Dotter som är ensam i skolan

Sonic76

Trådstartare
Hon har aldrig haft problem med det innan utan lekt med både killar och tjejer och leker ff med dem, men efter skoltid.
Hon är 8 år i år och ska börja tvåan och jag har märkt att det inte är riktigt bra när jag lämnar vid skolans början.
Hon går ofta ensam på rasterna för tjejerna leker så tjejiga lekar och det gillar inte hon och killarna får hon inte vara med för de stora killarna.
SÅ nu sa hon rakt ut när vi åkte förbi en annan skola som vi skulle se var den låg för jag har sökt jobb där att hon ville flytta dit.
När vi frågade varför så ville hon inte längre gå kvar i den gamla och det var inte så noga med kompisarna heller.
Jag ska naturligtvis ta upp detta med hennes fröken, men det är svårt att höra från ett barn som alltid haft massor med kompisar, men många har flyttat härifrån... ja vad gör man?? Vi har ju haft en del planer att flytta till det stället nån gång i framtiden, men man kanske ska göra det snarare än vi planerat? Dotterns skola och kommunen är inte känd för sin fantastiska mobbningshantering om man säger så även om detta inte handlar om direkt mobbning.. inte lätt alltså.
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Hon har aldrig haft problem med det innan utan lekt med både killar och tjejer och leker ff med dem, men efter skoltid.
Hon är 8 år i år och ska börja tvåan och jag har märkt att det inte är riktigt bra när jag lämnar vid skolans början.
Hon går ofta ensam på rasterna för tjejerna leker så tjejiga lekar och det gillar inte hon och killarna får hon inte vara med för de stora killarna.
SÅ nu sa hon rakt ut när vi åkte förbi en annan skola som vi skulle se var den låg för jag har sökt jobb där att hon ville flytta dit.
När vi frågade varför så ville hon inte längre gå kvar i den gamla och det var inte så noga med kompisarna heller.
Jag ska naturligtvis ta upp detta med hennes fröken, men det är svårt att höra från ett barn som alltid haft massor med kompisar, men många har flyttat härifrån... ja vad gör man?? Vi har ju haft en del planer att flytta till det stället nån gång i framtiden, men man kanske ska göra det snarare än vi planerat? Dotterns skola och kommunen är inte känd för sin fantastiska mobbningshantering om man säger så även om detta inte handlar om direkt mobbning.. inte lätt alltså.

Jag måste bara säga att det var just i tvåan min dotter fick problem hon också. Hon är en ganska pojkig tjej hon också men just i den åldern börjar tjejer gruppera sig i typiska tjejaktiviteter tror jag och plötsligt insåg hon att alla tjejer hade bästa kompisar att tissla med men inte hon. Det räckte inte med att hon var kompis med killarna för de hade ett helt annat umgängessätt. Till slut löste sig det där med hjälp av lite samtal med fröken om just varför hon var ledsen och genom att hon fick lite extra lektid med några av tjejerna men hon hade alltså stor sorg över att hon är en sådan som leker med alla slags barn och inte hörde till en grupp. Det verkade vara viktigt i den åldern och nuförtiden (hon är elva) är det inte alls något speciellt utan nu har hon sina killkompisar samt tjejerna i fotbollslaget. Dock har hon bytt fotbollslag en gång just av liknande anledning - tjejerna i det andra laget hade alldeles för många grupperingar. Kanske är det just det din tjej också reagerar på? Hon är för öppen för att sitta och tassla med bara 1-2 tjejer....
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Ja antagligen, hon hänger liksom inte med i de små snabba omgrupperingarna och vill gärna att alla leker.
JAg tror säkert att det ger sig snart igen, men just nu så känns det hårt.
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

hur länge har hon varit ensam? Om det bara är en kortare tid kan det ju vara som du säger, hon hänger inte med just nu och det kan säkert fixa sig. Men om detta har pågått en längre tid får man kanske tänka om.

Jag har själv bytt skola för att jag inte trivdes med klassen. Och det blev jättebra, jag ångrar det verkligen inte även om det kändes skrämmande just då! Man kan ju inte tvinga barn att leka med varandra.

Så jag tycker att om dottern är positiv till en flytt så ska ni nog inte vara rädda för det. Med tanke på hur mycket tid man spenderar i skolan ska man inte behöva gå dit med ont i magen/känna sig ledsen/vara rädd eller ensam. (Även om man såklart inte ska fatta ett sånt här beslut "i en handvändning") :)

Hur som helst och vad ni än bestämmer er för, lycka till! :)
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Jo vi ska se vad som händer efter sommarlovet och sen ta ett beslut.
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Jo vi ska se vad som händer efter sommarlovet och sen ta ett beslut.
Fast att vänta och se vad som händer löser inte problematiken tror jag. De tjejerna som är kompisar leker på dagarna under sommaren och kommer att bli ännu tightare när de har haft massor gemensamt under sommaren.

Ta istället sommaren och försök bygga upp en bättre umgängeskrets för dottern. Vad finns det för sommaraktiviteter att gå på i kommunen. Simträning? Ridlektioner? Mulle? Scouterna?
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Inte det minsta som jag kan hjälpa henne med, bor ju i en kommun där det är långt till aktiviteterna och jag har inte körkort och hennes pappa anser att det är totalt onödigt att gå på några aktiviteter. hon tränar friidrott för dit kan vi gå, men det är inte så många i hennes ålder där.

Alla åker ju bort på sommaren här, när mamma och pappa jobbar är de hos mormor och morfar och farmor och farfar, men dotterns farmor och farfar bor i världens ände ute i skogen och där finns inga barn.
mormor bor 50 mil bort.
Så vi får tom ha hennes födelsedagskalas en månad för tidigt för att alla ska kunna komma..
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Förlåt, men... hennes pappa vill inte att hon går på några aktiviteter? Varför får han bestämma det helt ensam? Stå upp för din unge! Hon är ju ensam och behöver er hjälp!
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Så alla i hennes klass åker bort hela sommarlovet? Det verkar ju helt otroligt, om du inte kan skjutsa iväg på aktiviteter så kanske du kan låta henne ta hem kompisar? Dottern fyller oxå 8 år i sommar och jag hoppas att jag kan få henne att ta det lite lugnt någon dag... I går tex var en av henne kompisar med oss över dagen till sommarstugan och sedan sov dottern över hos kompisen igår, så jag ska hämta henne någon gång i dag, de har redan plannerat att kompisen ska sova över med oss i sommarstugan i sommar, och dottern kommer säkert att sova över hos henne ett par gånger oxå, sen har hon ytterligare tjejer i klassen som hon vill leka med under sommaren, det är ju bara att ringa runt och kolla vem som är hemma och vill leka.

Men visst, jag skjutsar en hel del oxå, vi bor ju oxå så till att man måste skjutsa och alltså anser jag att det är min skyldighet att se till att barnen kan komma iväg, inte på allt de vill för då skulle de inte vara hemma en dag, men på en hel del saker.
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Ja hon har en kompis som eg bor väldigt långt bort men som kommer vara hos mormor i sommar och de ska sova över hos varann, sen kommer dotterns kusiner från Stockholm en vecka, och sen hoppas jag att ett av grannens barn kommer vara hemma mycket då hennes mamma precis fått jobb och kommer jobba hela sommaren.
Om jag hde kunnat hade jag länkat till andra trådar där jag beskriver min fd.. han går inte att resonera med, bara idag till exempel så fick han för sig att dottern plötsligt skulle ha shorts, och ja det är varmt, men andra dar när det varit varmt och hon varit hos mig och haft shorts då har jag fått världens utskällning för att hon haft för lite kläder på sig, men när han bestämmer nåt så går det bra. Jag orkar inte strida längre utan försöker göra saker när hon är hos mig, vilket är måndag till fredag. Hon har spelat fotboll och spelar innebandy på vinterhalvåret.
problemet är att det går inga bussar härifrån på helger så man kan till exempel åka till en kompis eller gå på bio.
Det känns i hjärtat, men så länge jag inte har jobb och körkort kan jag inte betala 100 kr enkel resa med buss för att komma till närmaste stad, där hon har ett par kompisar som bor, ett av problemen med dotterns kompisar är att alla vill bestämma, det är en ganska stark grupp som har egna viljor allihop därför ledsnar de på varann emellanåt.
Jodå vi brukar ringa runt men det är inte många som är hemma överhuvudtaget. Vet inte varför.
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Men kan du inte byta tjänster med någon bekant så att de skjutsar dottern till aktiviteter och du gör något för dem? Går ut med hunden, stryker tvätt, lagar en middag?

Kan det finnas något stipendium el. liknande du kan söka för att kunna ta körkort? Det är ju väldigt tråkigt om din dotter missar kompischanser och aktiviteter för att hennes pappa inte förstår bättre och för att du är arbetslös utan körkort.:cry:
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Jo jag vet inte, har kollat stipendiefonder, men det är inte lätt att hitta nån som passar för mig, antingen kräver de att man bor på ett visst ställe eller att man har fötts i ett visst län.
Men jag kämpar.. jag har ju en relevant högskoleutbildning så det dyker säkert upp ett arbete snart så men det hade varit skönt att inte vara beroende av andra, ja jag kan ju kolla med nån om det är ett alternativ att byta tjänster:)
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Gissar att vi bor på samma ort :( Och i så fall kan man ju bara säga att klimatet här i F-a´s skolor inte är det bästa.

Önskar att jag hade ett råd att ge dig.

Lycka till för dig och din lilla tjej-
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

nej jag vet, har gjort min praktik på Lärarprogrammet på ALLA skolor här... och blev inte ett dugg gladare, fanns bara en som var bra och den försvinner ju nu..
Blir så trött så... jag tror ju att det kommer bli bättre för henne, jag tror att de flesta kompisarna är inne i nån fas just nu.. men vi får väl se. jag har ju sagt att blir det nåt problem flyttar vi för att be skolan fixa det... nej det gör bara saken värre om de ens gör nåt.
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Tycker verkligen synd om din dotter! :cry: Jag blir så illa berörd när barn måste bo isolerade utan att kunna ha bra kontakt med sina vänner bara för att föräldrarna vill det, och jag förstår att du inte bara kan trolla fram ett körkort och ett jobb men det är ändå din skyldighet att se till att hon kommer ut när du har valt att bo på ett sådant ställe!

Betalar inte pappan underhåll eller liknande? Dom pengarna borde ju kunna gå till busskort och liknande? Finns ju månadskort att köpa, kostar en del i inköp men du tjänar massor på att ha ett med tanke på vad du åker in! :)
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Nope, han totalvägrar underhåll och hotar med att dra mig inför rätta om jag kräver det, eller begär det ifrån FK..
Det har varit så turbulent med honom så jag orkar inte strida mer just nu, måste få rätsida på mitt liv och få ett arbete.
Tanken är att flytta till storstan sedan men måste först bli av med betalningsanmärkningarna, har ingen aktiv skuld men utan en inkomst får jag ingen lägenhet.
Jo jag vet att det är min skyldighet och jag diskuterar med hennes pappa, det kommer sluta i rätten vad jag än gör, men han måste ställa upp mer anser jag.
Får jag jobb ska hon få börja rida är det tänkt iaf:)
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Hon ska ha födelsedagskalas nästa helg, ska bli spännande att se vem som kommer, en som jag trodde skulle komma har tackat nej, men dock inte officiellt till mig än.
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Nope, han totalvägrar underhåll och hotar med att dra mig inför rätta om jag kräver det, eller begär det ifrån FK.
Det är ju skrattretande.
Dra dig inför rätta för vaddå?? Vad är hans plan? Varför är du rädd för honom?

Låt honom försöka dra dig inför rätta och se vad som händer!! Ärligt talat, du måste ju få underhåll av honom eller försäkringskassan. Skärp dig nu och gör vad som är bäst för dig och din dotter. Här sitter du och klagar i tråd efter tråd att du har så dåligt med pengar, så kommer det fram att du inte ens ansökt om att få underhåll. :eek:
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Har ansökt har jag gjort, vet inte om det blir beviljat dock, rädd för honom är jag nog inte, mer för hans föräldrar som kan vara riktigt j*vliga.
Sen har jag ingen familj härnere så jag sitter där jag sitter, mamma kan inte stötta mig och mina syskon skiter i vilket, så jag är rätt ensam som läget är nu.
 
Sv: Dotter som är ensam i skolan

Hur är det med underhåll?? Försökte räkna ut på FK, men fattar inte resultatet?
Han menar att han inte har råd att betala underhåll, han e så fattig så, med runt 19 000 papp ut rent i månaden, nu ska jag ansöka om försörjningsstöd för juli och ska passa på att prata med dem hur jag ska göra och få lite råd. Sen ska jag börja jobba i 8 veckor iaf och hoppas på ett av jobben jag sökt:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 544
Senast: YaHilweh
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 351
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Min sambos dotter som är 13 år dök upp med fullt med sugmärken på halsen. Jag frågade vad det var för något och vem som gjort dem. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
4 780
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 135
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp