Doodles i ras-listan.

Det är absolut upp till var och en. Min oförståelse gäller varför så många väljer just pudelkorsningar. Diverse ”doodle” och “poo” har ju dessutom ofta sålts dyrare (och som valpar!) än renrasiga, och den hypen förstår jag som sagt inte! Så där är jag genuint nyfiken!
Det är ju för den blev så populär att efterfrågan var större än tillgången att det dessutom hände just under coronan gjorde nog att prislappen blev ännu högre.

Mycket oseriöst att föda upp hundar och sälja så dyrt tycker jag.
 
Det är ju för den blev så populär att efterfrågan var större än tillgången att det dessutom hände just under coronan gjorde nog att prislappen blev ännu högre.
Ja, jo, det där är ju ren marknadsekonomi, att om något blir populärt ökar det i pris. Är bara så förundrad över VARFÖR de blev så populära. Men jag ska ge mig, tror aldrig jag får något svar på det utan får acceptera att folk tycker olika.
Mycket oseriöst att föda upp hundar och sälja så dyrt tycker jag.
Jag tycker det är oseriöst att massproducera blandrasvalpar - priset blir väl det någon är beredd att betala, tänker jag!
 
Ja, jo, det där är ju ren marknadsekonomi, att om något blir populärt ökar det i pris. Är bara så förundrad över VARFÖR de blev så populära. Men jag ska ge mig, tror aldrig jag får något svar på det utan får acceptera att folk tycker olika.

Jag tycker det är oseriöst att massproducera blandrasvalpar - priset blir väl det någon är beredd att betala, tänker jag!
Som sagt - media. Det är därför de blev så populära. Kändisar, presidenter och diverse har doodles, därför vill alla ha doodles. När de sedan blev svindyra måste det innebära att de är svinbra också antar folk, tror jag.
 
Jag tycker min Bella är riktigt cool! Hon har pudelkrull men vanlig långhårig päls och inte som växer hela tiden så hon är helt oklippt
41DC6075-BDC9-4D7A-BB41-B7B10EFF81ED.jpeg
 
Ja, jo, det där är ju ren marknadsekonomi, att om något blir populärt ökar det i pris. Är bara så förundrad över VARFÖR de blev så populära. Men jag ska ge mig, tror aldrig jag får något svar på det utan får acceptera att folk tycker olika.

Jag tycker det är oseriöst att massproducera blandrasvalpar - priset blir väl det någon är beredd att betala, tänker jag!
Varför?
Folk vill ha det andra har?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I mina hundars uppfödares fall tror jag att det mycket är för att hundarna ofta är pyttesmå(!) som de säljer så bra. Jag köpte Poppy som valp innan doodlehysterin började så henne gav jag bara 5500kr för. De andra två är omplaceringar. Jag blev erbjuden en valp med samma fel som Pärla har (döv och hornhinnedystrofi) för 25 000!! hösten 2021. Jag tackade nej och den var såld ett par dagar senare
 
I mina hundars uppfödares fall tror jag att det mycket är för att hundarna ofta är pyttesmå(!) som de säljer så bra. Jag köpte Poppy som valp innan doodlehysterin började så henne gav jag bara 5500kr för. De andra två är omplaceringar. Jag blev erbjuden en valp med samma fel som Pärla har (döv och hornhinnedystrofi) för 25 000!! hösten 2021. Jag tackade nej och den var såld ett par dagar senare
Fast dom allra flesta doodlar har väl ändå varit cocker spaniel och labrador i dvs rätt stora hundar?

Under pandemin köpte ju folk vadsomhelst😆
 
Fast dom allra flesta doodlar har väl ändå varit cocker spaniel och labrador i dvs rätt stora hundar?

Under pandemin köpte ju folk vadsomhelst😆
På de små kallas de oftast för ”poo” så kan det vara så att du missat dem pga det?
 
Nej det är som att fråga en skock får varför dom springer åt just det hållet dom springer åt ibland 😅
Jag glömmer alltid det, för jag är själv tvärtom, vill vara unik och ha det ingen annan har… och då blir ju ”fårflocksbeteende” minst sagt obegriplig 😂
 
Ja cockerpoo var väl den populäraste sen kom väl maltipoo?
Resten har jag inte koll på vad dom heter men maltipoo kanske är en sån mini du menar?
Maltipoo är ser jag rätt ofta på Facebook, även pomapoo, cavapoo (var det inte någon här som födde upp sådana?), shihpoo, chipoo (som mina är) osv. Sedan gör de ytterligare ”raser” av också så för ett par veckor sedan var det en som hade maltipompoo :rolleyes:
 
Maltipoo är ser jag rätt ofta på Facebook, även pomapoo, cavapoo (var det inte någon här som födde upp sådana?), shihpoo, chipoo (som mina är) osv. Sedan gör de ytterligare ”raser” av också så för ett par veckor sedan var det en som hade maltipompoo :rolleyes:
Då förstår jag att dina är små :)
 
Vad är det som gör att en doodle känns mer rätt än vilken som helst renrasig hund? För jag förstår det verkligen inte! Pudlar kan ju inte vara så fantastiska att de gör vilken random ras som helst bättre? Och även om de vore det, så vore väl en renrasig pudel ännu bättre då…?
Du undrar hur en korsning är bättre än vilken renrasig hund som helst? Svaret heter utavel. Korsning = utavel, renrasig = inavel. Jag tar hellre chansen med en korsning än med "vilken renrasig hund som helst". Folk kan inbilla sig att det är "rent" och bättre att avla inom en sluten population men det är det inte. Det är att ignorera vikten av genetisk variation.
Det är absolut upp till var och en. Min oförståelse gäller varför så många väljer just pudelkorsningar. Diverse ”doodle” och “poo” har ju dessutom ofta sålts dyrare (och som valpar!) än renrasiga, och den hypen förstår jag som sagt inte! Så där är jag genuint nyfiken!
Förstår att du har svårt att förstå att folk kan tycka om något annat. För egen del tycker jag faktiskt att pudelkorsningar kan ser bättre ut än pudlar, men då har jag aldrig tilltalats av pudelns utseende. Gillar det bredare ansiktet en labradoodle får exempelvis.
Faktum är att många pudlar är precis lika vanskötta i pälsen dom med.
Passade en gång en malteser som var full med tovor. Försökte reda ut det åt ägaren men jag hann inte bli färdig förrän hon gick till en hundfrisör som snaggade hela hunden. Det kunde jag ha gjort gratis eller om hon hade gett mig lite tid, kanske kunnat reda ut tovorna. Hunden såg fan klok ut efteråt. Stackars liten. 😅
Jag tycker det är oseriöst att massproducera blandrasvalpar - priset blir väl det någon är beredd att betala, tänker jag!
Jag tycker dett är oseriöst att massproducera valpar och speciellt inavla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp