Dogue De Bordeaux!

Skogstroll

Trådstartare
Jag är så nedra sugen på att skaffa en sådan.Har en kompis som har fått en kull som snart är leveransklara,och dom är helt underbara! Mamman är världens lugnaste och goaste hund.Jag har redan en Kastrerad Rottweiler hane så jag har kunskap om större hundar.Rottweilern verkar dock vara en något mer "krävande" hund är DDB. Vad vet ni om rasen? Hur är dom? Vill veta allt:) Jag är lite orolig för att skaffa en valp så jag har inte riktigt bestämt mig än.Jag jobbar 8-4.Men resten av tiden är jag alltid hemma.Valpen kan stanna hos uppfödarna (ingen kennel utan privatpersoner som har hundarna inne som vanligt)fram till jul och vara hos mig på helgerna.Därefter har jag en kompis som kan passa den dagtid när jag jobbar.Från april är jag arbetslös så då är jag hemma hela tiden några månader som det ser ut.Jag vill helst ha en tik.
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

En kompis till mig har en tik (jättetrevlig!) och jag har egentligen inte erfarenhet av andra hundar än denna. Enligt min kompis är de inga brukshundar och kräver inte så jättemycket aktivering och är inte särskilt svåra att ha att göra med.

De blir inte så gamla, 7-8 år tror jag.

Något som är väldigt viktigt är att kolla upp hälsostatus hos föräldrar och längre bak. Rasen har stora hälsoproblem, främst vad gäller höfter. Med tanke på höftproblemen är det viktigt att inte valparna får för mycket motion och att hunden hålls i trim och inte är för tung.
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Hanen har jättebra höfter för rasen,B tror jag.Vilket räknas i princip som perfekt för så tung hund (påstår de som kan rasen iaf.)Mamman är också röntgad och har bra höfter.Det är en väldigt seriös uppfödare.
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Ok, vad bra!

När det är privatuppfödare vet man ju aldrig riktigt hur noga de är eller hur mycket kunskap de har... Men det är ju jättebra att båda hundarna är röntgade.

Det handlar ju inte om något snobberi eller så utan om att man vill ha en hund som får vara frisk och som kan hänga med.

Enligt min kompis så pågår det en diskussion inom rasen om vad man egentligen ska avla på när det gäller höfter, det ena "lägret" tycker att man ska avla på lite sämre höfter eftersom avelsmaterialet är litet, det andra "lägret" tycker att man ska vara strängare.
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Jag har hört att det är helt okay att avla på c-d höfter..vilket jag kan tycka är dumt..då utvecklas väl inte rasen direkt framåt..vore nog bättre att vara lite hårdare..
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Där jag bodde förut hade grannen en tik som jag träffade regelbundet under hennes unghundstid.
Såå vacker och go hund men man märkte att desto äldre hon blev desto mer reserverad blev hon mot främlingar.
Att B-höfter skulle vara perfekt för en tung hund låter konstigt för mig som har New Foundland. A måste väl ändå anses som perfekt och B som tillräckligt.
New Foundland är kanske en större ras i Sverige :confused: men där avlas det inte på C.
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Jag tror att anledningen är att det inte finns så många Dogue de Bordeaux i Sverige och man därför avlar på c höfter i "brist på bättre" tyvärr.. New Foundland är vanligare och det finns mer avelsmaterial i landet.Men jag håller med om att det är fel.
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Jag stiftade bekantskap med en svensk tjej när jag bodde i Provence som hade ett par DdB och båda två var helt underbara. Hanhunden var ett par år gammal och superlugn och cool kille. Han gick lös med henne på gatorna där det kryllade av andra hundar och det var aldrig snack om gruff. Sen kom det tillskott av en liten, otroligt söt tikvalp som också var helt fantastisk. Sötare rynknos får man leta efter och hon verkade ha ett superbt lynne. Jag blev frälst, men rasens sjukdomar och höftproblem lockar mig föga.
Det låter som att du hittat en bra uppfödare så stort lycka till om det blir ett litet rynk :love:
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

jag är också orolig för sjukdomarna..:crazy: Men å andra sidan så har jag ju en Rottis nu,och dom är ju inte heller helt problemfria..Jag vill ha en stor hund,och min kille hemma är ju 4 år nu så jag tänkte att det kunde börja bli dags att skaffa en till så man inte står utan hund om det skulle hända honom något.Tycker han behöver lite sällskap också.(det har varit ett överfall på min gård för några år sedan så jag vill inte bo ensam här utan en rejäl hund)
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Jag föstår delvis hur du tänker...
Jag är kanske överdrivet nojjig när det gäller sånt här men det är för att jag har haft en blandras med problemhöfter.

Rottisen är ju betydligt större i Sverige och chansen att hitta en sund valp borde vara god om man anstränger sig lite. (Säg gärna emot mig eftersom jag inte är väldigt insatt i Rottisaveln.)
Men om man avlar DdB med inställningen att C-höfter är ok så skulle jag bli skeptisk. Det är kanske en av anledningarna till att de inte blir så gamla.

Lite funderingar bara...

Det finns ju många fina mastiffer om du vill ha en rejäl hund!
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Ja du har så rätt.Jag ska verkligen inte göra något förhastat..men man blir ju så sugen när man kollar på valpar!:d Jag har bestämt mig för att fundera ett tag till.Om dom har valpar kvar till jul som inte blivit sålda ska jag ta mig en allvarlig funderare,men försvinner dom innan dess så gör dom det..
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Parantes: Var inne på Svenska mastiffklubbens hemsida och såg att deras avelspolicy är att inte avla på D och E höfter. Vilket gör att de avlar på C.
Med andra ord är detta kanske ett problem hos alla mastiffer?!
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

:D Ja jag förstår verkligen att du blir lockad. Jag älskar stora hundar och mastifferna är såå fina.
Det är svårt att tänka logiskt när man har en hel hög fina valpar framför sig:p
Lycka till!
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Smart... om det var jag skulle jag agna mycket tid fore jul till att lara mig om rasen, hofter och andra ras sjukdommar under tiden. Sarskilt vad det exact innebar att avla pa C hofter. Det ar alltid battre att veta vad man ger sig in pa an att bara lyssna pa andra.
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Ja precis.Så får det bli.Tror att både tiken och hanen hade B höfter iaf.Men ska kolla runt lite hur det ser ut!
 
Sv: Dogue De Bordeaux!

Var så himla intresserad av DdB för ett tag sen. Träffade två helt underbara individer. En hane och en hona. Tyvärr är har tiken gått bort pga hjärtfel. (Vanlig problematik på kraftigare raser)
Jag blev dock lite avskräkt när jag var på stor hundutställning och tittade på flera andra individer. De är fruktansvärt sänkta i ryggen!!! Blev så förvånad då jag inte sett detta innan. Flera av hundarna såg ut att gå av precis bakom manken.

Ska dem se ut så där??
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·
Övr. Hund Jag är ny här och hoppas att jag kan få lite tips om vad jag ska göra med min ena hund. Jag har haft hund nästan hela livet,främst...
Svar
5
· Visningar
1 832
Senast: Blandrastik
·
Övr. Hund Såhär är det: min bästa kompis ska skaffa hund vilket jag tycker är jätteroligt. Hon har varit och besökt en kennel och bland annat fått...
Svar
12
· Visningar
1 980
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund För 2 år sedan tog jag över en omplaceringshund, renrasig amstaff hane, okastrerad, är idag 3 år. Han omplacerades pga att han var...
Svar
9
· Visningar
1 652
Senast: Logitech
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp