Bukefalos 28 år!

Dottern har träffat pappa efter 11 år Långt - förlåt

B

BamsePlutt

Har ju skrivit här en del om min dotter som haft det besvärligt till och från och en hel del kontakt med BUP. Nu mår hon ju mycket mycket bättre och jag är jätteglad över det!
Nån stans har nog dottern alltid haft funderingar kring sin pappa som försvann när hon var fyra år (elva år sen alltså) Tror att en hel del av hennes psykiskt dåliga mående på något vis haft med det att göra. Anledningen till att pappan försvann var att han hade väldiga problem med droger, han hade innan jag träffade honom grava narkotikaproblem. När vi träffades var han "ren" - bortsett från alkohol så om han egentligen var "ren" kan ju diskuteras. Hur eller hur så separerade vi, han träffade en ny kvinna och även dom separerade (dom fick ett barn oxå som han nog bara träffat en gång överhuvudtaget).
Därefter trillade han dit igen så det bara stänkte om det. Han strulade till och från med umgänget, det var skitrörigt, och jag tog kontakt med familjerätten. Vi höll umgänget ganska okej ett tag men sen funkade det inte, bland annat kom han påtänd till mötena på soc. Till slut sa familjerätten till mig att: "nu får det vara nog - låt honom stämma dig på umgänget om han är intresserad - vi går i god för att du försökt allt du kan" Som sagt - jäkligt rörigt. Umgänget rann ut i sanden helt och hållet och dotterns pappa flyttade till Norge för att han trodde livet skulle bli bättre där. Sen var han helt försvunnen, hörde inte av sig till nån och jag lät det vara. På något sätt var det en lättnad, samtidigt en sorg, att han försvann.

Sen för ett par år sedan kom dottern och sa att nu vill jag veta om pappa lever eller är död! Jag har alltid varit ganska öppen med hur det varit, svarat ärligt på frågor vartefter dom har kommit. Frågorna har liksom förändrats i förhållande till hennes ålder, ju äldre dessto svårare frågor. Fast jag antar att hon då hade kapacitet att förhålla sig till det svåra. Det var så BUP rådde mig till att hantera det när hon var liten, en gång när jag var där på ett "rådsamtal".
Iallafall - jag tog med hjälp av folkbokföringen och pappans släktingar reda på vart han fanns och fick en adress dit jag skickade ett brev. Något av en kontakt etablerades mellan dottern och honom, dom skickade ett par brev, något kort, något sms. Så har det varit under ett par år. Nu hade pappan ärenden till Sverige och ett möte/en träff blev bestämt. Denhär träffen genomfördes igår.

Jaha - så jag, min man och dottern körde 40 mil upp i landet igår för att möta pappan på stan för en fika (lagom neutralt) Det gick väl hyfsat, blev lite tyst och pinsamt. Pappan pratade väl mest med mig men hur eller hur - det funkade. Vi träffade honom strax över en timme. Försökte avläsa om han håller på fortfarande men blev inte klok på det. Något håller han på med, sen vad vet jag inte. Amfetamin? Piller? Eller "bara" sprit?

Däremot var det väldigt uppenbart att han var sjuk! Han har lungemfysem som verkar ganska allvarligt med tanke på hur han lät, hur mycket han orkade gå osv. Det hade tydligen varit tal om syrgastuber oxå. Han var mager som en sticka (kan oxå bero på t.ex. amfetamin, vad vet jag, men även sjukdomen) Han hade under senaste året haft två lungkollapser som han legat inne för. Fick känslan av att han var jättesjuk. Tyckte han var "gul" oxå. Hepatit? Skakig. Nervös? Vet inte. Men hur eller hur hade det satt sig på rösten så han var väldigt hes/knarrig, det lät som att det var en riktig ansträngning att överhuvudtaget prata.

Nu känns det som om det bara är så jävla orättvist allting. Han fullkomligt försvann och lämnade henne och svek henne. Ska han dessutom nu vara så jävla fräck så att han dör oxå? För så kändes det, som om han ska vara glad om han kommer över 45. Idag är han 42.
Nu är jag ganska uppvarvad och spänd för tillfället så jag kanske går igång en massa. Men ändå - det känns så jävla taskigt allting. Fan fan fan!

Ni som kan lite om sjukvård osv, vad tror ni om det? Vore tacksam för svar. Funderar så mycket nu. Men hur eller hur, dottern var nöjd med att träffa honom, tyckte han verkade ganska okej men var fullt medveten om att han var i dåligt skick. Men hon kan tänka sig att träffa honom igen när jag är med henne. Fast snörpan tycker att det känns bra lustigt just nu! Gud vad jag tycker om den ungen!

Kram
 
Sv: Dottern har träffat pappa efter 11 år Långt - förlåt

Åh, jag känner med er! Jag fasar för att min situation kommer att bli likadan, trots annan problematik. :cry:

Jag hoppas det blir så bra som möjligt för er!
 
Sv: Dottern har träffat pappa efter 11 år Långt - förlåt

Nu känns det som om det bara är så jävla orättvist allting. Han fullkomligt försvann och lämnade henne och svek henne. Ska han dessutom nu vara så jävla fräck så att han dör oxå? För så kändes det, som om han ska vara glad om han kommer över 45. Idag är han 42.
Nu är jag ganska uppvarvad och spänd för tillfället så jag kanske går igång en massa. Men ändå - det känns så jävla taskigt allting. Fan fan fan!

En femtonåring är många gånger klokare än vad man många gånger tror och din dotter har varit med om en del som säkert har gjort att hon kan se nyktert på saker och ting. Prata med henne om att du tror att hennes pappa är svårt sjuk. Det kommer säkert vara jobbigt för henne men frågan är vad det är som har varit det viktiga för din dotter - att hitta pappan, se vem han ärm och få en stor bit av sitt livspussel på plats eller att hitta pappan och så ska livet bli "happily ever after"?
 
Sv: Dottern har träffat pappa efter 11 år Långt - förlåt

Hej! Tack för svar! Naturligtvis är det viktigast för henne att "lägga sitt livspussel". Därför gjorde vi denna resa och därför har vi hjälpt henne att hitta bitarna. Dottern är väldigt väldigt stadig med bägge fötterna på jorden, hon själv sa idag efter att vi kommit hem, när jag körde henne till stallet: "undra hur lång tid det tar tills han inte ens kan gå?" Vi har en väldigt öppen dialog och jag öppnade upp lite för ett snack men ville inte gå in på så många detaljer då jag är ganska upprörd, bättre att vänta nån dag. Fast jag tycker att det känns jävligt orättvist här i livet om hon först ska förlora sin pappas umgänge p.g.a en massa strul och sen behöva uppleva (kanske) att han dör medans hon är så ung. Vissa erfarenheter känns grymma.
 
Sv: Dottern har träffat pappa efter 11 år Långt - förlåt

Ja, på sätt och vis är det orättvist. Men det hade också kunnat vara så att hon hade väntat två år med att vilja träffa pappan och att han då inte längre var i livet.

Man kan bara göra det bästa man kan med de kort man har och med tanke på pappans historik så tycker jag att korten ändå är riktigt bra. Han lever ju trots allt och hon har fått träffa honom. Hon får en bild av honom och kan med egna ögon se varför t.ex. hon inte har levt med sin pappa. Hon kan också få en förståelse för varför han inte har varit närvarande (om det är en av de saker som hon är ute efter).

Jag är inte så säker på att det behöver vara en grym erfarenhet. Jobbig, alldeles säkert. Men kanske också en helande erfarenhet.
 
Sv: Dottern har träffat pappa efter 11 år Långt - förlåt

Hej! Förstår vad du menar egentligen - är nog bara inte där just nu. Har tänkt precis som du tänker. Men livet är så konstigt ibland och jag kan inte alltid förstå. Det gör ont i mig, men kanske gör det mest ont i mig, för dottern har iallafall fått en bild, jag bara återupplever gammalt skit. Du verkar vara klok så du förstår nog vad jag menar.
 
Sv: Dottern har träffat pappa efter 11 år Långt - förlåt

Det gör ont i mig, men kanske gör det mest ont i mig, för dottern har iallafall fått en bild, jag bara återupplever gammalt skit.
Det är här skon klämmer, men var försiktig så att du inte för över dina negativa känslor på dottern. Låt henne ha den bilden av sin pappa som hon själv skapar, även om du tycker att den är lite för positiv. Om det nu är så att hon skapar en mycket negativ bild av sin pappa ska du givetvis gå in och korrigera den så att den blir rättvis.

Och jag håller med Philosophia, det är så mycket bättre att hon fick tillfälle att träffa sin pappa och få en egen bild av honom, än att om ett par år försöka hitta honom och han inte finns kvar i livet längre. Det är jättesynd att han är dålig, men du kan ju se det lite positivt att hon då med egna ögon ser vad långvarig användning av droger gör med kroppen. Det är det många fler tonåringar som behöver se!
 

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 692
Senast: tanten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 815
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 631
Senast: jemeni
·
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 313
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp