Bukefalos 28 år!

Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Fast för att komma sist i en LB:1 så måste det ju ha gått väldigt dåligt och kan ju knappast inte bara ha varit för att dommaren dömer fel?? Eller var du själv jättenöjd efter den ritten?

Så du menar att du egentligen förtjänar att vinna men kommer sist med fel dommare?

Jag säger inte att bedömningen alltid är rättvis, för det är den inte, men jag har då aldrig sett någon komma sist som egentligen borde ha varit placerad...

Jag tävlar inte dressyr i någon större utsträckning men när det händer så får jag oftast de poäng jag förtjänar och det samma gäller mina bekanta .

Sedan att du sitter hemma och rider passage har väl knappast något med dina placeringar i LB att göra:confused:?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Faktiskt inte. Tycker att jag brukar få de poängen jag förtjänar. Men visst, det är enklare att skylla på att domaren inte gillade rasen eller färgen eller vad det nu kan bero på, än att man faktiskt inte gjorde en speciellt bra ritt. Då behöver man inte göra något åt sin ridning o d e ju alltid skönt!:banana:

Exakt så kan man göra;)

:bow::bow:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag fortsätter, med en dåres envishet, att hävda att de flesta som drabbas av ojämna domarsiffror är de ekipage som har en form som är svår för domaren att bedöma.
Om domaren bedömer formen "bra" för klassen blir ju utgångspoängen för ett utfört moment från 6 och uppåt.
Om domaren bedömer formen som "inte korrekt" för klassen (för hög, för spänd, för låg, bakom lodplan, ej lösgjord osv osv) blir ju utgångspoängen snarare 6 (för ett väl utfört moment "trots" formen) och nedåt...

Skillnaden blir enormt stor och i just lokala och regionala klasser är det här med bedömningen av hästens form inte alldeles lätt och kan också variera mellan klasser och domare...

De BÄSTA ekipagen har sällan problem med detta. och de sämsta bedöms alltid lägre men det stora mellanskiktet där formen är "OK" eller gränsfall, där kan det diffa massor mellan klasserna...

Visst är det trist med ojämna bedömningar men kom ihåg att vi bara tävlar för att det är roligt (inte är det för prispengarna ;)) på den här nivån OCH att lokal och regional nivå bara är utbildande, om några år när ni utvecklats mer spelar inte en dålig poäng i LB någon roll överhuvudtaget!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Bra sagt! Det där med formen, där har du verkligen en poäng, som inte alla tänker på. Hade i min ungdom en häst, som inte riktigt var byggd extriört för dressyr (i vart fall inte för en liten späd flicka :angel:) Han hade bra gång och var en kämpe, kunde både piff o puff, seriebyten, piruetter m.m men pga extriören så kunde han inte riktigt komma upp i formen, vilket gjorde att siffrorna kunde variera som ett lotteri, han var helt enkelt svårbedömd, utförde alla rörelser fast i fel form, idag kan jag ju se att han/vi inte förtjänade bättre poäng.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Skulle jag börja "såga" i min häst så skulle jag få hennes huvud i knät! ;)

Förutom den klassen så har jag blivit bra bedömd tycker jag. Och jag har placeringar trots att min häst inte har supergång, byggd i uppförsbacke osv.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag trodde det var så enkelt att domaren bara tyckte hästen gick dåligt programmet igenom. Men när jag härom dagen pratade med en tjej som tränar för tränaren/domaren i fråga så blev jag mycket förvånad när jag förstod att det var träningen som domaren dömde!
För ordagrant så hade tränaren/domaren sagt att hästen varvade slå upp huvudet med att gå bra HELA programmet! Vilket ju var en ren lögn, hon drämde bara upp huvudet där jag nämnde, alltså slutet av näst sista momentet och sista momentet i programmet.

Hade domaren bara tyckt hästen inte gick bra är det ju bara att kavla upp ärmarna och hoppas det går bättre nästa gång! Men hur gör man när en domare dömer det den såg IGÅR?? :confused:

Träna för den tränaren/domaren igen är inte aktuellt, det för att jag ju då riskerar att hamna i samma sits igen.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Uppenbarligen är det så! Men jag trodde att en domare/tränare kunde vara så proffsig att en enda träning där jag red igenom ett annat program än det hon dömde mig i var "ofarligt"!

Domaren/tränaren dömde mig en gång till i höstas, då fick jag de poäng jag förtjänade, inte tal om annat. Även om jag inte var placerad så var hästen inte så bra att jag skulle haft högre poäng.
Och jag hade i stort sett samma poäng i andra klassen med en annan domare.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Ja tyvärr är det ju bara att gilla läget!
Men det är trist när en domare inte dömer det den ser utan det den såg förra gången! Blev skapligt förvånad när jag förstod att det var en rejäl miss att rida en träning för en domare som skulle döma mig ett par dagar senare!
Men jag har lärt mig en läxa! ;)

Dåliga poäng när hästen gått dåligt, det har jag fått. Och bra poäng när hästen gått bra har jag också fått. Har hittills aldrig inte hållt med vad en domare skrivit om mig i kritiken! Man får de poäng man förtjänar! Men att få de poäng man förtjänade IGÅR känns mer än knepigt! :crazy:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag hamnade på andra plats nær en domare jag brukade træna før en gång i veckan och i ett helt år dømde, vi hade altid haft en god relation och jag mærkte ofta att hon verkade tycka bra om mig gæmført med flera andra elever..

En trænare kan nog oxå favorisera sina ryttare nær de dømer.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Tja resten av kroppen hängde ihop med huvudet. :p

Som jag nämnt många gånger nu i tråden så var det att hästen slog upp huvudet som domaren dömde ner på. Fast hästen inte slog upp huvudet! Eventuellt kan ju tjejen som talade om för mig vad domaren sagt (hon ser ofta mig när jag rider dressyr) ha fattat fel, det har jag ju inga garantier på. Men ljuga, det gör hon inte, har aldrig märkt att hon varit åt det lögnaktiga hållet!

Om man inte accepterar dåliga poäng när en häst går dåligt är det ju läge att byta sport, men som jag nämnde här så är det ju inte det som var problemet! Får väl upprepa igen, enligt den jag pratade med så ansåg domaren att hästen varvade slå upp huvudet med att gå bra, och det gjorde hästen inte. Huruvida hästen gick bra eller dåligt i övrigt är ju ovesäntligt, domaren ansåg hästen slog upp huvudet "regelbundet", och det gjorde hästen inte.

Inte acceptera dåliga poäng när hästen gått dåligt är en helt annan sak. Jag har aldrig förut ens känt att några poäng ska ifrågasättas, men när tom medtävlarna kliar sig i huvudet och undrar hur jag kunnat få de poängen och jag dessutom i efterhand hör något sådant här, då blir jag förvånad!

Ska väl nämna att jag i höstas efter att hästen varit igång bara en kort tid tävlade två tävlingar. Fick inga vidare poäng vilket ju var helt i sin ordning, hästen var långt ifrån bra i formen i programmen!
I våras hade jag placeringar i de flesta starter innan hästen började slå upp huvudet, men då gick hon bra också!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Till TS. ja dressyr är en bedömningssport och ibland blir man "orättvist" bedömd. Vill man fortsätta tävla så är det bara att ignorera och köra vidare. Försök ist känna dig stolt för att du och din häst utvecklas, förhoppningsvis är det det som är viktigt, inte antalet rosetter på väggen ;):D

Lycka till!

Tack för lyckönskningarna! :laugh:

Ja jag och pållen har verkligen utvecklats! Minns när jag tog beslutet att tävla dressyr aktivt, åker ut och får placering direkt på första starten! Och så uppmuntrande kritik som gjorde mig så stolt över min fina häst! :love:

Och när jag dessutom sitter och skriver protokoll till en annan domare i min hemmaklubb och den berömmer min häst och våra ritter, då blir man glad!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Det ska jag tänka på, tack för tipset!

Ja visst är det både kul och lärorikt när man blir dömd av en ny domare!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag hade dåliga poäng programmet igenom. Och i stort sett inga kommentarer.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag hade också en sådan häst! Alltså en häst som gjorde allt perfekt, var lydig och lösgjord. Men tyvärr byggd som en dragster! Jag ledsnade ju till slut på att tävla dressyr på den hästen, den var ju inte utvecklingsbar i dressyr, bara att inse det!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag hamnade på andra plats nær en domare jag brukade træna før en gång i veckan och i ett helt år dømde, vi hade altid haft en god relation och jag mærkte ofta att hon verkade tycka bra om mig gæmført med flera andra elever..

En trænare kan nog oxå favorisera sina ryttare nær de dømer.

Då bröt ni mot TR. Domare får inte döma elever som de tränar varje vecka...
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag hade dåliga poäng programmet igenom. Och i stort sett inga kommentarer.

En bra domare motiverar sina poäng.

Himla trist detta, hur i allsindar ska man kunna förbättra sig om man inte vet vad det är som inte faller domaren på läppen?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

KL

Vi var med på en klubbtävling där det tydligen gick ut på att vara junior för att få poäng. (Själv gammal nog att vara mamma till dessa).
Vet inte om jag fick avdrag för att jag borde varit gammal nog att rida bättre:eek: Fick i alla fall mer avdrag för undertempo än den häst som såg ut som om den skulle självdö på banan. (bland annat).
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag vet en tjej som blev nerdömd pga att hon har en skäck, en gång sa domaren tom det till henne: skäckar rider man inte dressyr på.

Hon blev ju såklart ledsen och detta slutade till slut med att hon slutade rida dressyr.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

bra tankar, bästa här=)
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 550
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 731
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 279
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp