Dos/strån????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 9 073
Sv: Dos/strån????

Utan att vara insatt i förfarandet vid fryst så måste det väl bli så att hingstägaren inte utfärdar någon språngsedel och du inte kan registrera avkomman med känd stam.

Dosen betalas vid hämtning eller i förskott exkl moms.
Antalet strån varierar ju beroende på innehåll per dos.
Det är inte ovanligt att använda 2strån eller tom 1strå vid seminering-ett sto blev dräktigt med tvillingar-05 efter semin med 1strå-vet klämde och 06 föddes ett riktigt fint stoföl,denna stoägare har 6strån kvar efter 06 seminering....men har betalat för 1 dos +SH-avgiftx2.Tekniken och vetenskapen går framåt,tycker inte det finns ngn anledning att i onödan slösa ädla droppar.

mvh/barb

Men vart förvarar man i såfall den överblivna sperman? Hos en seminstation? Vad kostar det??

Det brukar fungera väl med förvaring hos den station man använder och det handlar inte om ngr stora belopp-oftast ingår det som en service faktiskt.

mvh/barb

De hingstar vi arbetar med på fryst säljes per dos,stoägaren äger då rätt att använda dosen till de antal semineringar vederbörande önskar,skulle flera ston bli dräktiga på en dos,vilket inte är ovanligt,tillkommer endast SH-avgiften per dräktigt sto.Vi sammarbetar med några utvalda stationer,där dialog mellan oss-stoägare och veterinär är ao.Ofta semineras stona "djupt".Tycker att det är ett vettigt sätt att arbeta för alla parter.Stationer som inte kan erbjuda de tjänster som fai innebär bör inte arbeta med den formen av sperma,(tyvärr gör vissa detta ändå)

mvh/barb

Hur vet man som ny uppfödare vilka stationer, hingshållare etc. som är serösa och kunniga. Ofta känns det som om alla bara höjer sitt eget till skyarna, är inte så ärliga vad gäller seminkvalite´bl.a. Det känns så tråkigt att bara kunna förlita sig till rykten och tyckande.Jag som kund är beredd att betala vad det kostar att betäcka med riktigt bra hingstar, men vill ha en fair chans att få dräktigt. Vi pratar ändå 20000-25000 kr. Kanske mer. Det spelar inte mig så stor roll om jag betalar 10 eller 20´, om det bara blir dräktigt, den kostnaden i att ta fram ett föl är försvinnande liten. Osäkerheten hos mej gör att det då känns enklare att ta ngt på färsk, ngn nära...Och nu blev det ännu rörigare..doser , strån där flera ston blir betäckta...man skulle behöva gå en stråkurs...:smirk:

Det är ngt av en djungel,men det finns ju ett antal vedertaget skickliga stationer/veterinärer i landet när det gäller fai.vad beträffar kvalitet på sperman är veterinärerna behjälpliga om du saknar förtroende för importörerna.pm gärna om du vill ha mer info.

barb

Jag har ju kastats in i det från andra hållet. Jag blev ju hingsthållare utan att ha någon egentlig erfarenhet av annat än att rida hingstarna och deras avkommor.

Mitt tips är att kolla runt och be om referenser. Är du intresserad av utlandstationerad hingst så be hingsthållaren om ett namn på någon som betäckte med hingsten året innan. Kolla med en station som tog emot sperma från hingsten innan osv.

Jag blev helt enkelt chockad över hur "branchen" fungerar. Otroligt mycket smutskastning och osanning.

Jag fick följande samtal förra våren:

"Hej. Jag är intresserad av hingsten X och vill betäcka med honom. Men min station säger att han har jättedålig sperma och att de hade tre ston till honom som inte tog sig förra året".

Jag såg ut så här :eek:

Efter bläddrande i papper (jag hade inte varit importör året innan) så konstaterade jag att den stationen inte haft ett enda sto till min hingst. De hade med andra ord aldirg hanterat någon sperma från honom.

Otroligt tråkigt när det är så här! Kunden valde ändå att betäcka och det tog sig första försöket. Jag är tacksam att hon valde att lita på mig och inte på stationen.

Så mitt tips är att be om referenser! Som seriös hingsthållare/ väl fungerande station så vill man ju att kunderna ska bli nöjda. Man VILL ju att det ska bli föl - det är ju därför man håller på!

Mindre seriösa stationer bildar "pakt" med utvalda importörer-mot ersättning?-och snackar ner andra importörers hingstar.detta har jag erfarit.trist!!

barb

Ja, riktigt tråkigt.

Sedan var jag med om något ännu konstigare i slutet av sommaren

Jag blev uppringd av en person som uppgav falskt namn och ringde från skyddat nummer. (Namnet personen uppgav stämmer dock på en annan hingsthållare - så jag blev förstås skeptisk - denna person har inget logiskt intresse av mina hingstar.)

Personen undrade om det gick att beställa sperma från hingsten till torsdagen.

Betäckningsäsongen var i princip avslutad både här och i Tyskland, vilket gjorde det hela ännu konstigare. Vem byter hingst sista helgen i juli?

Jag hade vid det här laget insett att allt bara var ett skämt.

Men - jag råkade vara i Tyskland så jag bara frågade om det gick att skicka, och det gjorde det ju så klart.

Sen ringde jag upp personen jag fick namnet på. Som såklart trodde jag var korkad, den personen ville ju såklart inte använda mina hingstar då denne har egna osv. Jag förklarade läget och sen la jag på.

Jag fattade inget. Men det gjorde de i Tyskland. Det var nämligen i detta läge inte klart om hingsten skulle gå unghäst-VM eller inte. Så genom att fråga om det gick att få sperma så fick de svar på om han skulle tävla eller inte! :crazy:

Men så omständigt. Utse sig för att vara någon annan och sen vilja beställa sperma i slutet av juli...

Jag lovar att jag svarat ärligt om någon frågat rakt ut om han skulle tävla eller inte! Det spelar ju ingen roll!

Man slutar aldrig att förvånas...

Men veterinären kan ju bara svara sedan man har tagit emot seminen, då dom kollar den före semineringen. Typ, den här ser utspädd ut...:smirk:
Vad som verkligen är tråkigt är att allt är så hemligt känns det som. Den information man fösöker luska ut känns mest som förtal och det är mkt 2 o 3 : hands uppgifter. Och man känner sig själv lite snokande..Ngn hingststation jag ringde ,för att fråga om en hopphingst de tog in semin på ,försökte prata in mig på stationens egen ägda dressyrhingst ! En dressyrhingst totalt utan hopphärstamning.På ett rent hoppsto.Jag tycker att ASVH här skulle ha en stor uppgift att fylla med att råda mig.Med allt möjligt. Jag har varit medlem i tre år men vad får jag -inbjudan till avelsclinic på Flyinge! Jag har inget emot Flyinge men det känns inte som rättvis konkurrans mot övriga hingshållare utan det känns som...ja partiskhet till förmån för Flyinge. Så även där uppifrån det som skulle ta tillvara på mina intressen får jag märkliga signaler.Jag har aldrig förr varit i kontakt med en branch med så mkt rykten och hemligheter och kortsiktigt tänkande.Och modenycker.
F.ö tack för bra råd.Jag är intresserad av att prova fryst jag får läsa igenom svaren lite till.:) Det blev lite svammel utanför ämnet..Ursäkta

Har länge efterfrågat ett regelverk jmfr konsumentlag-för semin verksamhet-kommer föra fram detta vid nästa möte med hingsthållarföreningen,har även diskuterat med ASVH och Jordbruksverket.De som verkligen är seriösa välkomnar detta helt och hållet.Oxå detta sidospår,iof.

barb

Har länge efterfrågat ett regelverk jmfr konsumentlag-för semin verksamhet-kommer föra fram detta vid nästa möte med hingsthållarföreningen,har även diskuterat med ASVH och Jordbruksverket.De som verkligen är seriösa välkomnar detta helt och hållet.Oxå detta sidospår,iof.

barb

Det skulle kunna skapa förtroende som gagnar alla parter.

Exakt,det skulle verkligen gynna branschen som helhet.

barb

Jag blev helt enkelt chockad över hur "branchen" fungerar. Otroligt mycket smutskastning och osanning.

Ja, det är i princip omöjligt att få vettig information. Antingen så brer man på om sin hingst eller station, eller baktalar andra. *suck*

Jag fick följande samtal förra våren:

"Hej. Jag är intresserad av hingsten X och vill betäcka med honom. Men min station säger att han har jättedålig sperma och att de hade tre ston till honom som inte tog sig förra året".

Jag såg ut så här :eek:

Efter bläddrande i papper (jag hade inte varit importör året innan) så konstaterade jag att den stationen inte haft ett enda sto till min hingst. De hade med andra ord aldirg hanterat någon sperma från honom.

Jag fattar inte vad man vill vinna genom att säga så. Vill man inte ha kunder? Personligen hade jag förmodligen bytt station. En sak jag har lärt mig genom åren är att altid dubbelkolla och trippelkolla alla uppgifter på grund av all smutskastning.

Så mitt tips är att be om referenser! Som seriös hingsthållare/ väl fungerande station så vill man ju att kunderna ska bli nöjda. Man VILL ju att det ska bli föl - det är ju därför man håller på!

Man kan ju tycka det ja... Men det är tur att det faktiskt finns några ärliga stationer och hingstägare.

Vad dumt det blev:o . mina svar (utom det sista) hamnade i citatet.

Det är ngt av en djungel,men det finns ju ett antal vedertaget skickliga stationer/veterinärer i landet när det gäller fai.vad beträffar kvalitet på sperman är veterinärerna behjälpliga om du saknar förtroende för importörerna.pm gärna om du vill ha mer info.

barb

Jag ska prova fryst i år för första gången. Vilka stationer och veterinärer anses vara de bästa?

Mindre seriösa stationer bildar "pakt" med utvalda importörer-mot ersättning?-och snackar ner andra importörers hingstar.detta har jag erfarit.trist!!

barb

:eek: :mad: Nog har jag tänkt tanken, men hoppats på att det är jag som är paranoid..

Men veterinären kan ju bara svara sedan man har tagit emot seminen, då dom kollar den före semineringen. Typ, den här ser utspädd ut...:smirk:
Vad som verkligen är tråkigt är att allt är så hemligt känns det som. Den information man fösöker luska ut känns mest som förtal och det är mkt 2 o 3 : hands uppgifter. Och man känner sig själv lite snokande..Ngn hingststation jag ringde ,för att fråga om en hopphingst de tog in semin på ,försökte prata in mig på stationens egen ägda dressyrhingst ! En dressyrhingst totalt utan hopphärstamning.På ett rent hoppsto.Jag tycker att ASVH här skulle ha en stor uppgift att fylla med att råda mig.Med allt möjligt. Jag har varit medlem i tre år men vad får jag -inbjudan till avelsclinic på Flyinge! Jag har inget emot Flyinge men det känns inte som rättvis konkurrans mot övriga hingshållare utan det känns som...ja partiskhet till förmån för Flyinge. Så även där uppifrån det som skulle ta tillvara på mina intressen får jag märkliga signaler.Jag har aldrig förr varit i kontakt med en branch med så mkt rykten och hemligheter och kortsiktigt tänkande.Och modenycker.
F.ö tack för bra råd.Jag är intresserad av att prova fryst jag får läsa igenom svaren lite till.:) Det blev lite svammel utanför ämnet..Ursäkta

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

barb

Ridhästaveln verkar vara rena hönsgården..:o :o :crazy:

Det du skriver om har då aldrig jag vart med om i travaveln..

Men det kanske är mindre antal fruntimmer som håller på inom travet...;)

AM

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 314
Senast: Murray
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: aglaonema
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 699
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 757
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka