Bukefalos 28 år!

Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

kopparberg

Trådstartare
Ska man skratta eller gråta? :confused:
Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig underligt när jag red dressyr, hon växlade mellan att gå i kanonform med att slänga upp huvudet så jag såg hela pannan på henne, knappt strybar i de lägena. I allafall så kollade jag upp henne rätt snart, det visade sig att hon hade ont i musklerna i ryggen, efter rätt uppbyggnad är hon nu över ett halvår helt bra, hon slänger aldrig upp huvudet på det sättet längre.

Nåväl, jag skulle tävla två klasser en helg. Fick inte någon tid hos min vanliga dressyrtränare för att rida igenom ett av programmen jag skulle tävla, red igenom programmet i fråga för en annan tränare som också är dressyrdomare. På träningen där jag avslutade med att rida genom programmet växlade min häst detta gå bra med att slänga upp huvudet hysteriskt. Tränaren/domaren var helt bergsäker på att det berodde på att någon ägare innan mig suttit och slitit min häst i munnen, så hon var så rädd om munnen så hon betedde sig på det här viset pga det.

Nåväl, på tävlingsdagen red jag igenom första programmet (det jag aldrig tävlat förut, det som jag red igenom för domaren/tränaren.) Pålle gick kanon men slängde tyvärr upp huvudet ett par gånger i programmet. Men det räckte för att komma tvåa i klassen i allafall. Olika domare i de båda klasserna.

Dagens andra klass dömde tränare/domaren som jag ridit för ett par dagar innan. Min häst gick kanon genom hela programmet (LB:1), inte upp med huvudet en enda gång. Tills jag skulle minska till arbetsgalopp efter sista mellangaloppen på diagnonalen, då slog hon upp skallen. Sedan var det skallen rätt upp nära nog hela uppridningen och hälsningen. Jag fick skitpoäng hela programmet, kom nästan sist!
Kommentaren var "synd det inte höll hela vägen".

Det kändes orättvist, fler än jag undrade över den låga poängen!

Förra veckan fick jag svaret på hur poängen kunde vara så låga! En elev till tränaren/domaren sa att de diskuterat mig och min häst och tränaren hade sagt det var synd den där tävlingen gått så dåligt, hästen växlade tyvärr hela tiden mellan skallen rätt upp och gå jättebra. Ja hon växlade skallen rätt upp med att gå kanon på TRÄNINGEN ja! På tävlingen slog hon upp huvudet sista momentet i programmet!
Slutsats; jag fick alltså poäng efter hur hästen gick på träningen!! :eek:
Någon som varit med om något liknande?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag blev något nerdömd i helgen eftersom jag rider fullblod och inte ett maffigt halvblod som jag sågar ner i form. Life is a bitch, särskilt dressyr :grin:

(Och jag är bara glad att det inte är dressyr som är våran huvudgren)
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Fast allvarligt, dressyr är dressyr dvs en bedömningssport. Ibland känns det bättre än det är och tvärt om.
Dessutom sätter ju domaren poängen fortlöpande och inte i bara i slutet. Så om hästen fick dåliga poäng hela vägen så måste det ju ha varit något annat än huvudet som gjorde att alla de andra bedömningspunkterna fick låga poäng.
Sedan var det väl även en svårare klass du red sist, dvs det är högre krav på utförandet, form mm än i den första klassen. Det kanske gjorde att det som var bra i klassen innan bara blev godkänt i den andra klassen.

Jag tror knappast att du blev bedömd utifrån hur din häst gick på träningen utan utifrån vad domaren såg på tävlingen.

Själv har man många gånger i stundens hetta undrat över hur man kunde få så låga poäng, men efter lite analysering mm så har domarna oftast haft rätt:o.

Det är ju som med all tävling, det är bara att komma igen, vad är väl resultatet i en LB om hundra år........
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Det finns en anledning till att man inte ska tävla inför den domare man tränat för ;)

/Lizzie
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag blev något nerdömd i helgen eftersom jag rider fullblod och inte ett maffigt halvblod som jag sågar ner i form. Life is a bitch, särskilt dressyr :grin:

(Och jag är bara glad att det inte är dressyr som är våran huvudgren)

Det här var bland det dummaste jag har läst och ett riktigt fult påhopp. Du blev inte nerdömd för att du red fullblod (och inte ett halvblod som du sågade ner:confused: så alla som rider halvblod sågar ner sina hästar??)utan sannolikt pga att din häst gick dåligt och du inte red speciellt bra.

Ta till dig av kritiken och rid bättre istället.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

*KL*

Dressyr är en bedömningssport, JA!

Alla domare är olika men utgår från första början från samma skola och riktlinjer.
När man ridit in på banan så har man accepterat att bli bedömd av just den domaren och då är det bara att gilla läget!

Det ÄR svårt att plocka bra poäng på dressyrbanan och en del missar kan straffa sig i långa loppet och återkommande ge lägre poäng.

Det lättaste med dressyrtävlan är troligen att sitta och skylla på domaren när man inte själv lyckats. Ännu lättare är det sen att försöka dra ner sina medtävlanden i skiten som lyckats plocka högre poäng.

// Hera med sin stora svarta maffiga halvblodsvalack som både kommit först som sist och som har både halvblod, araber, travare och fjordhästar i samma distrikt!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Detta är din egen slutsats efter att ha hört andrahandsreferat mellan en annan elev och tränaren/domaren. Jag har också svårt att se att domaren skulle döma efter en träning som gjorts flera dagar tidigare.
Nja, lite mer självanalys är nog på sin plats. Bedömningen gäller ju faktiskt inte bara var hästen har huvudet. Hur var resten av kroppen?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

. Du blev inte nerdömd för att du red fullblod utan sannolikt pga att din häst gick dåligt och du inte red speciellt bra.

Har du verkligen aldrig varit med om att någon blivit nerdömd p.g.a. "fel" ras eller färg? Det är tyvärr allt för vanligt...


Till TS. ja dressyr är en bedömningssport och ibland blir man "orättvist" bedömd. Vill man fortsätta tävla så är det bara att ignorera och köra vidare. Försök ist känna dig stolt för att du och din häst utvecklas, förhoppningsvis är det det som är viktigt, inte antalet rosetter på väggen ;):D

Lycka till!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Har du verkligen aldrig varit med om att någon blivit nerdömd p.g.a. "fel" ras eller färg? Det är tyvärr allt för vanligt...


Precis. Att påstå annat är väl lika trångsynt (eller godtroget) det.



(Och jag menade inte att alla som sitter på ett halvblod sågar hästarna i munnen, jag syftade på ett överdrivet sätt på hur det såg ut på just den tävlingen. De gånger det är en domare som föredrar fullbodsmodellen så blir jag ju istället högre rankad :grin: )
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Precis. Att påstå annat är väl lika trångsynt (eller godtroget) det.



(Och jag menade inte att alla som sitter på ett halvblod sågar hästarna i munnen, jag syftade på ett överdrivet sätt på hur det såg ut på just den tävlingen. De gånger det är en domare som föredrar fullbodsmodellen så blir jag ju istället högre rankad :grin: )

Håller med , tur att man inte har dressyr som huvudgren, hujeda mig va trist livet skulle vara då :eek:


Min filosofi är att försöka rida så korrekt som det är möjligt så kan inte domaren bortse från det. Jag har nog kanske blivit nerdömd högst två-tre ggr enligt mig själv och säkert uppdömd lika många ;)
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Något jag lärt mig under åren är att vara rätt försiktig med att ställa upp som ryttare på domarkurs om man inte är säker på att man kommer att glänsa.

Jag har haft helt olika tävlingssäsonger beroende på hur det gått på domarkursen.Det sitter liksom kvar om överdomaren fällt någon kommentar eller omdöme och det gäller oavsett om man fått positiv eller negativ kritik.

Överhuvudtaget tycker jag att det är uppfriskande att få tag på nya domare som inte tidigare sett de tävlande och därmed få en bedömning som inte är färgad av tidigare meriter.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Men om hästen gick bra ända fram till mellangaloppen borde du haft höga poäng på de bedömningspunkterna i alla fall, eller?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Men om hästen gick bra ända fram till mellangaloppen borde du haft höga poäng på de bedömningspunkterna i alla fall, eller?

Nä hon fick ju inte det , och det var ju det som var grejen med hela tråden.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Aha, nä det var inte bra. Men går det inte att läsa ut något från kommentarerna?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Var förra helgen o tittade på en dressyrtävling där den som kom på tredje plats var den som utförde momenten bäst o borde ha vunnit.
2:an vinglade lite och snubblade en gång och 1:an sparkade bakut två gånger.

ägaren till 1:an sitter i styrelsen och dom sammarbetar med stallet 2:an kommer ifrån.
Så orättvist.

Kan tillägga att ryttaren på 1:an är min kompis och jag känner inte 3:an.

Men rätt ska vara rätt =)
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Har du verkligen aldrig varit med om att någon blivit nerdömd p.g.a. "fel" ras eller färg? Det är tyvärr allt för vanligt...

Faktiskt inte. Tycker att jag brukar få de poängen jag förtjänar. Men visst, det är enklare att skylla på att domaren inte gillade rasen eller färgen eller vad det nu kan bero på, än att man faktiskt inte gjorde en speciellt bra ritt. Då behöver man inte göra något åt sin ridning o d e ju alltid skönt!:banana:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jojjomänn visst har jag fått oförtjänt låga poäng, men också tvärtom. Har hänt att jag ridit som en potta skit och blivit placerad i klassen, oerhört orättvist mot dom som e.v var bättre (eller så var dom kanske ännu sämre :o :D). Det är en bedömningsport och så kommer det alltid att vara, förhoppningsvis jämnar det ut sig i längden.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Var förra helgen o tittade på en dressyrtävling där den som kom på tredje plats var den som utförde momenten bäst o borde ha vunnit.
2:an vinglade lite och snubblade en gång och 1:an sparkade bakut två gånger.

ägaren till 1:an sitter i styrelsen och dom sammarbetar med stallet 2:an kommer ifrån.
Så orättvist.

Kan tillägga att ryttaren på 1:an är min kompis och jag känner inte 3:an.

Men rätt ska vara rätt =)

Jag och min förra häst lyckades vinna trots ren rodeo i en mellangalopp. Resten av uppvisningen var dock väldigt bra, och fortsatte desutom lika bra efter rodeon.
Och jag var dessutom INTE bästis med domaren...;)
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Tyvärr händer detta allt för ofta!
Jag har själv dragit ner på mitt tävlande en hel del just för att det är så jävla tråkigt att komma ut på en tävlingplats och upptäcka att det är en domare som inte tycker om hästen!


// En som har börjat känna på passagen hemma men som fortfarande hamnar sist i en LB:1 med fel dommare.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 193
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 794
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp