Bukefalos 28 år!

Dogs in Action

Nä det tycker inte jag. Min hund må vara hur bra som helst, men saknar den skärpa, försvarslust (nåja, nu ljuger jag, men för rasen i stort) som en riktigt bra brukshund ska ha. Spåret, rapporten etc ska ju bara vara en liten del av den hundens vardag som jag ser det. Sen tillkommer skyddet och så. Det handlar inte om dåligt avelsarbete utan att det helt enkelt är olika slags hundar.
 
Som jag förstår det så vill många bruksmänniskor ha lite tuffare prov än vad det är idag. En del sörjer ju planket och sånna saker. (Och varför i allsin dar tog man bort gallerhindret? Please till och med min klump klarade det när hon var i trim) Så det vore väl schysst att skapa "tävlingar" i en annan organisation och sen bruksutvärderingar inom rätt klubb liksom...
 
inte bara till dig :p

jag förstår ingenting av det här med hund"sport" märker jag. är alla tävlingar av brukstyp (spår, sök, rapport osv) egentligen bruksprov? hur har det kunnat bli så? finns det inga tävlingsmänniskor bland hundägarna eller? varför kan man inte ha det så som geezer föreslog, all rasklubbarna håller i bruksproven som ska vara rasspecifika, dvs innehålla moment som är av betydelse för just den rasen/rasgruppen. och så hade resten kunnat vara tävlingar, för alla tävlingssugna.
 
Inte det minsta. Jag vill inte ha en brukshund som beter sig som en BC. De ska inte bete sig som en BC. Därför är bruksproven idag dåliga avelsutvärderingar eftersom de premierar hundar som beter sig som BC.
Jag anser inte att de hundarna är bättre brukshundar. De är bättre tävlingshundar för de prov som finns idag, men inget mer.

Det är heller inte att skylla ifrån sig. En bra brukshund ska kunna köras i alla bruksgrenar, så även skydd och rapport. Det är möjligt att alla individer inte fixar det, men aveln ska sträva ditåt. En bra brukshund ska även vara en potentiell tjänstehund och kunna användas praktiskt för att exempelvis spåra upp en bov. Det är ditåt aveln ska sträva och inte mot att bli så lik BC som möjligt. Det är vad proven gör för raserna idag.

Du ser proven som tävlingar, men det gör inte jag. Jag ser de just som prov där man bedömmer brukbarheten hos min hund och vad föräldrarna lämnat.
 
Jag skulle också gärna se tuffare bruksprov för bruksraserna. En mer krävande special och ett lydnadsprogram som inte bara är inriktat på snabbhet. I elitklass ska hundarna sättas under rejäl press och gärna ska deras mod prövas också.

Det vore nog läge att skapa en hundsportorganisation snart så kan prov och tävlingar köras separat såsom du beskriver.
 
Alla tävlingar heter just bruksprov eller lydnadsprov. Från början var de inte tävlingar alls utan just prov för att bedöma hundens brukbarhet och en avelsutvärdering. Det hade att göra med tjänstehundar av olika slag. Man ville ha fram dugliga hundar till tjänst.

Idag är det rena tävlingar även om det fortfarande heter bruksprov. Syftet med bruksproven har gått förlorat och ändrats till något helt annat. En gång i tiden var bruksproven anpassade till hur en brukshund skulle vara. Då skulle alla hundar som deltog bära en 4 kg apport, ta sig över ett två meter högt plank, kunna hoppa hinder om 85 cm osv. Allt eftersom har detta plockats bort och bruksproven blev tävlingar.
 
Underhållning? :rofl:

Ja, och så kan ni skratta åt vår bristande lydnad på en gång!

Vi får se om jag lyckas ta mig dit!
Vart, hur och när är det? Ska du jobba/tävla?
 
SM går på Sannaheds motorstadion i Kumla 19-20 juni. Jag jobbar antagligen i serveringen under både lördag och söndag, men jag har inga tider än.
 
Jag ska se om jag kan ta mig dit då. Det hade vart kul att träffas :)

Och så kanske jag råkar glömma min hund där, och så helt plötsligt MÅSTE du uppfostra henne i någon månad.. :angel:
 
Ah, skit också! Dit ska jag nämligen nästa månad..

Men Askersund låg nära Örebro? Isf kan jag, beroende på hur det går på denna utställning, anmäla henne dit och passa på då..
 
Nä, det var det ju inte :)

Ska se om jag har någon av mina frvilliga handlers som ska dit då bara :D Jag ställer aldrig själv nämligen.
Isf kanske man kan lura dit en Jadzia? :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 081
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: fryckan
·
  • Artikel
Hästnyheter Igensnöade fönster, blöt post, nyskottade gångar till hundarna och katter som vägrade komma in. När VF bad läsarna om bilder från...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp