Doodles i ras-listan.

Nu har jag försökt hitta information om pudelkenneln men jag kan inte hitta några bevis på att de blandat in afghan mer än ett forumsinlägg. Men de har först blivit uteslutna ur SKK (vet inte anledningen) och sedan fått djurförbud pga vanvård 2017. Någon med bättre Google fu kanske kan hitta orsaken till uteslutningen ur SKK? Jag vet inte om jag får skriva ut kennelnsmnet här dock?
Guldtackans?
 
Jag kan ändå tycka att det är intressant.

Vad är det som gör att SÅ många väljer dessa doodlar? Jag själv har ju bara haft "doodlar" men kallar dem givetvis för de blandraser de är. Detta för att jag inte hittar någon renrasig som känns 100%. Egentligen vill jag nog ha en papillon med pudelpäls. Men jag tvivlar på att de flesta andra är så pålästa om raser som jag är...
Fast det är ju ingen svår blandning dom flesta pudelmixar fungerar bra som nybörjarehundar :)
Värre med shittbulltrenden.
 
Jag kan ändå tycka att det är intressant.

Vad är det som gör att SÅ många väljer dessa doodlar? Jag själv har ju bara haft "doodlar" men kallar dem givetvis för de blandraser de är. Detta för att jag inte hittar någon renrasig som känns 100%. Egentligen vill jag nog ha en papillon med pudelpäls. Men jag tvivlar på att de flesta andra är så pålästa om raser som jag är...
Om du själv väljer doodlar så har du kanske svaret där? Vad är det som gör att en doodle känns mer rätt än vilken som helst renrasig hund? För jag förstår det verkligen inte! Pudlar kan ju inte vara så fantastiska att de gör vilken random ras som helst bättre? Och även om de vore det, så vore väl en renrasig pudel ännu bättre då…?
 
Det krävs rätt så ordentligt mycket på fötterna för att de ska få djurförbud så man kan nog lugnt räkna med att det hänger ihop. Troligen åratal av kontroller med flera och kanske grova brister. Spekulerar givetvis eftersom jag inte vet vilka det handlar om. Du kan själv begära ut uppgifterna på länsstyrelsen som utfärdat djurförbudet.
De blev uteslutna av SKK långt innan djurförbudet så jag vet inte om det hör ihop. Varför de fick djurförbud vet jag
Det stämmer
 
Jag kan ändå tycka att det är intressant.

Vad är det som gör att SÅ många väljer dessa doodlar? Jag själv har ju bara haft "doodlar" men kallar dem givetvis för de blandraser de är. Detta för att jag inte hittar någon renrasig som känns 100%. Egentligen vill jag nog ha en papillon med pudelpäls. Men jag tvivlar på att de flesta andra är så pålästa om raser som jag är...
Jag har tre ”chipoo” och har haft en ”papipoo” (det gör ont i mig bara att skriva hittepånamnen 😅). Alla fyra har ramlat in lite på ett bananskal så jag har inte aktivt valt att skaffa just de blandningarna men i både Pings och Poppys fall handlade det delvis om att de var billigare än renrasiga pudlar (detta var innan doodleboomen) och Bella och Pärla var för att de behövde nya hem och var systrar med Poppy.

Ping, som var blandning pudel/papillon är den bästa hunden jag har haft! Hon fick helt klart det bästa från båda raserna, utom pälsen som var typisk pudelblandpäls med ständiga tovor om inte pälsen hölls efter noga. Hon hade en del hälsoproblem men det är mer pga obehandlad giardia som hon hade när jag fick henne och som sedan blev felbehandlad för att jag gick efter vad veterinären sa, än genetiskt. Sedan är det ju alltid ett lotteri att köpa utan hälsotester men det vet du ju redan.

De andra tre har fel lite överallt både fysiskt och psykiskt så någon mer pudel/chihuahua blir det inte!
 
Jag kan ändå tycka att det är intressant.

Vad är det som gör att SÅ många väljer dessa doodlar? Jag själv har ju bara haft "doodlar" men kallar dem givetvis för de blandraser de är. Detta för att jag inte hittar någon renrasig som känns 100%. Egentligen vill jag nog ha en papillon med pudelpäls. Men jag tvivlar på att de flesta andra är så pålästa om raser som jag är...
I just poo/doodle-fallet tror jag absolut att det är media. Det är dessutom en lättillgänglig och ofta trevlig blandis, det finns kullar av olika varianter överallt och ingenstans, ingen väntetid och inget bök med att läsa in sig på uppfödarens avelsmål eller hälsotester eller liknande som det kan vara med renras. :)
 
Om du själv väljer doodlar så har du kanske svaret där? Vad är det som gör att en doodle känns mer rätt än vilken som helst renrasig hund? För jag förstår det verkligen inte! Pudlar kan ju inte vara så fantastiska att de gör vilken random ras som helst bättre? Och även om de vore det, så vore väl en renrasig pudel ännu bättre då…?
Du har citerat svaret på din fråga.
 
Jag har tre ”chipoo” och har haft en ”papipoo” (det gör ont i mig bara att skriva hittepånamnen 😅). Alla fyra har ramlat in lite på ett bananskal så jag har inte aktivt valt att skaffa just de blandningarna men i både Pings och Poppys fall handlade det delvis om att de var billigare än renrasiga pudlar (detta var innan doodleboomen) och Bella och Pärla var för att de behövde nya hem och var systrar med Poppy.

Ping, som var blandning pudel/papillon är den bästa hunden jag har haft! Hon fick helt klart det bästa från båda raserna, utom pälsen som var typisk pudelblandpäls med ständiga tovor om inte pälsen hölls efter noga. Hon hade en del hälsoproblem men det är mer pga obehandlad giardia som hon hade när jag fick henne och som sedan blev felbehandlad för att jag gick efter vad veterinären sa, än genetiskt. Sedan är det ju alltid ett lotteri att köpa utan hälsotester men det vet du ju redan.

De andra tre har fel lite överallt både fysiskt och psykiskt så någon mer pudel/chihuahua blir det inte!
Min bästa var också pudel/papillon. Dras ständigt mellan om jag ska ta en sådan blandning till eller köpa renrasig pudel i framtiden. Otroligt smart, lättränad, massor will to please, lagom mycket motor. Mycket tovor, ja. Men det är rätt enkelt att bara klippa ner dem när man gör det själv.
 
Gör de verkligen det? Nu har jag visserligen inte jättemånga i bekantskapskretsen med doodle, men alla har nån form av problem med sina hundar (främst osäkerhet).
Min pudel/papillon var den enklaste och underbaraste hunden jag har haft! Bortsett pälsen.
Två av mina pudel/chihuahua har både osäkerhet, integritet och låg bittröskel. Den ena har också nästan noll will to please och foderallergi vilket gör henne svårtränad. Den tredje är döv och allmänt ”konstig”. Jag har aldrig träffat en hund som henne innan. Hälsan på alla tre är lite si och så
 
Min bästa var också pudel/papillon. Dras ständigt mellan om jag ska ta en sådan blandning till eller köpa renrasig pudel i framtiden. Otroligt smart, lättränad, massor will to please, lagom mycket motor. Mycket tovor, ja. Men det är rätt enkelt att bara klippa ner dem när man gör det själv.
Det låter som Ping också! Hon krävde heller aldrig något men så fort jag inbjöd till något så var hon 100% på oavsett vad det handlade om (utom bad och promenader i regn 😅). Om jag stöter på rätt pudel/papillon kommer jag nog inte kunna motstå att köpa den trots att tanken är en hund med rak päls (tex shih tzu eller malteser) som nästa hund.
 
Gör de verkligen det? Nu har jag visserligen inte jättemånga i bekantskapskretsen med doodle, men alla har nån form av problem med sina hundar (främst osäkerhet).
Dom jag träffat på lite här och där har varit lika glada och lättsamma som vilken pudel som helst.
Tror absolut inte det är en av dom sämre blandningarna på marknaden.
 
Om du själv väljer doodlar så har du kanske svaret där? Vad är det som gör att en doodle känns mer rätt än vilken som helst renrasig hund? För jag förstår det verkligen inte! Pudlar kan ju inte vara så fantastiska att de gör vilken random ras som helst bättre? Och även om de vore det, så vore väl en renrasig pudel ännu bättre då…?
Fast det är väl upp till var och en vad man vill köpa för typ av hund 😊
Det är inte förbjudet att köpa blandraser om man vill det finns ju dessutom stor tillgång på blandraser om man vill slippa valptiden.
Jag har själv haft några blandraser genom åren alla köpta i ettårsåldern och alla fantastiska hundar och friska.
 
De blev uteslutna av SKK långt innan djurförbudet så jag vet inte om det hör ihop. Varför de fick djurförbud vet jag

Det stämmer
Jo men från första företeelse till djurförbud är det oftast rätt många år, så det beror ju på vad du menar med långt innan såklart. Ofta tar det över året från omhändertagande av djur till rättegång och dom, sedan prövar man djurförbud, oftast. Och från företeelse till omhändertagande skulle jag säga att det ofta är 2+ år beroende på allvarlighetsgraden.
 
Fast det är väl upp till var och en vad man vill köpa för typ av hund 😊
Det är inte förbjudet att köpa blandraser om man vill det finns ju dessutom stor tillgång på blandraser om man vill slippa valptiden.
Jag har själv haft några blandraser genom åren alla köpta i ettårsåldern och alla fantastiska hundar och friska.
Det är absolut upp till var och en. Min oförståelse gäller varför så många väljer just pudelkorsningar. Diverse ”doodle” och “poo” har ju dessutom ofta sålts dyrare (och som valpar!) än renrasiga, och den hypen förstår jag som sagt inte! Så där är jag genuint nyfiken!
 
Fast det är ju ingen svår blandning dom flesta pudelmixar fungerar bra som nybörjarehundar :)
Värre med shittbulltrenden.
Fast det gör ju även pudel. Anledningen till att pudel är en sådan populär ras världen över och även i all denna blandrasavel är ju just för att det är väldigt lättsamma, trevliga hundar. En renrasig pudel har dock en enklare päls att sköta och framför allt VET man från början vad det är för päls man får. En pudelblandis kan få vilken typ av päls som helst och uppfödarna verkar inte vara speciellt pigga på att verkligen lära sina valpköpare hur man sköter pälsen. Faktum är att jag känner renrasuppfödare av pälsraser som klipper/trimmar sina valpköpares hundar gratis under första året och sedan kan valpköparna antingen ofta själva sköta pälsen till vardags eller så betalar de uppfödaren för att göra det. Hur många blandrasuppfödare gör så? Förmodligen saknar de själva all kunskap om pälsvård, men varför måste man i så fall föda upp valpar?
 
Fast det gör ju även pudel. Anledningen till att pudel är en sådan populär ras världen över och även i all denna blandrasavel är ju just för att det är väldigt lättsamma, trevliga hundar. En renrasig pudel har dock en enklare päls att sköta och framför allt VET man från början vad det är för päls man får. En pudelblandis kan få vilken typ av päls som helst och uppfödarna verkar inte vara speciellt pigga på att verkligen lära sina valpköpare hur man sköter pälsen. Faktum är att jag känner renrasuppfödare av pälsraser som klipper/trimmar sina valpköpares hundar gratis under första året och sedan kan valpköparna antingen ofta själva sköta pälsen till vardags eller så betalar de uppfödaren för att göra det. Hur många blandrasuppfödare gör så? Förmodligen saknar de själva all kunskap om pälsvård, men varför måste man i så fall föda upp valpar?
Det finns klart en anledning till att groomers generellt avskyr att jobba med pudelkorsningar. Pälsen blir oftast jätteknasig. De som funkar bäst är väl de som ser ut som "strävhår" men det är ju inte den typen köparna är ute efter (oftast. Jag tycker de är klart snyggast! )
 
:heart
1678193321959.png
 
Fast det gör ju även pudel. Anledningen till att pudel är en sådan populär ras världen över och även i all denna blandrasavel är ju just för att det är väldigt lättsamma, trevliga hundar. En renrasig pudel har dock en enklare päls att sköta och framför allt VET man från början vad det är för päls man får. En pudelblandis kan få vilken typ av päls som helst och uppfödarna verkar inte vara speciellt pigga på att verkligen lära sina valpköpare hur man sköter pälsen. Faktum är att jag känner renrasuppfödare av pälsraser som klipper/trimmar sina valpköpares hundar gratis under första året och sedan kan valpköparna antingen ofta själva sköta pälsen till vardags eller så betalar de uppfödaren för att göra det. Hur många blandrasuppfödare gör så? Förmodligen saknar de själva all kunskap om pälsvård, men varför måste man i så fall föda upp valpar?
Faktum är att många pudlar är precis lika vanskötta i pälsen dom med.
Inte vet jag jag känner inte till hela världens uppfödare?
Finns säkert bra och dåliga uppfödare överallt hur man är som människa sitter knappast i vad man föder upp för ras eller blandras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp