Bukefalos 28 år!

Dosering örter?

M

missan

Jag ska köpa ett antal utvalda örter till min häst och ge under en period för att stärka hennes immunförsvar. Jag har valt ut maskros, gurkmeja, snärjmåra, ringblomma, älgört, nypon och kardborre. Tänker köpa och blanda själv då färdigörterna är så dyra.

Men hur vet jag hur mycket av varje sort hon ska ha?

Tips mottages tacksamt! Även åsikter om örtvalet är välkomna!

missan
 
Sv: Dosering örter?

Hej!

Du har valt örter som bl.a stärker immunförsvaret och renar kroppen från gifter.

Om du har en stor häst över 160 cm ska du ge den 30-50 gr örter/dag. Tex. som i det här fallet då det gäller 7 olika örter blir det 6 gram av varje/dag = 42 gram totalt. Man får väga och sen ta passande mått att mäta i och skriva upp så man kommer ihåg. Dela upp det så hästen får det morgon o kväll. Som i det här fallet då 21 gram morgon o kväll. När du har byggt upp immunförsvaret efter kanske 6 veckor kan du minska örterna till hälften tills örterna är slut. Jag ger själv mina hästar örter och de mår gättebra av det. Lycka Till.
 
Sv: Dosering örter?

Varför måste du stärka immunförsvaret???
låter mycket konstigt då hästar har ett mycket bra immunförsvar.
är hon mycket sjuk eller är det något veterinärt problem?
Örter är säkert bra, har själv aldrig fodrat med det och det är väl därför jag är lite skeptiskt låter mest som en onödigt dyr grej...
Men hästar verkar inte ta stor skada ut av örter. frågan är bara om det är värt det, med tanke på kostnader.
 
Sv: Dosering örter?

Tack för svar! Jag funderar lite över om doseringen på olika örter ska vara olika, tex 2/3 nypon och 1/3 kardborre, eller om det bara är att köra lika mycket av varje sort rakt av?

Har för mig att jag läste nånstans att tex nypon ska man ge 20g/dag, isf blir det ju inte många gram kvar till de andra örterna....

Eller kan det vara smartare att använda ett färre antal örter och istället kunna ge mer av varje sort? Finns det en risk att en viss sorts örts effekt uteblir pga att man ger för låg dos?

Cissi_K: Jag har själv varit lite skeptisk till örter i tid och otid, men ändå bestämt mig för att prova. Hästen har nedsatt immunförsvar med mugg, dålig päls och känslig mage, detta antagligen pga stress, foder- och miljöombyten, import till sverige och vistelse på försäljningsstall.

Veterinär har undersökt henne, just nu går hon på hippotrim för elak mugg men när den behandlingen är avslutad tänkte jag ge örterna en chans!

missan
 
Sv: Dosering örter?

Det är säkert bra att ge vissa örter till hästar. Jag kan inte så mkt om det men vet att en del örter ska man vara försiktig med. Jag hade nog inte bara gissat mig till rätt mängd.
 
Sv: Dosering örter?

Många växter har många biologiska effekter som man kan ha för- eller nackdel av. Precis som när innan man tar ett läkemedel bör man tänka efter om möjliga fördelar överväger möjliga nackdelar.

Nu handlar det om så låga doser du tänker ge så det är inte så troligt att man får ngn effekt åt ngt håll (om inte hästen är allergisk mot ngt av ämnena då räcker det ju med extremt små mängder).

Men jag kan ändå inte låta att bli att undra varför man vill ge ringblomma och snärjmåra, kända för hudirriterande egenskaper, åt en häst med hudproblem? Och vad menar du med att ”stärka immunförsvaret”? Vid flera typer av mugg är det så att delar av immunförsvaret är alldeles för ”starkt” och attackerar huden eller blodkärlen i den.

HH
 
Sv: Dosering örter?

jag känner mest att din häst behöver lugn och ro och vila. Jag vill inte låta dum men jag tänker mest på din plånbok, tycker det är rent onödigt att slänga ut pengar på något som det finns så lite forskning om. Hästen kan istället må sämre, än om du inte skulle ge den örterna. Speciellt eftersom det verkar som du inte känner din häst riktigt bra än om du precis köpt den. Vänta någon månad innan du börjar exprimentera med foder o liknande. Det skulle JAG göra!
 
Sv: Dosering örter?

Jag ska köpa ett antal utvalda örter till min häst och ge under en period för att stärka hennes immunförsvar. Jag har valt ut maskros, gurkmeja, snärjmåra, ringblomma, älgört, nypon och kardborre. Tänker köpa och blanda själv då färdigörterna är så dyra.
Intressant att läsa att folk faktiskt är beredda att betala för de växter jag som odlar foder inte vill se i ett kvalitetsfoder! Jag är av den bestämda uppfattningen att man ska undvika att experimentera med foderstaten för hästar. Deras tarmflora är ganska känslig och mår bäst av en för oss människor "tråkig" kost av bra grovfoder. Ser tyvärr i många stall hur pytsar av mirakelmedel kan fylla ett helt rum.

Spara istället pengarna till den dagen hästen blir sjuk och tveka inte då att ringa veterinären.
 
Sv: Dosering örter?

Tänkvärda åsikter, tack alla för hjälpen! Får se hur jag gör med örterna, ska prata med några fler innan jag tar ställning!
 
Sv: Dosering örter?

Det är inte lätt alla ggr att vara hästägare och fråga om råd. Det är som med veterinärer. Min på ATG sa skämtsamt att om man frågar tre veterinärer om samma sak och två säger lika, så ljuger den ena.

Jag har själv två hästar, den ena har lite hosta på vinten men blir helt hostfri av lakrisrot och timjan. Den andra är ett PMS sto hon går inte att hantera vissa perioder utan munkpeppar och hallonblad. Då blir hon lugn och tillfreds med sig själv hon får även lite lakrisrot och timjan hon också då lakrisrot även är bra för magen och timjan både är slemmlösande och kramlösande, hon får nämligen kramp i magen vid brunst. Mina hästar skulle inte må bra utan dessa örter så jag slänger gärna ut pengar på detta, visst är det dyrt i längden, men väl värt pengarna då de svarar så bra på örterna. Hur de svarar på örter är ju också lite olika från häst till häst och det är absolut inte på ngt sätt skadligt för hästen i de doser vi diskuterat här.

På sommaren har även mitt PMS sto problem med knott hon blir Betydligt mindre känslig om jag i tid börjar med örter som hjälper mot detta här har då vi tex. snärjmåra och ringblomma som är mkt bra för huden. OBS: Jag är inte sponsrad av ngn örtfirma eller säljer örter utan har bara provat och blivit glatt överaskad av resultatet. och vad kostar inte tex. ventipulmin mot hosta 600 kr för 10 dgr, så det beror på hur man ser det. Du kan skicka ett PM om du vill veta mer.
 
Sv: Dosering örter?

Placebo-effekten är fantastisk..... :) Jag sticker ut hakan och menar att örter är meningslöst i en foderstat för hästar. Finns vad jag vet ingen forskning som bevisar motsatsen (rätta mig om jag har fel)
 
Sv: Dosering örter?

Intressant att läsa att folk faktiskt är beredda att betala för de växter jag som odlar foder inte vill se i ett kvalitetsfoder! Jag är av den bestämda uppfattningen att man ska undvika att experimentera med foderstaten för hästar. Deras tarmflora är ganska känslig och mår bäst av en för oss människor "tråkig" kost av bra grovfoder. Ser tyvärr i många stall hur pytsar av mirakelmedel kan fylla ett helt rum.

En sak som slagit mig är att förespråkare för örtmedicin menar att hästen normalt i frihet skulle söka upp de örter den behöver, och att det är vår moderna hästhållning som tagit ifrån den den möjligheten.

Inlägget om att hästars tarmflora är för känslig för örtblandningar, och mår bäst av grovfoder utan örtinslag (av nämnda sorter iaf), talar ju emot det påståendet.

Men såklart -det finns lika många åsikter som hästmänniskor!
 
Sv: Dosering örter?

Oj vad märkligt inlägget ser ut, tog alternativet "citatsvar", trodde att strajders inlägg skulle hamna i en sån där gul ruta då så att man förstod att det var det inlägget jag svarade /frågade om!
 
Sv: Dosering örter?

Placebo-effekten är fantastisk..... :) Jag sticker ut hakan och menar att örter är meningslöst i en foderstat för hästar. Finns vad jag vet ingen forskning som bevisar motsatsen (rätta mig om jag har fel)

Jag måste få protestera vilt! Nej, örter är inte meningslösa! Visserligen fyller de ingen väsentlig funktion för hästen men de har oerhörd betydelse för människan som äger hästen!

Många hästägare har känslor gränsande till ångest att de inte ger sin häst den bästa av världar. Självklart dyker det då upp handlare som hjälper till med produkter som dämpar denna oron hos hästägaren. Det finns fodertillskott som fyller en faktisk funktion genom att komplettera en foderstat men många hästägare krånglar till det för sig helt i onödan. Så länge inte hästen tar skada av experimenten så har jag inga invändningar. Det uppstår tyvärr indirekta problem ibland. Som då man ser tillskott för tusentals kronor i hyllan hos en hästägare som har begränsat med pengar och därför inte har råd med veterinär eller fullgott försäkringsskydd.
 
Sv: Dosering örter?

Håller med Strajder på denna punkten.
Hästar äter självklart örter ute i naturen men se då till att hästen kan få ett varierande bete istället så den har möjlighet att välja, Men jag ringer hellre veterinären vid något sorts problem än ger den massor av tillskott. Det finns så mycket skit på marknaden som hästen inte behöver men många tror den behöver!
Självklart kan det finnas saker som kan vara bra för hästen, men det kan även ge problem längre fram i livet är det någon som vet något om det?
 
Sv: Dosering örter?

Jag måste få protestera vilt! Nej, örter är inte meningslösa! Visserligen fyller de ingen väsentlig funktion för hästen men de har oerhörd betydelse för människan som äger hästen!

Många hästägare har känslor gränsande till ångest att de inte ger sin häst den bästa av världar. Självklart dyker det då upp handlare som hjälper till med produkter som dämpar denna oron hos hästägaren. Det finns fodertillskott som fyller en faktisk funktion genom att komplettera en foderstat men många hästägare krånglar till det för sig helt i onödan. Så länge inte hästen tar skada av experimenten så har jag inga invändningar. Det uppstår tyvärr indirekta problem ibland. Som då man ser tillskott för tusentals kronor i hyllan hos en hästägare som har begränsat med pengar och därför inte har råd med veterinär eller fullgott försäkringsskydd.

Det är upp till var och en om man vill som du ser det slösa bort pengar på enligt din åsikt overksamma örter. Men har man som jag hästarna fullt försäkrade och anlitar veterinär för flera tusen om året, Tar blodprover om så behövs, raspar tänder mm mm så ska du inte tro annat än att jag vore mer än glad om jag slapp köpa dessa örter också. Mitt ena sto mår gättedåligt utan munkpeppar, hallonblad och timjan. Hon fastnar i brunsten och står full med folliklar, (äggblåsor) detta är givetvis kollat med ultraljud. Hon mår dåligt, får kramper i magen och går inte att rida eller hantera då. När hon ätit örterna i ca: 2 veckor vänder hon och blir glad igen, går att rida och är mkt gosig igen. (Men jag och veterinären på ATG som TIPPSADE om dessa örter + alla mina engagerade vänner som sett detta resultat i tre år nu inbillar oss väl allihopa) Veterinären på ATG hade varit med om att FORSKA på PMS ston med just munkpeppar, av 10 hästar blev 8 helt normala igen, en häst svarade inte alls på örterna och en häst var sjuk på annat sätt och svarade inte för det!! Kan tillägga att jag inte ger örter året om utan bara en period när problemen uppstår. Så utgå inte från att alla andra hästägare är inkompetenta och inbillningsjuka! Tack för mig och denna tråd!
 
Sv: Dosering örter?

Veterinären på ATG hade varit med om att FORSKA på PMS ston med just munkpeppar, av 10 hästar blev 8 helt normala igen, en häst svarade inte alls på örterna och en häst var sjuk på annat sätt och svarade inte för det!!
Jag ifrågasätter inte att örter innehåller verksamma beståndsdelar. Många av våra vanligaste mediciner innehåller ämnen som hämtats från växt- och djurriket. Det som är problemet är just att det är naturprodukter och därför kan variera kraftigt i aktiv substans. Gränsen mellan verksam och skadlig mängd kan ibland vara hårfin!

När det gäller forskning så arbetar jag själv till viss del med att köpa upp forskning. Därför är jag kanske extremt känslig när det gäller källkritik och kvalité på de studier som görs. Finns det flera omfattande, allmänt publicerade, granskade och understödda studier som stödjer en viss hypotes så har jag inga invändningar. Däremot så brukar en del av de produkter som riktar sig till oss hästägare säljas med stöd av ganska magra och dåligt underbyggda studier.
 
Sv: Dosering örter?

Men jag kan ändå inte låta att bli att undra varför man vill ge ringblomma och snärjmåra, kända för hudirriterande egenskaper, åt en häst med hudproblem? Och vad menar du med att ”stärka immunförsvaret”? Vid flera typer av mugg är det så att delar av immunförsvaret är alldeles för ”starkt” och attackerar huden eller blodkärlen i den.

HH

Men ringblomma ingår ju ofta i hudsalvor och sägs ha läkande effekt på sår, sprickor och andra hudproblem? Jag har själv använt en ringblomssalva till häst, och tyckte den var utmärkt.
 
Sv: Dosering örter?

Men ringblomma ingår ju ofta i hudsalvor och sägs ha läkande effekt på sår, sprickor och andra hudproblem? Jag har själv använt en ringblomssalva till häst, och tyckte den var utmärkt.

Man ska ibland fråga sig om det är tiden, den ökade omvårdnaden och ökade genomblödningen på grund av att man masserar området eller ämnen i en salva som ger resultat...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kan man ge dräktiga ston örter ? Vet att det finns vissa man inte får ge, men dom som dom inte varnar för är dom OK att ge ? Har ett...
Svar
8
· Visningar
2 479
Senast: sita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp