Bukefalos 28 år!

dosering av axilur...

ameo

Trådstartare
Moderator
Min kära mor köpte avmaskningsmedel åt mina stallkissar häromdagen. Och naturligtvis fick hon inte den sort jag brukar använda (Drontal, tror jag, el Droncit) utan det blev Axilur, som jag inte använt förut.
Mina stallkissar är av det mindre slaget och väger förmodligen betydligt närmare 2,5 än 5 kg, men troligen mer än 2,5.
Axiluran ska ju doseras ½ tablett till 2,5 kg eller 1 tablett till 5 kg. :crazy:
Hur är det med Axilur? Hur giftig är den? Bör jag ge ½ tablett för säkerhets skull, så att katterna inte dör, eller en hel så att ALLA maskar garanterat dör??

Vad dumt det blir när man får en sort man inte är van vid...
Och vad mycket lättare det är att dosera hästarnas maskmedel i pastaform... :crazy:
 
Visst är det jobbigt med nya preparat!

Jag har också små katter men jag har gett dem en hel tablett Axilur ändå, det är ju aldrig bra att underdosera maskmedel. Mina katter tog det jättebra iaf, så jag tror inte att du behöver oroa dig.

Om det ändå känns nervöst kan du ju väga dem och sedan kanske ge dem 3/4 tablett?
 
De flesta avmaskningsmedel är ju tillräckligt säkra för att man ska kunna ge något för stor dos utan risk. Och är det dessutom så dumt konstruerat att många katter hamnar mitt emellan viktgränserna så BORDE det ju vara riskfritt att ge den högre dosen.
Jag kommer troligtvis också att göra så (är inte tillräckligt orolig för att orka engagera mig i att väga dem...), men det hade varit intressant att veta om någon vet SÄKERT hur det förhåller sig?
 

Liknande trådar

Övr. Katt ÄCKLIGT!!!!! :eek: Nya katten Nala (fd Azra) har mask!!!!! *kräks* Jag har aldrig sett mask på katt förut, bara sett själva katten hur...
2
Svar
33
· Visningar
7 463
Senast: pussi
·
Övr. Katt SOm jag skrivit i en tidigare tråd så köpte min kära mor Axilur till mina kissar, i stället för Drontal som jag brukar använda...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: ameo
·
Övr. Djur Nu har jag äntligen fått in fåren nattetid (så nu kan jag fånga dem... :crazy:) och köpt maskmedel till dem. Jag köpte en liten dunk med...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: annele
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp