Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Nikki o Fabian

Trådstartare
Nu har jag frågor om globus sadlarna så dela med er av allt ni vet o tycker. Dom jag är intresserad av är hoppsadeln clic(men bara om jag kan ha en 16 o en halv i sätet, någon som vet om dom är stora eller små i sätet, jag är allt från en 158/164 till 34) Sen är det allroundsadeln Loke samt hoppsadeln Esperanza.

Så fram med allt nu. Vad har det varit för häst den, sadel ni känner till, har legat på. Rak i ryggen kanske? bred ryggrad?
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Vi har en Globus clic (bomvidd 32) till ett halvblod med lite manke och hyfsat rak rygg. Jag vet inte om de betecknas som stora el små i sätet, men 16,5 tum lär definitivt inte vara för litet för dig.

Jag skulle rekommendera Esperanzan istället eftersom den är stoppad helt i ull. Vi har haft otur och fått sadlar som varit lite felsydda, men det finns även många som varit jättenöjda med sina sadlar. Prova att söka på gamla trådar om Globus, jag har en känsla av att det finns flera trådar i ämnet.
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Min kompis har en Globus Clic. Hon har äntligen hittat sin drömsadel! Hästens tidigare sadel blev för smal och de fick stoppa om den hela tiden. Så nu har de beställt en med vid bom och de är hittils helnöjda! Den är jätte skön att rida i och hästen har fått bättre steg och känns bättre, rent psykiskt också. Vet inte om svaret duger, men skulle nog rekommendera globus clic... :) fast det var ju dressyrsadeln... såg det nu. kanske är ungefär samma bom på hopp och dressyr? aja. ursäkta om jag störde.
Hästen var iallafall en new forest som varit hingst länge och är därför ganska grov. Rak rygg tror jag? Väldigt svår att hitta passande sadel till. Bred som sagt. Men konstigt nog var x wide FÖR bred och de fick beställ en ny wide.
Cantilda
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Globus passar korta raka ryggar, borde passa din. Prova en 36 bom.

Skulle också råda dig att välja Esperanzan, då den är stoppad med syntetull, istället för Clicen som är stoppad med syntet och riktig ull, det kommer bara klumpa sig väldigt fort.

Tror att du kan ha 16½ utan problem...

Cantilda: Globus Clic finns som en dressyr och hoppvariant.
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Vad är skillnaden mellan stoppningen då om det är ull o semiull som i clicen?
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Vet du om det skilljer sej mycket mellan dom olika modellerna i anläggningen mot hästens rygg?
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Kom på en till fråga, hur påverkas hästen/sadeln om sätet är för litet för ryttaren?
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Nej, passformen är densamma. Loken är lite annorlunda, den är väldigt hög i framvalvet, så det kan luras lite. Loken är också någon centimeter längre.
Men annars är alla Globus förutom Nice likadana. Har inte provat Nicen så jag vet inte hur den är.
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Om sätet är för litet för ryttaren kan inte bommen fördela tyngden, och det kommer endast bli tryck fram och bak, men inget på mitten.
Det blir med andra ord samma effekt som vid en för smal bomvidd.
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Knepigt, medryttaren är ju mycket större än mej. En rätt krallig karl, inte tjock. Då blir väl även en 17" för liten för honom? o jag får "bada" i sadeln om jag tar en 18".....
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Ännu en fråga som jag kom på, kan jag provrida i clicen o se om den passar o sen ta hem en esperanza o då veta att den kommer att passa?
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Vet inte om 17" blir för litet för honom, vet inte hur han ser ut.
Men du kan ju inte köpa en sadel för att din medryttare ska få plats i den. Det är väl du som rider hästen mest?

Jo, det kan nog. Men de skiljer sig ganska mkt för ryttaren, så även om passformen är densamma för hästen kan den kännas annorlunda när du rider, för hästen kanske inte uppfattar dina hjälper lika bra i någon av sadlar osv.
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Pratade med Globus ang. hoppsadeln Nice.

Det ska tydligen inte släppas fler exmplar av den sadeln innan den är omgjord.
När det blir eller om det någonsin blir vet de inte.
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Jo,visst e de jag som rider hästen mest, han rider bara en gång i veckan. Ok, jobbigt det här med sadlar, åf för globusen som ligger "hemma" hos mej säljer bara clicen men kan ta hem esperanzan om dom vet att jag verkligen vill ha den o at den passar hästen för dom vill inte stå med en sadel som dom inte har i sitt sortiment om jag inte kan/vill ha den, därför tänkte jag på om jag kunde testa clicen, om den passa, beställa esperanzan.
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Ser att du bor i Sthlm, det borde väl finnas massor med hästaffärer? Finns det ingen som har en Esperanza inne?
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Diabolical_Kitten skrev:
Globus passar korta raka ryggar, borde passa din. Prova en 36 bom.

Skulle också råda dig att välja Esperanzan, då den är stoppad med syntetull, istället för Clicen som är stoppad med syntet och riktig ull, det kommer bara klumpa sig väldigt fort.

Tror att du kan ha 16½ utan problem...

Cantilda: Globus Clic finns som en dressyr och hoppvariant.
Globus Clic hoppsadel har fasta paneler inte vanlig stoppning. Det finns iofs en liten kanal i panelerna så att man kan göra små justeringar med det är av underordnad betydelse.
 
Sv: Dom som vet nått om Globus kolla här o hjälp mej

Clicen ska vara stoppad med ull och syntet ull, enligt Globus. Så var det iaf för över ett år sen då jag kollade det med Globus, isf har de ändrat.
 

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig till er för att få hjälp - Letar en Globus Dressyr sadel - o då ingen av sadelprovarna här uppe i landet har ngn hemma så...
Svar
10
· Visningar
5 480
Senast: ankic
·
Utrustning Någon som vet vilken av Globus Dressyr sadlarna som passar kort, lite rund o relativt liten manke ? Har en Globus Esperanza( 16,5 " 34...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: skogaliten
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 305
Utrustning Hej! Nu är det så att jag letar sadel åt min pålle, då den han har nu sitter helt vansinnigt fel. Jag har haft ut en sadelutprovare och...
Svar
0
· Visningar
980
Senast: Prickeponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp