Sv: DP - att ta sig vatten över huvudet?
Jag skrev en hel jäkla lång rasbeskrivning i en tråd för bara någon dag sedan, så där kan du gå in och läsa.

För som jag skrev där, en dvärgpinscher är en trevlig hund men inte en hund som passar alla.
Dom är temperamentsfulla, energiknippen, envisa till tusen, men samtidigt såå tillgivna sin flock.
Dom är otroligt lättlärda, åt båda hållen.

Det tar inte måga sekunder innan min lilla dp lärt sig nåt nytt, hon har glänst på alla kurser vi varit på, men hon lär sig lika snabbt otyg som kan driva mig till vansinne. Så det gäller att se upp.
Julie var ju min första valp, jag ångrar såhär i efterhand att jag inte var lite tuffare när hon var liten. Men det är svårt att vara tuff mot en liten krabat som bara väger nåt kg. Men såhär i efterhand hade jag nog sparat in mycket jobb genom att vara hårdare redan från början. Men visst är det en ras man kan ha som första hund, så länge du är beredd att ta hjälp och vill jobba med din hund.

Köper du dessutom hund av en seriös uppfödare så har du ju alltid uppbackningen där att du kan prata med din uppfödare, få råd och tips hur du ska få bukt med problem osv. Min uppfödare har verkligen varit kanon. Alltid ställt upp och svarat på frågor och gett tips och råd.
Det är dock inte en ras att satsa på om du bara vill gå koppelpromenader runt huset. För dom har energi så det räcker och blir över.

Dom behöver både fysisk och psykisk aktivering. Min lilltjej älskar att få klura på saker och lösa problem. Och dom är tacksamma för att många av dom säljer sin själ för en godbit.

Min hund som fullkomligt struntar i främlingar och inte alls tycker om dom klättrar i deras knä om dom har en godis.
Gå in på
http://dpklubben.se så kan du läsa massor om rasen, se bilder och få kontakt med uppfödare runt om i landet.
Ringa och prata med uppfödare, berätta vad du vill få ut av ditt hundägande och fråga om dom tror att rasen skulle passa dig.