• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MaddeO
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 287
M

MaddeO

Vad är det för sadlar? Är dom bra; kvalité på läder m.m. Är det verkligen samma som Amerigo, isf varför har dom helt enkelt inte bara samma namn? Hemsida om det inte är samma?

Förvirrad...

:confused:

Sv: Dominus?

Helt okej läder. Vad jag har förstått är det ett dotterbolag till Equipe/La Belle som tillverkar Amerigo.

Amerigo har fler bommar att välja bland också, det har inte Dominus på samma sätt.
Vet faktiskt inte om de har en annan bom i hoppsadlarna än i dressyrsadlarna, men jag tvivlar på det.

Har ridit i en Dominus dressyrsadel (minns ej vad modellen hette men den var närmare 10 år gammal) Den var otroligt skön och lädret var av mkt god kvalitét. Den låg bra på en ganska svankryggad och överbyggd häst. Gillade dock inte att det var snålt med anläggningsyta, dessutom var kanalen för ryggraden lite väl smal...

Det är inte samma sadel, trots att de i Sverige har samma återförsäljare.

Jag vet inget om hoppsadlarna. Men om dressyren tycker jag så här: Jag gillar dem och tycker att Dominus är sköna. Men tycker bättre om Amerigo. Jag upplever det som att man i Amerigon kommer lite närmare hästen (CC, Classic, Alto, DJ och Vega är de jag testat). Jag tror också att Amerigon håller lite högre kvalitet.
Men Dominus är inte alls dåliga sadlar de heller. Klart prisvärda!
Deras bom skiljer sig åt. Jag tror att Dominus bom är mer svängd än de flesta Amerigo. Min häst har ganska så rejalt svängd rygg. Men Dominusens lägsta punkt är för långt fram för honom. Han har sin långt bak och deras är ganska långt fram. Det kan vara värt att tänka på.

Jag har en Dominus dressyr till min häst och stormtrivs med den. Kvaliten på lädret är inte alls lika bra som på en Amerigo, men den är inte dålig. Min häst har väldigt annorlunda rygg och behövde därför jusst Dominusen, Amerigon hade inte passat. Gå gärna in på hemsidan som nipa skrev, den är värt att läsa!

Jag har en Dominus dressyr! Jag tycker det är en väldigt bra sadel till ett ganska bra pris. Jag trivs väldigt bra i den sadeln och det har även min ponny gjort, ska försöka byta till en XW nu i höst för han har växt ur den bara. Däremot trivs jag inte alls så bra i Dominus-hoppsadlarna, passar inte min anatomi! ridin.se där har du en bra sida. Dom säljer Amerigo, Dominus och även en sadel som heter Spirit.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
543
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka