att donera pengar till organisationer som vill rädda djur och samtidigt stoppa en inkomstkälla för dessa människor är jag tveksam till. Har organisationerna någon alternativ inkomstkälla på lut?

Javisst är det en knepig situation. Jag vet faktiskt inte på vilket sätt organisationen räddar hundarna (ofta över 100 åt gången) i ett land där hanteringen är helt laglig? Köper man dem? Fylls burarna sen upp igen av nya hundar? Eller vad händer egentligen?

Att det är en inkomstkälla förstår jag men jag vill inte acceptera det som en giltig ursäkt till att fortsätta på samma sätt. Jag vill inte ge exempel men resonemanget kan ju isåfall berättiga alla möjliga vidrigheter som människor gör för att få en inkomst.
Jag funderar ofta kring mänskligheten.

Javisst är det en knepig situation. Jag vet faktiskt inte på vilket sätt organisationen räddar hundarna (ofta över 100 åt gången) i ett land där hanteringen är helt laglig? Köper man dem? Fylls burarna sen upp igen av nya hundar? Eller vad händer egentligen?

Att det är en inkomstkälla förstår jag men jag vill inte acceptera det som en giltig ursäkt till att fortsätta på samma sätt. Jag vill inte ge exempel men resonemanget kan ju isåfall berättiga alla möjliga vidrigheter som människor gör för att få en inkomst.
Jag funderar ofta kring mänskligheten.

En kompis har volontärarbetat i Thailand på ett shelter för hundar räddade från slaktbilar. Hundratals hundar uppdelade på stora anläggningar. Ofta med skador, hältor, hundar som var förlamade i bakbenen men fick leva vidare ändå - dom var ju räddade. Just den organisationen (Minns ej namnet, ska fråga) köpte hundarna av hundhandlare som annars skulle sålt dom vidare till slakt och försökte sedan sälja dom som husdjur dels inom Thailand och dels utomlands (Hon har två thailändska hundar med sig hemma i Sverige nu). Dom var beroende av donationer och inkomst från att sälja hundarna som husdjur.
Tyvärr var en hel del hundar dock stulna husdjur eller förrymda husdjur som samlats in, hundar med halsband och ibland id-märkning. Och att organisationen bidrar till illegal verksamhet på det viset är helt klart tvivelaktigt. Men samtidigt, hade inte dom köpt hundarna hade hundhandlarna fått sina pengar ändå när hundarna såldes till slakt.

Om handeln och slakten av hundar är laglig och bedrivs lagligt i det aktuella landet så känns det inte riktigt som att det berättigar "alla möjliga vidrigheter". All form av illegal verksamhet är givetvis mycket beklagligt.

Det var en god tanke TS. Jag har inte kollat just den videon du länkar till, utan får ibland mejl från andra djurorganisationer och har även sett bilder från denna vidriga industri. Har donerat någon gång, men man undrar om pengarna faktiskt går dit de ska, det vet man inte. Dock tycker jag det är bra med djurvänner som dig som bryr sig och försöker hjälpa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 943
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 794
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 267
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka