Globus sadlar

ankic

Trådstartare
Vänder mig till er för att få hjälp - Letar en Globus Dressyr sadel - o då ingen av sadelprovarna här uppe i landet har ngn hemma så letar vi själva eller tillsammans med sadelprovarna .

Vi har en Globus Loke och en Globus Esperanza ( hopp ) till ponnyn i dag samt en morris dressyr

Vi fick tag i en Globus Clincle - men den bommen passade inte honom - så konsentrerar oss på en Clic eller The Turner då dom ska vara lika de Globus vi har i bom .
Men när vi hittar ngn - så svarar dom att den passar häst / ponny med manke
men våran har ju knappt ngn manke, kort anläggningsyta samt rak rygg

Tycker det är konstigt att 2 sadelprovare säger samma om vad vi ska prova - men stämmer ju inte med dom som har de modellerna säger - så vet ngn så hjälp mig // Tack på förhand
 
Vänder mig till er för att få hjälp - Letar en Globus Dressyr sadel - o då ingen av sadelprovarna här uppe i landet har ngn hemma så letar vi själva eller tillsammans med sadelprovarna .

Vi har en Globus Loke och en Globus Esperanza ( hopp ) till ponnyn i dag samt en morris dressyr

Vi fick tag i en Globus Clincle - men den bommen passade inte honom - så konsentrerar oss på en Clic eller The Turner då dom ska vara lika de Globus vi har i bom .
Men när vi hittar ngn - så svarar dom att den passar häst / ponny med manke
men våran har ju knappt ngn manke, kort anläggningsyta samt rak rygg

Tycker det är konstigt att 2 sadelprovare säger samma om vad vi ska prova - men stämmer ju inte med dom som har de modellerna säger - så vet ngn så hjälp mig // Tack på förhand
De modeller du nämner, alltså Globus Clic och The Turner, brukar passa utmärkt på Nordsvensk Brukshäst, vilket ju (nästan alltid) är hästar utan märkbar manke. Ganska många har Clic dressyr i vidd 36 eller 38 till sina nordisar.
Jag har t.ex. Globus Clic dressyr till mina.

Har du passande sadel i form av Esperanza, och Loke, som du själv säger så är det ju samma bom (i princip), så bör Clic dressyr passa.

Eftersom kanalen är bred och med cutback, så fungerar antagligen Clic bra även till hästar/ponny med manke, så den som har en sådan till sin häst kanske tror att det måste vara en manke under sadeln...
 
De modeller du nämner, alltså Globus Clic och The Turner, brukar passa utmärkt på Nordsvensk Brukshäst, vilket ju (nästan alltid) är hästar utan märkbar manke. Ganska många har Clic dressyr i vidd 36 eller 38 till sina nordisar.
Jag har t.ex. Globus Clic dressyr till mina.

Har du passande sadel i form av Esperanza, och Loke, som du själv säger så är det ju samma bom (i princip), så bör Clic dressyr passa.

Eftersom kanalen är bred och med cutback, så fungerar antagligen Clic bra även till hästar/ponny med manke, så den som har en sådan till sin häst kanske tror att det måste vara en manke under sadeln...
 
När vi provade en Globus Circle - så såg bommen ut att vara till häst med mycke manke - vi är ju vana med lågt framvalv - så tog förgivet direkt att den inte passade . Är bommen på Clicen likadan som på Circlen?
 
När vi provade en Globus Circle - så såg bommen ut att vara till häst med mycke manke - vi är ju vana med lågt framvalv - så tog förgivet direkt att den inte passade . Är bommen på Clicen likadan som på Circlen?
Crincle menar du väl?
Crincle är till för mer svängd rygg än Clic/The Turner.
Crincle brukar sällan passa på de raka, tunnformigt runda, kortryggade och manklösa Nordsvenskarna.

Det enda jag egentligen är säker på, är att Clic, The Turner, Esperanza, Loke är mycket snarlika i bommen och med hur bossorna etc är utformade, och att de är raka i bommen, och att modellerna passar för hästar som liknar Nordsvensk Brukshäst i kroppsform. Naturligtvis finns det undantag.

Jag har ingen jättekunskap om alla sorters sadlar, men vet, eftersom jag provat på mina nordisar, att modellerna är mycket lika, och fungerar hoppsadeln (Esperanza) så brukar dressyr sadlarna (Clic och The Turner) och allround sadeln (Loke) också passa.
Har haft en Loke tidigare, som jag bytte bort, eftersom jag ville ha dressyrsadel istället. Och lånade ett kort tag en Esperanza.

Ingen av sadelmodellerna "kräver" att hästen har en manke. Verkar framvalvet "för högt", så kanske bommen skulle behöva vara en storlek vidare.

Vad är det för häst/ponny du letar sadel till?
 
En ponny med kort anläggningsyta , relativt rak rygg o nästan ingen manke . Han är en irländsk import - av Connemaratyp ( 8 år ) . Vi har även en Nordlandshäst på deras ryggar ser nästan identiska ut - dock har ryggen börjat sjunka lite - han är 19 år - har alltid haft Globus Loke .
Har haft utsadelprovare o båda säger Globus eller Morris - Hoppsadeln Esperanza - har vi även kollat med en padd som man mäter tryckfördelningen med via en dator- o den sitter bra .
 
Vänder mig till er för att få hjälp - Letar en Globus Dressyr sadel - o då ingen av sadelprovarna här uppe i landet har ngn hemma så letar vi själva eller tillsammans med sadelprovarna .

Vi har en Globus Loke och en Globus Esperanza ( hopp ) till ponnyn i dag samt en morris dressyr

Vi fick tag i en Globus Clincle - men den bommen passade inte honom - så konsentrerar oss på en Clic eller The Turner då dom ska vara lika de Globus vi har i bom .
Men när vi hittar ngn - så svarar dom att den passar häst / ponny med manke
men våran har ju knappt ngn manke, kort anläggningsyta samt rak rygg

Tycker det är konstigt att 2 sadelprovare säger samma om vad vi ska prova - men stämmer ju inte med dom som har de modellerna säger - så vet ngn så hjälp mig // Tack på förhand

Har ni kollat i Globus webb shop?
 
Har ni kollat i Globus webb shop?
Jo, vi har varit i kontakt med dom - o dom visste inte exakt svar på mina frågor så hänvisade till sadelprovare som vi varit i kontakt med - hon rek Globus Clic eller the Turner men dom sadlar vi har hittat så säger ägarna att den passar häst med manke o våran har ju näst låg manke
 
Jo, vi har varit i kontakt med dom - o dom visste inte exakt svar på mina frågor så hänvisade till sadelprovare som vi varit i kontakt med - hon rek Globus Clic eller the Turner men dom sadlar vi har hittat så säger ägarna att den passar häst med manke o våran har ju näst låg manke
Tro mig, sadlarna passar utmärkt för låg manke.

Men antar att du letar begagnad sadel? De som har en begagnad, till en häst med markerad manke, kanske tror att sadeln "kräver" manke. Sadelprovaren har nog bättre koll än den genomsnittliga sadelägaren.
"Folk" brukar ju inte ens alltid ha koll på vare sig på märke, modell, sits, eller bomvidd på sadlar som ligger ute till försäljning.

Verkar sadeln sitta "för högt" vid framtill, så är den antagligen lite för smal.
Globus brukar ha tydlig märkning instansad i lädret avseende bomvidd och tumstorlek för sits under kåpan.
 
Tro mig, sadlarna passar utmärkt för låg manke.

Men antar att du letar begagnad sadel? De som har en begagnad, till en häst med markerad manke, kanske tror att sadeln "kräver" manke. Sadelprovaren har nog bättre koll än den genomsnittliga sadelägaren.

Verkar sadeln sitta "för högt" vid framtill, så är den antagligen lite för smal.
 
Jo, precis ( Tack )
Letar efter en begagnad - då vi valde att lägga mer pengar på en hoppsadel- det är dotterns större intresse- sedan rider hon dressyr i Loken - men har smått börjat få upp ögonen för dressyrtävling - så vill inte lägga ner alltför mycket just nu -
 

Liknande trådar

Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: skogaliten
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 226
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Någon som vet vilken av Globus Dressyr sadlarna som passar kort, lite rund o relativt liten manke ? Har en Globus Esperanza( 16,5 " 34...
Svar
1
· Visningar
587
Senast: skogaliten
·
Utrustning Fick en Globus Loke utprovad till hästen i början av sommaren och den ligger verkligen helt kanon! Nu är jag ute efter en mer renodlad...
Svar
2
· Visningar
1 371
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp