Dolda fel på ofött föl?

Sv: Dolda fel på ofött föl?

TS är ett företag och köparen är en konsument, det är Konsumentköplagen som gäller och då kan man inte avtala vad som helst.

Visst är det avtalet som gäller, men dolda fel går inte att avtala bort och det gäller i 3 år. Frågan här är ju vad som gäller när fölet inte är fött ens en gång. Hur skriver man avtalet då? Vad gäller?

Såklart måste avtalet följa KKL, men det som tidigare diskuterade var om när hästen betalas och överlämnas påverkar vad som skall anses som ett fel på hästen.

"Dolda fel" är ett begrepp som inte används i lagtexten när det gäller detta utan man talar helt enkelt bara om fel på varan och ett fel behöver heller inte nödvändigtvis vara dolt för att det skall kunna reklameras.

I det här fallet gäller det till att börja med att klargöra vad det är man säljer, är det en ofödd häst, ett foster, och tjänsten att ta hand om sto och det ev. föl som kommer eller säljer man ett framtida föl?

Som jag uppfattat det är det ett framtida föl som säljs och då gäller vad köparen har rätt att förvänta sig av detta föl. Uppfyller inte fölet detta så borde det kunna anses vara ett fel i köprättslig mening och vara grund för reklamation. Och det är detta som jag ser som nödvändigt att ta med i avtalet, vad skall räknas som fel på hästen och det strider inte heller mot KKL att göra så.

Jag mailade till Christina Ramberg och fick detta svar:

"Ramona,
Om man säljer ett ofött föl, så kan köparen knappast ha några befogade förväntningar på fölets kvalitet. I så fall skulle alltså t.ex. en missbildning inte utgöra fel i köplagens eller konsumentköplagens mening. När man köper ett ofött föl får man vid bestämmande av köpeskillingen ta hänsyn till osäkerheten. Det bör leda till att priset för ett ofött föl är lägre än priset för ett framfött, friskt föl.

Det är bra om man i avtalet uttryckligen reglerar vad som ska gälla om fölet inte är perfekt. Man kan göra som du säger, säga att köparen har rätt att häva om fölet inte kan försäkras två dagar efter födseln. Det kan vara bra att klargöra i avtalet att köparen inte får göra gällande några andra påföljder om fölet inte motsvarar köparens förväntningar. Det kan också vara bra att klargöra i avtalet köparen inte har några befogade förväntningar på fölet utöver att det kan försäkras efter två dagar samt att parterna vid bestämmande av priset tagit hänsyn till osäkerheten om fölets kvalitet.

Man kan också helt friskriva sig från allt ansvar för fölets egenskaper. I så fall bör man göra det mycket tydligt och klargöra i avtalet att det är av spekulativ typ, dvs. att båda parter är införstådda med att avtalet är en chansning och att priset har bestämts mot bakgrund av osäkerheten om fölets egenskaper.

Vänliga hälsningar
Christina Ramberg"

Svarar inte på din fråga men tänkte passa på och göra en egen på samma ämne som jag funderat på.
Vad gäller egentligen med OCD när man säljer en fölunge ? OCD är ju en tillväxtstörning som kan utlösas tex av felaktig fodring, fel motion o dyl. Det finns ju hästar som får OCD trots att man gör allting "rätt" men även många som får det pga att man gör "fel". Vad händer egentligen när ett sålt föl drabbas av OCD senare i uppväxten, är det risk att åka på dolt fel för OCD som uppfödare egentligen ?

Jag mailade till Christina Ramberg och fick detta svar:

"Ramona,
Om man säljer ett ofött föl, så kan köparen knappast ha några befogade förväntningar på fölets kvalitet. I så fall skulle alltså t.ex. en missbildning inte utgöra fel i köplagens eller konsumentköplagens mening. När man köper ett ofött föl får man vid bestämmande av köpeskillingen ta hänsyn till osäkerheten. Det bör leda till att priset för ett ofött föl är lägre än priset för ett framfött, friskt föl.

Det är bra om man i avtalet uttryckligen reglerar vad som ska gälla om fölet inte är perfekt. Man kan göra som du säger, säga att köparen har rätt att häva om fölet inte kan försäkras två dagar efter födseln. Det kan vara bra att klargöra i avtalet att köparen inte får göra gällande några andra påföljder om fölet inte motsvarar köparens förväntningar. Det kan också vara bra att klargöra i avtalet köparen inte har några befogade förväntningar på fölet utöver att det kan försäkras efter två dagar samt att parterna vid bestämmande av priset tagit hänsyn till osäkerheten om fölets kvalitet.

Man kan också helt friskriva sig från allt ansvar för fölets egenskaper. I så fall bör man göra det mycket tydligt och klargöra i avtalet att det är av spekulativ typ, dvs. att båda parter är införstådda med att avtalet är en chansning och att priset har bestämts mot bakgrund av osäkerheten om fölets egenskaper.

Vänliga hälsningar
Christina Ramberg"

Tackar! DET låter mer rimligt för mig!

Nej, OCD är inte ett dolt fel eftersom det upptäcks vid röntgen, dvs vid en besiktning av hästen. Att man sedan inte valt att röntga hästen är inte säljarens fel, man har som köpare en undersökningsplikt.

Däremot kan det säkerligen bli problematiskt ifall säljaren vet om att många av ens egenuppfödda föl fått OCD, men inte berättat det för köparen. Då klassas det ändå inte som dolt fel.

Det beror nog på ålder på hästen. Säljer du ett föl så har den i regel inte utvecklat OCD. Däremot så kan den ju bära benägenheten för det, men såvitt man vet idag så beror benägenheten på flera faktorer (ärftlighet, utfodring/tillväxt och nåt mer, rörelse?). Då borde det vara svårt att reklamera.

Men om man säljer en (icke friröntgad) tvååring som visar sig ha OCD som fyraåring så fanns de ju där vid köpet. Om hästen då är dyr så gissar jag att det borde ingå i köparens undersökningsplikt att ha friröntgat vid köpet. Så det är troligen avhängigt priset på hästen.

Men är det nån skillnad på om man betalar hela köpeskillingen från början eller inte?

Men är det nån skillnad på om man betalar hela köpeskillingen från början eller inte?
Nej, det borde det ju inte bli eftersom avtalet kommer från tiden innan fölet var fött. Det är ju då man fastställt hur allting ska gå till, och det är ju också det man får rätta sig efter.

Helt så kan det ju inte vara då jag vet fall där säljare har tvingats ta tillbaka pga dolt fel just avseende lösa benbitar. Men då har det handlat om sålda hästar som varit över 3 år och då har det menats på att det varit bevisat att det fanns före riskens övergång då OCD alltid utvecklas under tillväxten. Detta har gällt hästar som inte röntgats vid köpet. Samt en där det satt där inte normal röntgen görs.

Iom att det är en "sjukdom" som kan framkallas eller förhindras genom hur man handhar hästen under tillväxten så borde man väl logiskt som uppfödare klara sig då man ju inte kan påverka hur köparen tex fodrar fölet. Dock finns väl anlaget där från födseln för att drabbas. Men med de linjer vi avlar på idag så finns ju anlaget i majoriteten av dem och eftersom det glatt hoppar över generationer för att sedan dyka upp igen så är det ju svårt att veta som uppfödare om just den uppfödningen har anlaget eller inte. När man som tex jag avlar på linjer som uppenbarligen växer väldigt snabbt också, även om jag vet att mina avelsdjur är garanterat rena genom röntgen så vet jag ju också att det finns kända fall av OCD från linjerna de kommer ifrån, så är det ju en nervös bit vad som gäller om man säljer de redan som föl om de drabbas senare.

Jag tror som sagt inte att det är en risk om du säljer föl. Ett dolt fel är ju per definition ett fel som fanns vid varans övergång och som inte kunnat upptäckas vid en undersökning. OCD finns inte på föl, därför finns det inte då du säljer fölet.

Om man som säljare tar för vana att alltid röntga innan försäljning så måste man vara helt garanterad anser jag.

Nu har jag dessutom pratat med en annan jurist i ämnet, en av mina professorer som jag mötte på i entren till huset (vi bor grannar).

Han sa att det måste anses ok att avtala bort dolda fel, så länge avtalet är väldigt tydligt forumlerat. Det är ju ett spekulativt köp, som köparen är medveten om och dessutom har fått prisreducering för, i jämförelse med ett fött föl. Att någon skulle kunna angripa avtalet genom §36 AvtL skulle vara osannolikt, då personer som köper föl normalt inte är nybörjare på häst.

Jag frågade honom för säkerhets skull om köpeskillingen också. Spelar det någon roll när den betalas, före eller efter leverans, födsel etc. Och det gjorde det inte, precis som jag trodde, eftersom det är avtalet som räknas.

Det man bör tänka på är att hon svarar vad hon anser gäller för om man köper ett ofött föl och det är inte samma som om man köper ett föl i förväg.

Helt så kan det ju inte vara då jag vet fall där säljare har tvingats ta tillbaka pga dolt fel just avseende lösa benbitar. Men då har det handlat om sålda hästar som varit över 3 år och då har det menats på att det varit bevisat att det fanns före riskens övergång då OCD alltid utvecklas under tillväxten. Detta har gällt hästar som inte röntgats vid köpet. Samt en där det satt där inte normal röntgen görs.
Alla fall är ju individuella, och sen beror det ju på vilken prisklass man köper häst i. Köper man en häst för 500.000:- och menar att de lösa benbitarna fanns vid köper så får man nog lite svårare att få det att gå ihop vid en prövning då det är normalt att röntga sådana hästar.

Alla fall är individuella och det är långt ifrån alla som faktiskt gått till prövning i domstol. Många har enats utanför rättssalen, och då får man faktiskt skylla sig själv lite.

Det man bör tänka på är att hon svarar vad hon anser gäller för om man köper ett ofött föl och det är inte samma som om man köper ett föl i förväg.
Men tråden handlade ju om ofödda föl som var sålda.

Sen undrar jag vad du menar skulle vara skillnaden med ett såld foster och en såld planering? Dessutom är ju väldigt sällan man säljer en såld planering, innan stoet är konstaterat dräktigt.

Men tråden handlade ju om ofödda föl som var sålda.

Sen undrar jag vad du menar skulle vara skillnaden med ett såld foster och en såld planering? Dessutom är ju väldigt sällan man säljer en såld planering, innan stoet är konstaterat dräktigt.

Båda har diskuterats, bla. du tog själv upp jämförelsen med att beställa och delbetala ett ofärdigt hus eller en bil och det fallet köper man den färdiga produkten inte de lösa delarna.

Om vi begränsar oss till fel på hästen är skillnaden väldigt stor. Allmänt bör de gälla att ju tidigare skede man köper hästen i desto mindre kan man förvänta sig av den. Och här spelar det egentligen ingen roll om den är producerad eller ej vid tidpunkten för köpet. Säljer man ett framtida föl bör köparen kunna förvänta sig att få ett normalt och friskt föl utifrån stam mm. , men säljer man ett foster så kan köparen inte förutsätta att han ens får ett föl i slutändan. Om inte annat följer av avtalet.

...................

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar inte skillnaden?

Jag tror jag förstår nu vad du menar, jag tolkar att köpa ett "ofött föl" som att man köper det foster som stoet bär på, men man skulle förstås också kunna tolka det mer i bemärkelsen att man köper ett "osett föl" vilket är samma som det jag menar med att köpa ett föl i förväg.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar ändå inte :p. Ett ofött föl är ju osett? För mig är ett ofött föl det foster som stoet bär på. Vad menar du med att köpa ett föl i förväg, menar du att köpa ett föl som finns men som du inte hämtar förrän några månader senare?

Jag fattar ändå inte :p. Ett ofött föl är ju osett? För mig är ett ofött föl det foster som stoet bär på. Vad menar du med att köpa ett föl i förväg, menar du att köpa ett föl som finns men som du inte hämtar förrän några månader senare?

Om du säljer fölet (fostret) nu och tar ut full betalning då är fölet köpt och köparens ansvar. Fölet är köpt ofött så som det är i magen på stoet. Men du talade innan om att bara ta 10 procent nu och resten när fölet gick att försäkra UA vid två dygn. Då blir det ditt ansvar fram tills dess. Det fölet blir köpt osett d v s köparen köper bara om det blir ett friskt levande föl.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i... 2 3
Svar
59
· Visningar
4 432
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 187
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 927
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka