Dra hästsläp med Tesla Y

Bukefalos 30 år!

Kristel

Trådstartare
Hej!
Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet..
Släpet har totalvikt på 1700, så max med last får bli 1600 bak en Tesla Y. Faktiskt vikt med häst&utrustning i blir ca 1400.
Någon som har erfarenhet av att dra hästsläp med Tesla Y? Hur blir räckvidd med släpet, framförallt på vintern? Går det att ladda med släpet påkopplat?

Hej!
Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet..
Släpet har totalvikt på 1700, så max med last får bli 1600 bak en Tesla Y. Faktiskt vikt med häst&utrustning i blir ca 1400.
Någon som har erfarenhet av att dra hästsläp med Tesla Y? Hur blir räckvidd med släpet, framförallt på vintern? Går det att ladda med släpet påkopplat?
Jag hade nog inte vågat med en sådan, men jag är fortfarande lite skeptisk mot dom iofs och vill ha en säkrare dragbil.

Jag har gjort en del research och det verkar vara många som drar både hästsläp och tunga husvagnar med model Y och är väldigt nöjda. Räckvidden får man räkna med att den påverkas rejält, men de har ju så bra räckvidd från start att man ändå tar sig långt.

Huruvida man kan ladda med påkopplat släp eller inte beror på hur laddstationerna ser ut. På vissa funkar det, andra inte. Blir nog mer och mer vanligt att de byggs så att det funkar (även om man då kanske måste blockera ytterligare en plats)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar