Don Primero

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 566
L

Lady

Ni som har Don Primero avkommor hur är dom
Temperament?
Gångarter?
M.m

Funderar på han till våren:)

Sv: Don Primero

Jag har en som är 2 1/2 nu e Don Primero - Napoleon.
Har inte börjat sitta på han ännu pga en massa faktorer, men ska upp inom snar framtid.
Han blev kastererad för någon vecka sedan, och som hingst har han uppfört sig utmärkt. Han är mycket trevlig att göra med, verkar klok och bra i huvudet. Inget stirr, kan vara lite kaxig ibland men han är ju bara 2 år och var hingst till nyligen.
Har även åkt trailer en hel del och har tagit nya ställen cool-lugnt.

Han rör sig lätt, även om han är 166 bak och 163 fram så är han lätt fram.

Om man tittar på unghäst championaten så har det ofta varit DP avkommor med i toppen.

Jag frågade förra säsongen då han stod i Tyskland, om jag inte minns fel kostade han 1500 euro.

Är det verkligen ingen mer som har någon DP avkomma här???

Vi har tre avkommor efter Don Primero.
En tre-åring Zamanta som vann 3årschampionatet. Superpsyke
en häat som trivs med att vara i centrum.
En 2 1/2åring han fick 46 p på fölvisningen. Bra temprament,tre bra gångarter med bra balans och bärighet ca 165 cm växer fortfarande. Ska börja jobbas med nu inför treårstestet.
En ett-åring han vann regionala fölchampionatet i Örebro med 50 p,
var med i finalen (7a) på riksföl i Örebro. Rör sig otroligt lätt och tacktmässigt, samma svung som Zamanta. Bra temprament.
Alla tre är under samma sto Zorella e Amiral - Chagall

Hej,

Vi har använt Don Primero sen han kom till Sverige för några år sen.

Äldsta avkomman som vi har fött upp är nu 4 år. Hon blev bästa sto o 5:a i finalen på 3-årschampionatet förra året. I år vann hon kvalitén på Strömsholm men levde rövare på Flyinge o gick inte till final.

Alla avkommor, oavsett u vilket av våra ston har framförallt rört sig mycket bra. Mjuka, rörliga med mycket bra bakben. De har väldigt bra temperament, trygga, självsäkra o okomplicerade men med tillräcklig energi. En del av dem har haft lite grovt huvud eller med lite konkav nos, kommer säkert från Donnerhall. Hyfsat, eller i alla fall tillräckligt korrekta. Bra hals o bål, kan kanske bli lite lågställda men det beror ju också på vilka ston man använder. Samtliga har varit stora, både som föl o som unghästar eller numera vuxna om de hunnit bli det.

Vi har inte velat använda honom under tiden han stod i Tyskland. Det beror mest på att det varit väldigt svårt att beräkna vad totala kostnaden blir eftersom transportkostnaden lätt kan dra iväg om man behöver många skick. Nu när han kommer att vara tillbaka till Sverige lär vi nog passa på igen till några av stona.

Det finns lite bilder på avkommorna på vår hemsida eller maila mig så kan jag skicka.

Hälsn Ann

Beror ju på om han passar till ditt sto. Spontant kan jag säga att han är en fin hingst. Jag skulle inte använda honom till vad som helst. Jag vet två Don Primero-Master som nu är 1½ år som är totalt olika i temperament, typ och gångarter. De är väldigt lika sina mödrar.

Tittade på din hemsida, fina bilder:) , har inte riktigt bestämt än vad för hingst/hingstar det blir har ju gott om tid än.

Vad funderar ni själva på till nästa år?

Tack, :o kul att du gillar dem!

Vet inte vad vi väljer till nästa år, först ska de nya komma ut. Vi väntar föl e Bocelli, Sandakan o Don Romantic o blir de bra kan vi säkert tänka oss att använda dem igen. Sen blir ju Don Primero en het kandidat nu när han är tillbaka. Han är ju inte så ung längre så det kanske gäller att passa på. Sen är det alltid spännande att se vad som dyker upp till bruksprovet så det blir nog inga beslut förrän längre fram!

Hälsn Ann

Här kommer det två Sandakan nästa år också, vi fick ett Bocelli föl i år.:)

Är lite intresserad av vad det blir av Florestan-Donnerhall hingsten som ska visas på bruksprovet.

Jag har en 2 ½-årigt sto e.Don Primero.
Hon rör sig trevligt med mkt bra bakben.
Hon är helt cool i temperamentet - så bra att det har blivit för mkt. Mamman har nerver och mkt sammarbetsvillig, men detta sto tycker att vi är jättejobbiga om vi bara vill gå fortare än hon anser nödvändigt m.m.
Reds in nu på hösten, och när hon anser oss vara för krävande så försöker hon slänga av en:devil: . Har inte lyckats än...
Vägrade gå in i transport i början och var nästintill okänslig för bestraffning, men efter mkt jobb så gåt hon nu in utan att ifrågasätta.
Är nu dräktig med Topaasch 1090 - han är så underbar:love:
Hoppas hon ger lika bra avkommor som resten av släkten gjort.

:bow: respect- för att Zamanthas matte är här! Himla fiiint sto det. Har själv sett en annan DP-avkomma som inte verkar bli så stor men är mycket trevlig och rös sig som en gudinna (något bestämd ung dam är det också måste jag säga!)

du verkar ha precis samma smak som jag när det gäller gångartshingstar... jag skulle jättegärna vilja veta vad du har för stam i dina ston och du kan väl skicka ett meddelande så att man kan kolla på din hemsida. vi har själva använt sandakan till vårt ceylonsto i år men hon har tyvärr resorberat. har hört från många håll när jag är ute och far att de som har avkommor efter don primero äär super nöjda.

Hej,

Om du går in på min profil hittar du adressen till vår hemsida (får inte länka här...). Där finns all info plus bilder. Du får gärna maila också. Ser att du finns i Kronoberg, vi bodde där i många år.

Hälsn Ann

Minns jag rätt ägde ridskolechefen en Don Primero avkomma tills för nått år sen.

Vad jag minns av honom så var han lugn, väldigt trevlig i stallet, men rätt lat och ville inte sammarbeta när han reds. Han var runt 160 cm oxå om nån ville veta det.
Han såldes för 175.000 kr tror jag till Las Vegas för nått år sen...

Tävlad S:t George dressyr.

var det inte Topasch som såg spöken på Bruksprovet ? den hade jag inte vågat lägga på ett sto med nerv.

Liknande trådar

Avel Är det någon här som äger/har ägt en häst från Ardas stuteri? Hur är hästarna som kommer därifrån? Har de ett bra temperament m.m.?
Svar
1
· Visningar
494
Senast: LadySara
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 322
Senast: Murray
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 467
Senast: Freazer
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de... 2
Svar
32
· Visningar
3 085
Senast: Lea88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd