Bukefalos 28 år!

Dogs in Action

Därför att jag med min fina rashund inte vill bli bortlottad på grund av din fula blandras. :devil:

Nä, skämt åsido, Det är redan för få tävlingar och för många tävlande i Spårhundsgruppen lottas det bort en hel del vid varje tävling och bruksproven är en sorts avelsutvärdering, speciellt för bruksraser. Många behöver de meriterna på sina hundar. Därför borde alla hundar av bruksras också ha företräde på alla bruksprov, sådeså!
 
men jag är ju villig att betala mer, och det borde vara bra att få in mer pengar så att fler kurser och tävlingar kan hållas. eller är det ngt annat som gör att platserna är så få?
 
Min kan sitta stilla i någon minut i alla fall om jag pratar :angel: Sen får man påminna och påminna och påminna..

Det brukar nämligen vara någon lite större utställning varje sommar nära (Eller är det i?) Örebro, och ja, jag följer ju alltid med på dom :) Då kan jag liksom skolka från mitt "kennelflickejobb" och träffa dig :D
Jag vill ju se Tasse! :love:
Och så kan du få äran att säga bu till min mes ;)
 
Mmm men det handlar inte bara om pengar. När man börjar prata om att hjälpa till, fixa tillräckligt stora spårmarker, funktionärer, domare etc etc. Då brukar folk börja att backa. Det är få som varit med och arrangerat stora spårprov. Det krävs enorma utrymmen och det är skittungt att lägga alla spår. Hur mycket pengar man än får så orkar man inte rent fysiskt. Därför måste man begränsa antalet platser. Dvs få platser och stor efterfrågan...

Jag har gång på gång sagt att folk gärna får ordna sina egna prov i blandrasregi. Men då är det helt plötldigt inte intressant nått mer, för då inser folk att de bara inte kan komma till ett färdigordnat prov. Det är hitills ingen som varit intresserad.

Du får fortfarande starta på lydnadsprov. Vad är det för fel på lydnadsprov?? Det är en stor del lydnad som ingår i bruksproven, så lydnadsdelen slipper man inte för det.
 
Det är ofta inte pengarna som är problemet utan mark och personal. Tillgången på spårmark är begränsad och det krävs mycket mark för att få ut exempelvis tio elitspår.
 
ÖBK har en utställning i juli, men det kan vara Askersunds du menar också. Att få se Tasse kan bli svårt. Han bor inte hos mig längre.
 
Ehm.. Nu ska vi minnas att jag inte gått i skolan direkt.

Ligger Askersund nära?! :eek: Där har jag vart massa gånger ju..

Nämen, vart är Tasse då? F.d sambon?
 
Kommer han att jobba med Tasse och så, eller kommer du fortsätta med det, typ delad vårdnad?

Jag har ett svagt minne av att du skrivit att han inte direkt orkar jobba med hundarna. Men jag kan ha förväxlat dig med någon annan också, är inte alls så säker.. :o
 
Vi tar emot blandraser på våra bruksgrupper. Vi har bara en spår- och en sökgrupp. Det är visserligen inte i Lund men våra spårmarker än ändå spridda över halva Skåne. Flera av de som har blandras och tränar bruks är väldigt engagerade i klubben. Jag behöver väl inte tillägga att jag tycker att tillgång och efterfrågan eller avelsutvärderingresonemanget är inget för mig. Jag tror att vissa folk med klumpedunshundar är rädda för konkurrens. Ve och fasa om en blandras vinner över en brukshund.
 
Ni kan ha träff under lydnads- och agility-SM! Det går i Kumla och det är ju inte långt ifrån Örebro.
 
Näää att skriva att det handlar om att man inte vill bli slagen av en blandras är ju att göra det lätt för sig... Skulle jag inte vara välkommen på bruksproven så skulle jag acceptera det och ordna det via min rasklubb istället. Vi får t.ex. ordna ett lydnadsprov per år och aktivitetsgrupp, det skulle man säkert kunna utöka till bruksprov också. Det är ju bara att gratulera att ni har så stora marker att ni kan ge spår åt alla och att ni har funktionärer som ställer upp. Trots att vi gjort spår i norrland (som inte är lika tätbebyggt) så har det varit tufft att få plats med 25 stycken 600 meters spår. Att ni får plats med det och mer därtill så kan ni inte räkna med att alla får det och sen skylla på att det bara handlar om konkurrans.
 
Då är ju frågan om bruksproven ska vara just bruksprov eller om de ska vara rena tävlingar?
Bruksproven är avelsutvärdering för brukshundar och behövs för att hålla aveln på rätt spår.
Tävlingar i bruksgrenar kan vara öppna för alla, men varför ska dessa tävlingar ligga under SBK?
Rasklubbarna eller varför inte SKK kan ju överta tävlingsdelen. Ett annat förslag är att döpa om SBK till Hundsportförbundet och helt ta bort avelsansvaret för bruksraserna. Som det är nu anser jag att SBK har en skyldighet att förvalta våra bruksraser, se över bruksproven och se om de mäter egenskaper som är önskvärda hos en brukshund och kanske även revidera vilka raser som ska räknas till bruksraserna. Enligt min mening borde avelsansvaret för exempelvis Collie överlämnas till SVAK eller varför inte flytta dem helt till sällskapshundgruppen. Några brukshundar är de inte längre.

Att ha bruksprov som idag ser jag som ohållbart för bruksraserna i längden. Snabbhet ska inte premieras på det sätt som görs idag och tittar man på vilka raser som ligger i topp så ser man hur fel bruksproven slår. Ingen av bruksraserna ska avlas till att likna Bordercollie. Det är inte ett temperament eller arbetssätt som passar in på några av bruksraserna. Därför kan vi heller inte ha bruksprov som premierar sådana hundar. Vi kan ha tävlingar som gör det, men inte avelsutvärderande bruksprov. Det handlar inte om att man är rädd för konkurrens utan om att raserna ska bevaras och behålla sin egenskaper. Bruksproven ska egentligen inte vara någon form av tävling utan helt enkelt ett sätt att se om föräldarna nedärvt vad man önskat.

Det är också mysko att just SBK:s prov ska vara öppna för alla. Då kan gott retrieverklubben anordna öppna jaktprov också. Det ska också vara möjligt för min rottis att vara med på vallhundsprov, livräddningsprov, grytprov och alla andra prov som finns. Det är mycket möjligt att det skulle gå uselt, men möjligheten att delta ska finnas. Det vore intressant att se hur exempelvis retrieverns arbetsegenskaper skulle ändras om det skulle råka komma en annan ras som arbetar på ett helt annat sätt, men där det sättet anses bättre. Vad skulle hända om de jaktproven började premiera egenskaper som inte alls gagnar retrievern?
 
Jag har redan skrivit vad jag tycker i denna fråga flera gånger.

Jag anser att SBK skall utvecklas till en Hundsportorgansition. Bruksproven som handhas av Hundsportorganisationen skall vara tävlingar som är öppna för alla. Sedan kan rasklubbarna (dessa fínns ju av någon lustig anledning redan idag) ha sina sina avelsutvärderande prov och då behöver de inte vara mer öppna än vad retrieverklubbens prov är. Jag tror dessutom att rasklubbarna kan bevaka och utveckla sin ras långt mycket bättre än vad SBK gör idag.

Vidare är det en stor skillnad på retrieverklubben, SVAK mfl då de inte har inriktning på att utbilda alla hundarägare såsom SBK har åttagit sig och inriktar sig på.
 
Ja det konceptet köper jag. Men inte att det ska vara öppet för alla som det är idag.

Bruksproven grundas ju på riktiga saker tillbaka i tiden med de militära tjänstehundarna. Inte att vi ska tävla för att vi tycker att det är roligt.

Usch vad jag tycker att det låter illa när man säger tävla. För mig är det ett prov och ingen tävling. Men jag ska erkänna att det känns jäkligt skönt att komma före dem som anser att det är en tävling och bara startar för att komma på pallen och inte för att flyttas upp.
 
Vi har inte räknat med alla klubbar får plats med att ta emot alla hundar. Vi har nog med att jobba med vår egen klubb så vi är inte så engagerade i om andra klubbar tar emot blandraser eller ej. Jag har bara talat om för Cillamuffins hur läget är på vår klubb om hon är intresserad av att komma med i en spårgrupp. Att jag personligen tror att frågan om blandraser varande eller icke varande på bruksprov har en hel del med prestige att göra har inget med min klubb att göra.
 
För mig är det en tävling (fast jag har brukshund). Jag vill tävla med mina hundar och jag vill möta de bästa hundarna oavsett ras(er).
 
Att utbilda är inte synonymt med att erbjuda bruksprov till alla. Hur man än vänder och vrider på det är var bruksprovens huvudsakliga syfte att avelsutvärdering. Det bör de vara idag också. SBK är dessutom paraplyorganisation för alla bruksrasers rasföreningar och kan jämföras med SVAK. Att samla bruksraserna i en organisation ger egentligen bara fördelar då raserna ska avlas enligt ungefär samma premisser.
Man kan ju också undra om bruksproven faller under utbildningsdelen eller avelsdelen. Jag anser att det tillhör avelsdelen och inte utbildningen.

Om det sedan startas upp en hundsportorganisation så ser jag inget fel med det, men det blir fel att benämna deras tävlingar som bruksprov. Det får i sådana fall bli spår-, sök- och rapporttävlingar och dylikt.
 
Jag anser inte att de bästa hundarna nödvändigtvis är de som står högst upp på prispallen på SM. De må vara bäst på det som idag premieras på bruksproven, men jag vill gärna se en allsidig hund som funkar i alla bruksgrenar. BC och Flat brukar utmärka sig i sök, spår och lydnad, men vid skyddet är det stopp. Även om jag själv inte vill köra skydd så vore det trevligt om min hund vore så flexiebel och väl sammansatt att den fixade det också.
 
Det där tycker jag är en lam ursäkt. Det är väl bara att inse att man inom vissa raser har gjort ett bättre avelsarbete och får fram bättre hundar. Att skylla bruksrasernas dåliga prestationer på att det premieras fel eller att säga BC/flat inte är tillräckligt mångsidiga bara för att de inte klarar skyddet är att skylla ifrån sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 061
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: fryckan
·
  • Artikel
Hästnyheter Igensnöade fönster, blöt post, nyskottade gångar till hundarna och katter som vägrade komma in. När VF bad läsarna om bilder från...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp