Dopringregler för Röntgen och MH-Snabba svar!

Nikkis

Trådstartare
Jag blir inte klok för 5 öre på det som står på SKK om deras dopingregler, så jag frågar er här.

Jag ska göra MH på min unghund den 20:e Sep, och har nu fått tid för HD/AD röntgen den 11:e Sep.

Men nu har jag, blond som jag är inte alls tänkt på att det klassas som doping när hunden får lugnande vid röntgen.

Vet Någon vad det är för karenstid?
Jag har också tävling den 27:e Sep, så är det lång karenstid får jag röntga hundskrället i Oktober istället.

Men jag behöver veta NU om vad det är som gäller, för är det kort karenstid kanske jag kan få ny tid Nu på fredag istället och kan då ställa upp på MH:t/Tävlingen med gott samvete/helt "lagligt", eller helt enkelt flytta fram röntgen till oktober...

Sv: Dopringregler för Röntgen och MH-Snabba svar!

Det beror på vilket medel som används vid röntgen

Nervsystemet förekommer såväl 7, 14, 28 dygn som 6 mån
* betr N01 anestetika dock 7 dygn
* betr N02 analgetika ex Torbugesic dock 28 dygn
* betr N05 neuroleptika, lugnande medel och sömnmedel dock 28 dygn
* betr N05A A ex Plegicil dock 7 dygn
* betr N05C M Övriga sömnmedel och lugnande medel, ex Domitor dock 7 dygn

så kolla vad dom använder för medel, plegicil och domitor har ju bara 7 dygns karenstid.

Åh, så då kan jag alltså röntga honom innan MH:t ? :laugh:

Ska ringa vet. imorgon och höra efter vad det är för medel som dom använder för att vara på säkra sidan.

Tusen tack för båda svaren!:bow:

Gör det .

Vi blev lite blåsta på MH eftersom kvinnan på kliniken jag pratade med innan svarade 7 dygn.

Sedan var jag nyfiken och frågade den veterinär som röntgade vad för sedering dom använt och då svarade han:

Torbugesic = 28 dygn.

Så vi fick hoppa över MH bara för det *mutter*

Ja jag blev riktigt irriterad, hoppas nu vi kommer med på ett annat MH .

*delvis knapp*

Nu har jag talat med djursjukhuset som ska röntga min hund. Och dom använder sig av Domitor = 7 dagars karenstid. Så jag kan(ska) röntga honom innan MH:t - Puuh vilken tur:bow:

C: Nej fy tusan vilken dålig stil:eek::mad:, pissigt att missa MH:t pga en sådan 'skit'sak. Jag hade blivit tokig!
Delvis därför jag fick sådan panik igår när jag kom på det själv, vi kom inte med på det första MH:t jag anmält till (Dom hade slarvat och inte sett min anmälan/betalning förens Efter 'lottningen'..).
Men nu har jag en garanterad plats den 20:e och den tänker jag då inte missa för nåt här i världen!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 933
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 266
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 999
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈