Sv: Doping

På tal om medel som står med "för säkerhets skull" på dopinglistan, så kan man ju nämna maskmedel.
På vilket sätt höjer man prestationen på hästen med maskmedel? Vilken symptom kan man dölja?

Så jag säger som dig, mkt står med av andra orsaker än att se till att det inte är djurplågeri.
 
Sv: Doping

Visst men det kan vara likadant med ett litet sår, hästen har inte ont av det bara var lite tjock i benet men det vill inte läka utan man behöver tex lite pencilinsalva för att det ska läka och att hästen och SKA FÅ ont framöver, men när behandlingen och karensen är över så är det äl bara och tävla på som vanligt, för jag har svårt att tro att en "frisk" häst behöver behandlas med dopingklassade preparat i för alla framtid??

hur lång tid kan det gälla?? behandling och karens 1 månad totalt?? Är det en så otroligt lång tid att stå över tävlandet?
 
Sv: Doping

Om det är "lång tid att stå över" tycker jag beror på om det är en enstaka händelse, eller är det ngt man inte trots upprepade månader av olika behandlingar fått bukt med?
Är det det sistnämnda så kan det ju vara välja använd medlet eller tävla inte alls under överskådlig framtid.

Fö så använder jag inte denna penicillinsalva du nämnde längre. Jag använder iofs mkt sällan salva över huvud taget, men aldrig mer penicillinsalva. Trots att det var den särklass bästa för att snabbt få bort det för hästen obehagliga såret.
Numera får jag lita till andra inte alls lika bra salvor, som det tar mkt längre tid att få hästen bli av med obehaget med.
 
Sv: Doping

kopparberg skrev:
På tal om medel som står med "för säkerhets skull" på dopinglistan, så kan man ju nämna maskmedel.
På vilket sätt höjer man prestationen på hästen med maskmedel? Vilken symptom kan man dölja?

Så jag säger som dig, mkt står med av andra orsaker än att se till att det inte är djurplågeri.

Allt handlar ju om gränser.
Förr fick vi vätska upp hästarna med Nacl efter terrängen innan hoppningen, detta är numera inte tillåtet utan det står såhär:

"För de preparat och/eller substanser, de behandlingar och/eller de de andra särskilda åtgärder som EJ är uppförda på dessa listor finns inte fastställd karenstid, och sådana preparat och/eller substanser, behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder används därför på den ansvariges egen risk. Notera dock att karenstiden för preparat eller substanser, om ej annat anges, aldrig understiger 96 timmar."

Alltså, de har garderat sig lite... Det var väl på nån WC hoppning det hittades blodiga kanyler i stallet och snacket satte igång. Så numera får man inte sticka med någonting och om det är rätt eller fel kan säkert också diskuteras.
 
Sv: Doping

kopparberg skrev:
På vilket sätt höjer man prestationen på hästen med maskmedel? Vilken symptom kan man dölja?

Så jag säger som dig, mkt står med av andra orsaker än att se till att det inte är djurplågeri.


Man kanske inte höjer prestationen...
Vitsen med att karens på vissa medel är att hästarna påverkas av medlen, även negativt.
Inte så sjysst att tävla en häst som precis blivit avmaskad.
Det är ju inte äpplemos de får, direkt, utan ett skapligt starkt gift.
 
Sv: Doping

Jovisst! För somliga spelar det kanske inte någon roll vilken tävling man tävlar på men de flesta nationella ekipage har en långsiktig plan med tävlandet och där kan en missad tävling betyda mycket.

Jag förstår att det inom travet där det rör sig om så mycket pengar kanske är befogat med säkerhetsåtgärder av den kalibern som karenslistan har. Men inom ridsporten???
Tyvärr inte samma sorts sport så varför kopiera den listan???
 
Sv: Doping

Men är det så så svårt att förstå att det är av djurskyddsskäl listan finns?
En behandlad häst ska inte tävla. Punkt slut.
(Eller rättare sgat, den får inte heller tränas inför tävling med preparat i kroppen.)
 
Sv: Doping

CK skrev:
Men är det så så svårt att förstå att det är av djurskyddsskäl listan finns?
En behandlad häst ska inte tävla. Punkt slut.
(Eller rättare sgat, den får inte heller tränas inför tävling med preparat i kroppen.)

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Doping

Även inom "hästtävling" behöver man dispens för att använda astmamedicin. tex. samma dopinglista gäller för tävlande ryttare som för tex friidrottare. Det finns många preparat man inte får stoppa i sig som ryttare när man tävlar, tex treo.

Man får ju inte heller använda preparat som är uppsatta på dopinglistan även under träning. Gäller både häst och ryttare
 
Sv: Doping

life skrev:
Även inom "hästtävling" behöver man dispens för att använda astmamedicin. tex. samma dopinglista gäller för tävlande ryttare som för tex friidrottare. Det finns många preparat man inte får stoppa i sig som ryttare när man tävlar, tex treo.

Man får ju inte heller använda preparat som är uppsatta på dopinglistan även under träning. Gäller både häst och ryttare

Spinner vidare...
Hästarna har jag fått dopingkollade men jag har aldrig blivit kollad själv. Har sett att nykterhetskontroll förekommit på en del hopptävlingar, men har aldrig upplevt dopingkontroller. Har Ni?

Vet att IOK kollade bla Maria Gretzer men det händer väl inte så ofta? Visst, vi tillhör ju sporten som är i lägsta gruppen dvs doping höjer nog inte prestationen lika mycket som i en det andra grenar.
 
Sv: Doping

Jag har varit på tävlingar med både doping kontroller och alkokontroller, jag har dock aldrig blivit testad.
 
Sv: Doping

CK skrev:
Men är det så så svårt att förstå att det är av djurskyddsskäl listan finns?
En behandlad häst ska inte tävla. Punkt slut.
(Eller rättare sgat, den får inte heller tränas inför tävling med preparat i kroppen.)

Där håller jag inte med alls!!!! För vissa av preparaten håller jag med. Men långt ifrån alla och det är de andra jag vill ifrågasätta.

En häst som inte är i tävlingsmässigt skick ska inte tävla d.v.s får ondare av att tävla än att stå istall eller hage, förvärrar sin skada/sjukdom eller kan smittas.

Är inte detta fallet så borde hästen få tävla om de inte tillfört något otillåtet dopingpreparat.
Doping för mig är när man tillsätter sig själv eller hästen ett preparat så att prestationen blir över det normala. Eller ett preparat som gör att man mår sämre ifall man skulle tävla.

Flera av preparaten faller utanför ovanstående kriterier och ska ifrågasättas på listan tycker jag.

Anledningen till att jag har åsikter här är att hästar med ex. mugg el. lindrig eksem som behandlas, skulle må bättre med bra peparat men de skulle inte höja deras prestationer på tävlingsbanan.
De här hästarna "döms ju ut på förtid" med dagens system.

Det samma gäller preparat som förebygger förslitningsskador i lederna, vilket altså gör att hästen kan leva ett längre liv. De höjer inte prestationen på hästen på tävlingsbanan utan gör endast att den kan vara aktiv längre utan att dömas ut.

Alltså: Se över karenslistorna FÖR HÄSTEN BÄSTA!!!!!!
 
Sv: Doping

CK skrev:
Men är det så så svårt att förstå att det är av djurskyddsskäl listan finns?
En behandlad häst ska inte tävla. Punkt slut.
(Eller rättare sgat, den får inte heller tränas inför tävling med preparat i kroppen.)

:bow: Precis!
 
Sv: Doping

benjamin skrev:
Jovisst! För somliga spelar det kanske inte någon roll vilken tävling man tävlar på men de flesta nationella ekipage har en långsiktig plan med tävlandet och där kan en missad tävling betyda mycket.

Om man anser att det är viktigare att man kan starta i vissa tävling än att hästen är kurant bör man nog byta sport (till en utan djur). En av grundbultarna i det svenska dopingreglementet är att en häst som behöver behandling ska behandlas för att bli frisk så den sedan kan tävla, inte behandlas för att kunna tävla.

benjamin skrev:
Jag förstår att det inom travet där det rör sig om så mycket pengar kanske är befogat med säkerhetsåtgärder av den kalibern som karenslistan har. Men inom ridsporten???
Tyvärr inte samma sorts sport så varför kopiera den listan???

Är det mer synd om en travhäst som tävlar med förbjudet preparat i kroppen än en ridhäst?

Jag vet inte viken nivå du tävlar på men det händer att det rör sig om ganska mycket pengar inom ridsporten också.
 
Sv: Doping

benjamin skrev:
Där håller jag inte med alls!!!! För vissa av preparaten håller jag med. Men långt ifrån alla och det är de andra jag vill ifrågasätta.

En häst som inte är i tävlingsmässigt skick ska inte tävla d.v.s får ondare av att tävla än att stå istall eller hage, förvärrar sin skada/sjukdom eller kan smittas.

Är inte detta fallet så borde hästen få tävla om de inte tillfört något otillåtet dopingpreparat.
Doping för mig är när man tillsätter sig själv eller hästen ett preparat så att prestationen blir över det normala. Eller ett preparat som gör att man mår sämre ifall man skulle tävla.

Flera av preparaten faller utanför ovanstående kriterier och ska ifrågasättas på listan tycker jag.

Anledningen till att jag har åsikter här är att hästar med ex. mugg el. lindrig eksem som behandlas, skulle må bättre med bra peparat men de skulle inte höja deras prestationer på tävlingsbanan.
De här hästarna "döms ju ut på förtid" med dagens system.

Det samma gäller preparat som förebygger förslitningsskador i lederna, vilket altså gör att hästen kan leva ett längre liv. De höjer inte prestationen på hästen på tävlingsbanan utan gör endast att den kan vara aktiv längre utan att dömas ut.

Alltså: Se över karenslistorna FÖR HÄSTEN BÄSTA!!!!!!

Menar du på fullt allvar att du är mer kompetent att avgöra vad som bör vara belagt med karenstid är Sveriges ledande experter på området?
 
Sv: Doping

solros skrev:
Menar du på fullt allvar att du är mer kompetent att avgöra vad som bör vara belagt med karenstid är Sveriges ledande experter på området?
Landets ledande experter inom ridsportområdet har inte ens gjort denna listan.! Det vill jag påpeka först. Sedan vill jag igen poängtera att jag talar nu för ridhästar/ponnyer.

Var har jag skrivit att jag är mer kompetent? :mad:
Jag vill ha en debatt.
Och du; Jag är tillräckligt kompetent.

En person som litar och tror att allt som "storebror" gör är rätt och riktigt visar bara på trångsynthet och okompetens, enligt min uppfattning.

Utan som jag skrev: DET HANDLAR OM HÄSTEN BÄSTA!!!!!!!!!
Varför döma ut en häst som ej mår sämre av att tävla som ex. många mugghästar o enklare exemhästar och som inte prestationshöjs av de mediciner som krävs för att hålla hästen mugg o exem-fri?

Som det är nu måste man välja att avstå från medicineringen av sin exem/mugghäst. Eftersom det inte är förbjudet att tävla en häst med dessa problem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Doping

benjamin skrev:
Landets ledande experter inom ridsportområdet har inte ens gjort denna listan.! Det vill jag påpeka först. Sedan vill jag igen poängtera att jag talar nu för ridhästar/ponnyer..

Våran dopingexpert inom ridsporten är visst med och påverkar vad det står på dopinglistan.

benjamin skrev:
Utan som jag skrev: DET HANDLAR OM HÄSTEN BÄSTA!!!!!!!!!
Varför döma ut en häst som ej mår sämre av att tävla som ex. många mugghästar o enklare exemhästar och som inte prestationshöjs av de mediciner som krävs för att hålla hästen mugg o exem-fri?

Om veterinären dömer ut en häst pga mugg är det nog tjänstefel. Jag betvivlar starkt att försäkringsbolaget godtar det.
Dessutom är mugg behandlingsbart.
Exem har jag ingen erfarenhet av, har aldrig sett en "vanlig" ridhäst eller ponny som inte kan tävla alls pga exem.
Det är ju ett stort problem inom islandsvärlden, det kanske är det du syftar på?


benjamin skrev:
Som det är nu måste man välja att avstå från medicineringen av sin exem/mugghäst. Eftersom det inte är förbjudet att tävla en häst med dessa problem.

Ja, det ger sig ju av sig självt. Antingen behandlar man så hästen blir bra, gör man inte det och hästen är tillräckligt dålig så går den ju inte igenom veterinärbesiktningen.

Eftersom våra hästar inte kan dra gränsen själva, så måste ju vi ryttare göra det. För hästarnas bästa.
 
Sv: Doping

lundsbo skrev:
Eftersom våra hästar inte kan dra gränsen själva, så måste ju vi ryttare göra det. För hästarnas bästa.

Fast det är väl knappast för hästens bästa när den ska behöva stå ut med mugg för att få tävla?
 
Sv: Doping

Tog bara en knapp i mängden, svaret riktar sig till alla.

Att muggsalvan hamnar på karenslistan kan ju också bero på att det verksamma ämnet är det samma som i andra "starkare" preparat, annars kan man ju hamna i en situation där någon har behandlat en halt häst med smärtlindrande/antiinflamatorisk medicin, spår upptäcks vid dopingtest men man skyller ifrån sig på muggsalva, (beroende på hur långt före en tävling man behandlat kan jag tänka mig att provresultaten blir ganska lika.)

Så för hästarnas bästa tror jag nog den ska fortsätta vara med på karenslistan.
 

Liknande trådar

Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
200
Senast: Snubbelfot
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Lady_S
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
745
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 243
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp