Kalas ångest

Mammahaj

Trådstartare
Hej allihopa!

Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har nyligen börjat förskoleklass på en skola där hon inte kände några andra barn innan. Hon ville ha sitt kalas på lekland. Jag sade max 10 stycken då det är dyrt. Hon ville gärna bjuda sina gamla kompisar ifrån förskolan 8 stycken, så då blev det två ifrån skolan. Vi bjöd de två hon absolut leker mest med. Dottern är nöjd. Men jag har ångest. Hon leker även med andra i klassen, hon är en social tjej, men jag kan verkligen inte bjuda flera. Blir detta helt fel? Jag vill ju inte att några skal bli ledsna. Men tänker att det blir väl ännu värre om vi bjudit fler från klassen? Då känns det väl ännu sämre för dom som inte blev bjudna? För vi kan ju inte bjuda 26 stycken😱 Alltså har fullständigt ångest över detta....
 
Så långt det gått har jag sett till att bjuda hela klassen just för att ingen ska känna sig utanför.

Hyra gympahall brukar inte kosta så många hundralappar och brukar vara uppskattat bland barnen.
 
Ja, jag ser den. Nu hör det ju till saken att det var de gamla kompisarna ifrån förskolan som var viktigast för henne. Dettema innebär att hon skulle bjuda 34 stycken. Det tror jag tyvärr inte jag skulle mäkta med. Här jag bor används dessutom gympahallen hela helgen av diverse föreningar. Med det vore givetvis optimalt att kunna bjuda alla.
 
Vi bjöd hela klassen första kalaset, många hade roligt men inte min dotter. Hon trivdes bättre i mindre konstellationer vilket kändes viktigt att respektera efter det första (för henne misslyckade) kalaset. Hennes upplevelse fick gå före ”alla ska vara med”. Vi har inte förväntat oss att hon i sin tur skulle bli bjuden på alla andras kalas heller förstås.

För mig är det däremot viktigt att man till exempel inte delar ut kalasinbjudningar i skolan framför andra som inte är bjudna, och vi har haft kalas på sommarlovet för att minimera prat om det i skolan före/efter kalaset. Jag skrev sms till föräldrarna till de ca 5 st vi bjöd där jag berättade om tid plats osv samt vilka fler som skulle komma så visste man vilka kompisar man inte behövde prata om kalaset ”i onödan” med.

Tycker barn precis som vuxna ska ha rätt att göra skillnad på vänner man helst håller sig till att träffa på skola/jobb och vänner man väljer att spendera fritid med. (Någonstans har jag hört någon förespråka att man bjuder så många barn som åren födelsedagsbarnet fyller, har stämt ganska bra på våra barn faktiskt!)
 
Hej allihopa!

Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har nyligen börjat förskoleklass på en skola där hon inte kände några andra barn innan. Hon ville ha sitt kalas på lekland. Jag sade max 10 stycken då det är dyrt. Hon ville gärna bjuda sina gamla kompisar ifrån förskolan 8 stycken, så då blev det två ifrån skolan. Vi bjöd de två hon absolut leker mest med. Dottern är nöjd. Men jag har ångest. Hon leker även med andra i klassen, hon är en social tjej, men jag kan verkligen inte bjuda flera. Blir detta helt fel? Jag vill ju inte att några skal bli ledsna. Men tänker att det blir väl ännu värre om vi bjudit fler från klassen? Då känns det väl ännu sämre för dom som inte blev bjudna? För vi kan ju inte bjuda 26 stycken😱 Alltså har fullständigt ångest över detta....


Släpp ångesten om något barn blir ledset eller känner sig utanför är det faktiskt upp till barnets föräldrar att prata med sina barn om varför man inte alltid blir bjuden på alla kalas. Att inte alltid få vara med överallt är också en del av livet. Alla har inte en tillräckligt stor bostad för att ha många barn på kalas, en del har inte ekonomi o.s.v . kan ju finnas tusen anledningar att man inte kan bjuda alla.

Det är väl jättebra att du bjudit så många du har möjlighet till och att det blir de som är viktigast för dottern som kommer på kalaset. Däremot kan man ju undvika att bjuda in några framför alla andra i skolan och inbjudan kan ju skötas mellan föräldrarna i den åldern.

Tror aldrig jag hade ett kalas där jag bjöd alla i klassen när jag var barn, har heller aldrig varit på ett sådant kalas vad jag minns. Det blev människa av mig i alla fall 🙂 Det känns som det är något som kommit på senare år att bjuda alla.
 
Jag tycker att det är viktigare att något barn inte blir bortvalt än att det inte blir valt. Dvs det är mer okej att ett par stycken blir inbjudna och de flesta inte, än tvärtom. Så jag tycker det låter okej som ni gjort.

Det är en fin tanke att alla alltid ska bjuda alla på kalas, men det innebär också att vissa barn då aldrig kan ha kalas och att det blir väldigt många kalas att delta på och fixa presenter till för en familj. Om klasser idag består av 20-25 barn och många familjer har 2-3 barn...jag blir trött bara av att tänka på det 🙈
 
Låter helt ok i mina öron. Är ju skillnad om ni bjudit alla utom 2. Och att bjuda 30 ungar på dyrt kalas är ju omöjligt i min värld.

Jag tycker att det är viktigare att något barn inte blir bortvalt än att det inte blir valt. Dvs det är mer okej att ett par stycken blir inbjudna och de flesta inte, än tvärtom. Så jag tycker det låter okej som ni gjort.

Det kan jag verkligen hålla med om i ett av mina syskonbarns klass så gjorde några så att de bjöd alla utom en. Var dessutom flera i klassen som uteslöt samma person. Det blev ju väldigt utstuderat och är mycket värre enligt mig än att de flesta inte får vara med.Mitt syskonbarn bjöd dock bara några få personer hen ville inte ha kalas med många barn.
 
Håller med de flesta att det är bättre att bjuda så som du gjort nu.

Mer allmänna funderingar, inte till TS.
Alla har olika förutsättningar. Det finns alternativ om man vill hålla kalaset billigt och är trångbodd. Om barnet vill ha ett stort kalas så bjud hela klassen till en lekpark eller liknande, grilla korv och fika. Det funkar fint även i november.

Dilemmat som alltid kommer drabba något eller några barn i klassen är att de aldrig kommer bli bjudna på kalas, förutom möjligen de kalas där hela klassen är bjuden. Och att när de själva har kalas så kanske bara en av de fem inbjudna dyker upp.
 
Man har ingen skyldighet att umgås på fritiden för att man går i skolan (eller jobbar) ihop! På privata kalas måste den som ska ha kalaset få lov att välja vilka som ska bjudas in, utan att någon ska behöva få ångest över det.

Min dotter har alltid haft kompisar både i sin skolklass och på andra håll (kusiner, ridkompisar osv) och har alltid haft blandade kalas, dvs utvalda kompisar från olika grupperingar. Det funkade bra hela hennes uppväxt, självklart såg vi till att inte utesluta EN person från ett visst sammanhang, men det problemet uppstod aldrig.
 
Antingen har man ett kalas för hela klassen, eller så har man ett mindre för de barnen vill ha på sitt kalas.

Men bjuder man in i skolan är det alla eller ingen, ingen vill ha det barn som inte blir bjudet på kalas. Har man ett mindre sker inbjudan utanför skoltid :)

Vi har haft samma diskussioner, förra året hade vi det första kalaset för vår dotter (då 6år) vi var utomhus i trädgården och det gick hur smidigt som helst. Trodde det skulle vara stort bortfall då det både var utomhus och i december. Men alla 18 kom och det blev verkligen superbra.
I år har vi bokat på ett lekland, fast ändå inte lekland utan här i kommunen finns det ett med hoppborgar osv, och intäkterna de får går till cancerdrabbade barn :) Vi valde den typen av kalas då gubben jobbar natt och jag inte kände för att ha hand om alla helt själv, med pynt och städning och allt vad det innebär.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 739
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 282
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Kan vi prata lite om all ångest runt kalas! Sonen började 2an för någon vecka sedan. Förra året blev han bjuden på noll kalas, inget...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
14 173
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp