Sv: Dominans

Dominans och rangordning hör henna hundar/djur emellan, och det är inget jag tycker vi ska blanda in i våran träning eller vardag med dem.

Det ma vara, jag uppfattade dock att flera havdade att varken dominans eller rangordning mellan hundar fanns, det var vad jag protesterade emot. Med min hund finns inte en tvekan...

Särskilt sedan en viss amerikansk hundtränare myntat begreppet väldigt hårt och fått den något okunnige att tro att 90% av allt hundar gör gör de för att dominera och klättra i rang.

Jag har forstatt att det fungerar sa har i Sverige... lustigt nog har inte C's program haft den effecten pa den har sidan av atlanten. I den man folk tittar verkar det mer som om dom faktiskt tar hunden till en tranare nar dom inte kan fa till det sjalva i stallet for att bara ge upp och lamna den till ett shelter eller lata hunden leva resten av sitt liv pa bakgarden utan mycket manniskokontakt alls.
 
Sv: Dominans

Jag har också funderat på detta och började med att helt sonika slå upp ordet i SAOL. Då står det så här:

Dominans =Härska, styra över

Sen pratade jag med Lars Fält om dominans och han är ju en av förespråkarna till att vi använder det fel och då kom det upp som vallhund skrev:

Dominans= Ha företräde till begränsande resurser

Dessutom så förklarade Lars att dominant, det kan man aldrig vara i solitär utan det kräver en relation. Så en hanhund som står och "muppar" sig på trottoaren den kan aldrig vara dominant, utan det kräver minst en individ till som underkastar sig. Och det har jag tagit fasta på.

Sen läste jag i en bok av Ingrid Tapper att dominans var något helt annat. Bland annat att pappfig. som används i mentaltestet skulle bete sig dominant. Ur en etologs synvinkel blir ju det omöjligt, pappfiguren kan inte stå där och dominera.

Så jag använder det aldrig i hundsammanhang.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 200
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp