Dolda fel på ofött föl?

Sv: Dolda fel på ofött föl?

Jag fattar ändå inte :p. Ett ofött föl är ju osett? För mig är ett ofött föl det foster som stoet bär på. Vad menar du med att köpa ett föl i förväg, menar du att köpa ett föl som finns men som du inte hämtar förrän några månader senare?

Men om jag köper ett foster så kan det hända tex. att stoet kastar och då blir det inget föl till mig och är inget annat sagt måste jag ändå betala.

Köper jag ett föl "osett" och i förväg, och det spelar ingen roll om det tom. är innan stoet är betäckt, så har jag rätt att få ett föl, och enligt mig ett någorlunda normalt föl också om inte annat framgår av avtalet, för att jag skall vara skyldig att betala.

I ditt fall finns det ju klausuler om att kunna försäkra mm. och då gäller det, ovanstående är mer ett teoretiskt resonemang.

Senast ändrad av en moderator:

Ok. Men det vi pratar om med dolda fel borde inte påverkas av hur man gör, eller hur?

Ok. Men det vi pratar om med dolda fel borde inte påverkas av hur man gör, eller hur?

Jag skulle säga att det absolut gör det.

Sen håller jag inte med om en del av det som skrivits i tråden när det gäller undersökningsplikt och sk. dolda fel, men det känns lite onödigt att ta upp den diskussionen. Däremot kan jag tipsa om ett examensarbete från Juridiska fakulteten i Lund som heter Fel i häst om du vill läsa vidare:

http://www.lu.se/o.o.i.s?id=19464&postid=1559059

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang men hoppas att nån annan gör det som kan förklara...

Vad är det som du inte håller med om ang undersökningsplikt?

Den var ju skriven 2002 och det känns lite länge sen... även om inte lagen har ändrats så har vi väl fått en del praxis sen dess? Men jag ska läsa!

Jag känner tyvärr inte till något nyare arbete som inriktar sig just på hästköp, men både KKL och KöpL är relativt gamla som sagt och det tas också upp en hel del rättsfall som belyser hur lagarna skall tolkas.

Vad är det som du inte håller med om ang undersökningsplikt?

Undersökningsplikten är ganska komplicerad och hur omfattande den är beror på många olika faktorer, men som du säger det kan ha bildats en praxis under senare år på vad som normalt ingår och jag är inte så insatt egentligen :p.

Sen håller jag inte med om en del av det som skrivits i tråden när det gäller undersökningsplikt och sk. dolda fel, men det känns lite onödigt att ta upp den diskussionen.
Det känns enligt mig väldigt relevant att faktiskt ta upp den diskussionen.

Vem håller du inte med och varför?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i... 2 3
Svar
59
· Visningar
4 432
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 187
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 711
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 927
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka