Doppresent med lite genustänk?

Men alltså SNARK.

TS: Den boken är urfin! Inte perfekt (inget är det, surprise surprise) men otroligt läsvärd och lärorik. Rekommenderas varmt!
Jag tycker inte det är snark att aktivt skilja pojkar och flickor i boktitlar tex. Jag vet att pojkar i 8 årsåldern kan tveka lite inför föremål och böcker där det står att det bara är för tjejer och jag vet definitivt att om det är någon som behöver höra att flickor och kvinnor också är coola så är det pojkar i 8 årsåldern...

(kanske nästan mer än flickor ibland, för flickorna är det inte så kul i längden med pojkar som ser ned på dem oavsett om de själva vet att de är bra. Bättre att alla kan tycka att flickor är bra och pojkar såklart.)

Det är synd att en bra bok har ett -enbart för flickor, text på utsidan bara.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: ako
Tack för tips! förlaget olika har jag redan koll på, ska kika lite extra där! Godnattsagor för rebellflickor ska kollas in!

Sambon är inne på att ge något att plantera då de nyss köpt hus, men de är inte särskilt trädgårdsintresserade så kanske blir böcker ändå? Ska iaf kolla in era förslag! :)


Rebellflickeboken. :heart Den är underbar.

En vän till mig fick broderad babyfilt till dopet, med barnets namn, datum och tid på dagens då hen föddes. Det tyckte jag var tjusigt.
 
Vad hade ni köpt i doppresent om man vill frångå det lite mer traditionella med smycken, skedar eller liknande. Vi är inne på böcker med lite genustänk, eller äppleträd. Ge gärna fler förslag! :)

Gud så fjantigt, det är ju roligt att få typiska flick & pojksaker vid dopet :confused:
 
Gud så fjantigt, det är ju roligt att få typiska flick & pojksaker vid dopet :confused:
Vilken tur att det är TS som ska köpa present och då får köpa precis vilken hon vill med precis vilka kriterier hon vill. Ska du gå på dop så får du välja present enligt samma princip.
Mitt förslag till dig är att du köper en söt rosa rosett till flickan att ha i håret på festen efteråt eller om det är en pojken en söt bäbisblå fluga. Barnen kommer bli så söta och presenterna så användbara :grin:. Vill du satsa på en present till lite senare i livet kan du ju köpa en docka till flickan som hon kan öva sina moderskänslor på och en gevärsatrapp till den tuffe pojken så han kan träna inför sitt liv som stark manlig krigare :idea:
 
Hur är den skriven? Skulle t ex mitt gudbarn som snart fyller 3 uppskatta den, eller behöver barnet vara äldre tror du? :)
Hen behöver absolut vara lite äldre tyvärr! Den passar bättre till lite större barn tycker jag.
Jag tycker inte det är snark att aktivt skilja pojkar och flickor i boktitlar tex. Jag vet att pojkar i 8 årsåldern kan tveka lite inför föremål och böcker där det står att det bara är för tjejer och jag vet definitivt att om det är någon som behöver höra att flickor och kvinnor också är coola så är det pojkar i 8 årsåldern...

(kanske nästan mer än flickor ibland, för flickorna är det inte så kul i längden med pojkar som ser ned på dem oavsett om de själva vet att de är bra. Bättre att alla kan tycka att flickor är bra och pojkar såklart.)

Det är synd att en bra bok har ett -enbart för flickor, text på utsidan bara.
Jag tycker att det är SNARK att alla bra grejer ska sågas för att de inte är perfekta. Det är så jävla tröttsamt.
 
Hen behöver absolut vara lite äldre tyvärr! Den passar bättre till lite större barn tycker jag.

Jag tycker att det är SNARK att alla bra grejer ska sågas för att de inte är perfekta. Det är så jävla tröttsamt.
Nej det är såklart synd att såga en bra sak för att den inte är perfekt. Med lite tur märker en flicka aldrig att den bara var menad att läsas av flickor. Med lite otur förstår hon att kvinnohistoria bara är för kvinnor. Men det är såklart mer bra än dåligt med boken :) Det är underbart att flickor numera ska slippa leta och leta efter kvinnor i historien på fritiden, även om de fortfarande måste söka förgäves i skolan.

(Från en som inte heller riktigt gillade "flickornas historia" även om den är mindre uttalat bara för flickor, så jag är nog lite i utkanten. Jag stör mig också på flickorna mot pojkarna som kul grej i tävlingssammanhang. Stör mig seriöst på marknadsföringen av Lego Elves rakt mot flickor.)
 
Tja det är ju inte de flickor vars föräldrar ser sin del i det hela som riskerar att tro det.
Det kommer inte att stå och falla med en bok.

Som sagt: jag är less på att alla goda initiativ ska sågas för att de inte är perfekta. Den här boken är SUPER för att den lyfter kvinnor och tjejer som aktiva, kapabla och starka. Vill man haka upp sig på att den vänder sig till tjejer be my guest, själv tycker jag att det är helt ok och nada kontroversiellt. Tjejer får ha böcker som vänder sig till dem också.
 
Det kommer inte att stå och falla med en bok.

Som sagt: jag är less på att alla goda initiativ ska sågas för att de inte är perfekta. Den här boken är SUPER för att den lyfter kvinnor och tjejer som aktiva, kapabla och starka. Vill man haka upp sig på att den vänder sig till tjejer be my guest, själv tycker jag att det är helt ok och nada kontroversiellt. Tjejer får ha böcker som vänder sig till dem också.
Vi får tycka olika helt enkelt. Det står och faller ju inte med en bok, det står och faller med alla de saker och böcker som är riktade specifikt till flickor och pojkar. Som en enstaka sak spelar det ingen som helst roll. Men den är ju inte enstaka.
 
Vi får tycka olika helt enkelt. Det står och faller ju inte med en bok, det står och faller med alla de saker och böcker som är riktade specifikt till flickor och pojkar. Som en enstaka sak spelar det ingen som helst roll.
Vore jag du skulle jag lägga min energi på alla böcker och filmer och leksaker och serier som enkom porträtterar tjejer som inaktiva, svaga och söta. DÄR har du problemet.

Nu är jag klar med den här jättetrista diskussionen.
 
Vore jag du skulle jag lägga min energi på alla böcker och filmer och leksaker och serier som enkom porträtterar tjejer som inaktiva, svaga och söta. DÄR har du problemet.

Nu är jag klar med den här jättetrista diskussionen.
Jag lägger min energi där med

och på de böcker, leksaker och filmer som enkom porträtterar pojkar som totala idioter med slagsmålstendenser (vilka numera verkar nästan vanligare än de med enkom svaga, inaktiva söta flickor. Det brukar vara enstaka, söta, aktiva flickor, framför allt väldigt söta och väldigt objektifierade, numera, Ninja Timmy (som jag inte läst mer än början av iofs) har tyvärr en tex, himla synd för jag gillade resten.).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 980
Senast: Badger
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp