Bukefalos 28 år!

DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

De enda åldersreglerna är att hunden fyllt 9månader vid första start. Så man kan harva runt i Nkl (nybörjarklass) med en veteran om man vill det:)
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jaha, spännande klassindelning! Vi har ju Ukl (9-24 månader) och sen är det Öppenklass vare sig man vill eller ej tills man bli uppflyttad till Elit.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Vem hade lagt upp provet när du gick första gången? Låter ju sådär faktiskt.

Det är många domare som gör det till något större än det är med nybörjarklass tycker jag. Dom börjar peta i dirigeringslydnad och saker som är helt irrelevanta i en sådan klass. Jag ser den som ett egenskapstest, ett inträdesprov i jaktprovsvärlden. Hunden ska visa att den har rimlig stadga, är tyst, vill och kan hitta och bära vilt samt är modig i terräng. Men tydligen är det inte många domare som håller med mig... :)
 
Senast ändrad:
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

I dom högre klasserna tycker jag inte proven brukar vara orimliga. Tvärt om tycker jag det är nästan pinsamma skillnader mellan A och Bprov allt som oftast.

Alla dessa långa dirigeringar behövs för att visa att hundarna GÅR att dirigera. För vad ska vi med retrievers till om vi inte har deras förighet och vilja att vara till lags? :)
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jaha, spännande klassindelning! Vi har ju Ukl (9-24 månader) och sen är det Öppenklass vare sig man vill eller ej tills man bli uppflyttad till Elit.

Det var så "förr", för -6-7-8 år sedan. Fast jag tror nybörjarklass fanns ändå.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Det va tösens andra prov, pm:ar om domaren.
Håller med dej om att det bör vara relativt enkla uppgifter för en nkl, det är ju som sagt en typ av introduktion.

Angående klasserna, förr var det åldersindelning och då kallades nkl unghundsklass.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Det skulle jag nog inte säga, efter en snabb koll. Jag skulle kalla det utställningslinjer, men det är möjligt att uppfödaren vill ha det till DP.

Nä, uppfödaren säger inget så tillvida. Mamman är dock en skotsk import och ser ut som en jaktlabbe. Jag har en känsla av att de inte riktigt har den indelningen utomlands som vi har här? Eller hur funkar det?
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Nä, det är ju inte riktigt likadant, även om det finns samma tendenser. Jag klickade på ett par hundar och såg att de var bruna, generellt har man inte det bruna inom jaktlabbarna. Däremot har jag sett en del bruna labbar i trevlig modell på sistone (ganska små, relativt smärta med ett fint huvud) och det hade ju varit jättekul om de kunde arbeta också.

Som det ju framgått lite i tråden så är det där med DP lite hittepå. Jag vet ingen jägare med lite högre ambitioner som skulle köpa en labbe som inte hade rena jaktlinjer. Man vill ju ha den ultimata jakthunden, inte bara en go familjehund.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Som det ju framgått lite i tråden så är det där med DP lite hittepå. Jag vet ingen jägare med lite högre ambitioner som skulle köpa en labbe som inte hade rena jaktlinjer. Man vill ju ha den ultimata jakthunden, inte bara en go familjehund.

Jo jag håller med om det. Men min hund (som är den jag länkade till) upplever jag just som jag tror att man "önskar" med DP. Lättare typ, långa ben, smäcker, väldigt mycket arbetslust men ändå inte lika taggad som en jaktlabbe. Nån jakthund blir hon ju aldrig i den bemärkelsen (och det ska vi inte ha heller), däremot är hon en betydligt trevligare hund än en "vanlig" labbe - tycker jag.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jag tror att den typen av labbe du har är lite samma som vår gamling. Pigg och glad arbetsvillig hund. En perfekt familjehund! Vår har dock fått slita som apportör, men köptes först och främst som familjehund.
Våra lilla är köpt som jakthund och då ville vi inte ha en Frasse till. Man ska ju köpa sej det man vill ha:) nu blev inte allt som vi tänkt i och med att den lilla har HD d och artros i bogarna, behandlad och ohalt men vi vet inte om hon kommer hålla. Lite synd, supertrevlig hund med en jävla fräs både som jakthund och träningskamrat. Men hon har förhoppningsvis inte jagat klart än på några år!
Hoppas du får många roliga år med din hund!
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

*KL*
Nikkas moster har faktiskt ett CK på utställning. Just hon har inga större meriter i jakt (gått till pris Ökl) men har rena jaktlinjer bakåt. Skulle inte vilja kalla henne för dp utan snarare en jaktlabbe som råkat få ett CK för "rätt" domare.
Nikka själv är i mina ögon riktigt snygg och ser ut precis som jag tycker att en labbe skall se ut (förutom att hon har ljusa ögon), det skulle vara intressant att se vad hon fick för kritik om man ställde henne för domaren ovan eller någon som lutar lite mer åt jakthållet.

Läste för övrigt på FB om en ren jaktlabbe som hade fått väldigt fin kritik med idel "excellent" i kritiken - men då var det en engelsk domare på en int. utställning.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jag har ingen aning om hur de utländska hundarnas prestationer visas i de svenska databaserna.

Jag kan hästavel, inte hundavel - men vill lära mig. Försök gärna svara igen :-)
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Alltså, jag ser att jag måste vara åskådare på ett retriverprov nån gång, det verkar lite smått lustigt det som ska göras..? Vet man inte vad som kommer på provet?

Ju mer lättstyrda hundar som finns, ju svårare blir proven och sen kommer det en dag när det inte finns hundar som kan leta själv. Meningen är väl att du har ögonen mot himlen och skjuter fågel och hunden markerar. Sen skicka du ut den på sök.

Meningen är väl inte att jag som jägare ska skjuta och markera allt själv för att sedan skicka hunden på det. Men jag håller med om att det är jäkligt läckert med en hund som är så dirigerbar.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jag har ingen aning om hur de utländska hundarnas prestationer visas i de svenska databaserna.

Jag kan hästavel, inte hundavel - men vill lära mig. Försök gärna svara igen :-)

Pappans sida borgar iaf för att det inte finns några jaktmeriter och då kan man inte kalla det för DP oavsett hur lite vi vet om mammans sida! De hade valt en bättre meriterad hane om de varit intresserade av arbetande hundar.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 453
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Jag ska leta efter ett hotell en vecka och har alltid använt booking.com utan några problem, men den senaste tiden har klagomålen...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 396
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp