doublehorse

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 655
M

makejo

Har en pad, doublehorse nånting stod d på den den e svart o känns hård men sviktar lite om man trycker hårt på den men när man har den på hästen o har ridit en stund o den blivit varm av hästen så blir den mjuk o fromar sig efter hästen o sadeln.
nån som har en sån och är dom bra?

fick höra att min häst ev.har blivit lite öm i ryggen baktill där sadeln slutar ungefär
och att det kankse kan bero på tryck fr sadeln. så fick rådet att prova med pad för att fördela o jämna ut tryck o få sadeln att ligga bättre
jag tycker att sadlen ligger mycket bättre.

Sv: doublehorse

för det första: är sadelns stoppning jämn?
passar sadeln i övrigt?

jag har inte hört talas om denna padd, men om hästen blir öm pga sadeln så är det ju något som är fel. sen om det kan åtgärdas med en padd överlåter jag till någon annan att avgöra :)

jag vet inte om det är ifrån sadeln, stoppningen är jämn och sadeln är nog ca 4-5 år vet inte säkert.
jag tycker det ser ut som om sadeln ligger bättre nu med padden och kommer upp lite mer och det blir mer kanal.. eller va man ska säga men jag är otroligt långt ifrån nån sadel expert så ville ha lite tips o råd och höra om någon har padden och om den är bra

Om hästen blir öm i ryggen där sadeln slutar, är nog bommen för rak! Kolla med en sadelutprovare, eftersom du själv inte verkade kunna så mycket om sadlar(?)....

Diana

Är hästen öm där sadeln slutar kan det vara så att du rider i en sadel som är för liten för dig. Nu vet jag ju inte vad du har för sitsstorlek eller hur du är byggd men det är en vanlig orsak till att det blir punkttryck där bak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 916
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 715
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 313
Senast: Hedwig
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka