Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka hingstar och stationer vi arbetar med?
barb
Dosen betalas vid hämtning eller i förskott exkl moms.
Antalet strån varierar ju beroende på innehåll per dos.
Det är inte ovanligt att använda 2strån eller tom 1strå vid seminering-ett sto blev dräktigt med tvillingar-05 efter semin med 1strå-vet klämde och 06 föddes ett riktigt fint stoföl,denna stoägare har 6strån kvar efter 06 seminering....men har betalat för 1 dos +SH-avgiftx2.Tekniken och vetenskapen går framåt,tycker inte det finns ngn anledning att i onödan slösa ädla droppar.
mvh/barb
De hingstar vi arbetar med på fryst säljes per dos,stoägaren äger då rätt att använda dosen till de antal semineringar vederbörande önskar,skulle flera ston bli dräktiga på en dos,vilket inte är ovanligt,tillkommer endast SH-avgiften per dräktigt sto.Vi sammarbetar med några utvalda stationer,där dialog mellan oss-stoägare och veterinär är ao.Ofta semineras stona "djupt".Tycker att det är ett vettigt sätt att arbeta för alla parter.Stationer som inte kan erbjuda de tjänster som fai innebär bör inte arbeta med den formen av sperma,(tyvärr gör vissa detta ändå)
mvh/barb
Har länge efterfrågat ett regelverk jmfr konsumentlag-för semin verksamhet-kommer föra fram detta vid nästa möte med hingsthållarföreningen,har även diskuterat med ASVH och Jordbruksverket.De som verkligen är seriösa välkomnar detta helt och hållet.Oxå detta sidospår,iof.
barb
Jag blev helt enkelt chockad över hur "branchen" fungerar. Otroligt mycket smutskastning och osanning.
Ja, det är i princip omöjligt att få vettig information. Antingen så brer man på om sin hingst eller station, eller baktalar andra. *suck*
Jag fick följande samtal förra våren:
"Hej. Jag är intresserad av hingsten X och vill betäcka med honom. Men min station säger att han har jättedålig sperma och att de hade tre ston till honom som inte tog sig förra året".
Jag såg ut så här
Efter bläddrande i papper (jag hade inte varit importör året innan) så konstaterade jag att den stationen inte haft ett enda sto till min hingst. De hade med andra ord aldirg hanterat någon sperma från honom.
Jag fattar inte vad man vill vinna genom att säga så. Vill man inte ha kunder? Personligen hade jag förmodligen bytt station. En sak jag har lärt mig genom åren är att altid dubbelkolla och trippelkolla alla uppgifter på grund av all smutskastning.
Så mitt tips är att be om referenser! Som seriös hingsthållare/ väl fungerande station så vill man ju att kunderna ska bli nöjda. Man VILL ju att det ska bli föl - det är ju därför man håller på!
Det är ngt av en djungel,men det finns ju ett antal vedertaget skickliga stationer/veterinärer i landet när det gäller fai.vad beträffar kvalitet på sperman är veterinärerna behjälpliga om du saknar förtroende för importörerna.pm gärna om du vill ha mer info.
barb
Mindre seriösa stationer bildar "pakt" med utvalda importörer-mot ersättning?-och snackar ner andra importörers hingstar.detta har jag erfarit.trist!!
barb
Men veterinären kan ju bara svara sedan man har tagit emot seminen, då dom kollar den före semineringen. Typ, den här ser utspädd ut...:smirk:
Vad som verkligen är tråkigt är att allt är så hemligt känns det som. Den information man fösöker luska ut känns mest som förtal och det är mkt 2 o 3 : hands uppgifter. Och man känner sig själv lite snokande..Ngn hingststation jag ringde ,för att fråga om en hopphingst de tog in semin på ,försökte prata in mig på stationens egen ägda dressyrhingst ! En dressyrhingst totalt utan hopphärstamning.På ett rent hoppsto.Jag tycker att ASVH här skulle ha en stor uppgift att fylla med att råda mig.Med allt möjligt. Jag har varit medlem i tre år men vad får jag -inbjudan till avelsclinic på Flyinge! Jag har inget emot Flyinge men det känns inte som rättvis konkurrans mot övriga hingshållare utan det känns som...ja partiskhet till förmån för Flyinge. Så även där uppifrån det som skulle ta tillvara på mina intressen får jag märkliga signaler.Jag har aldrig förr varit i kontakt med en branch med så mkt rykten och hemligheter och kortsiktigt tänkande.Och modenycker.
F.ö tack för bra råd.Jag är intresserad av att prova fryst jag får läsa igenom svaren lite till.Det blev lite svammel utanför ämnet..Ursäkta
Mindre seriösa stationer bildar "pakt" med utvalda importörer-mot ersättning?-och snackar ner andra importörers hingstar.detta har jag erfarit.trist!!
barb