Dra några bjälkar!

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare handsup
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 819
H

handsup

Vi har några träbjälkar i hagen som vi skulle vilja ha bort. Satt här och klura på natten coh undrar om inte plutt skulle kunna hjälpa oss. Vi har ingen riktigt sele ännu men min fråga är då om det inte räcker med att vi har en brösta? Han drar väl ändå med den eller hur?

Sv: Dra några bjälkar!

Javisst gör han det tillsammans med linor och en svängel. Dock så gäller det att ha drag i linorna hela tiden för annars kan jag tänka mig att det är risk att han snor in benen.

Jag brukar låta min ponny dra ut "halmcigarrer" till ligghallen (jag lägger en rejäll sudd med halm på en stor presenning som jag sedan snörar ihop till en jättecigarr :p). Denna kopplar jag sedan till ponnyns brösta-draglinor-svängel och låter honom dra. Däckeln behövs egentligen inte då, men jag brukar vilja ha bakselen som hjälper till att hålla ordning på draglinorna en smula så då är det enklast att lägga på däckeln också eftersom bakselen sitter fast i svanskappan.

Men har man bara bröstan så kan jag tänka mig att det går lika bra att lägga ett stigläder över baken som man sätter ett par öglor av balband som håller upp draglinorna lite. Kanske behövs de inte alls hållas upp, bara jag som är överförsiktig? :)

Självklart kommer vi använda draglinor och se till så att det är i drag hela tiden så han inte trasslar in sig.

Vi kan ju testa i alla fall så får vi se hur det går. Så får han göra lite nytta också pojken i väntan på riktig sele :D

om man har loksele kan man ju alltid pröva lunningsbåge, funderar på att köpa en själv :p (fast det kanske funkar med vanlig sele också?)

nejdå, du är inte överförsiktig.
precis så skulle jag åxå gjort om det skulle dras nått. sökerhet framför allt och ett par intrasslade draglinor kan ju vara förödande!!!!!!!!!!! :eek:

(eller är det bara vi mammor som är lite nojjiga.....?:confused:)

(eller är det bara vi mammor som är lite nojjiga.....?:confused:)

Där kan jag lugna dig och säga att så är det inte, man kan inte vara överförsiktig ;) Skulle aldrig våga dra med endast draglinor

Jag är 18år och absolut inte mamma :D

Bäst är att ha loksele:)
Sen får man inte glömma draglinor och svängel.
Träänden ska helst ligga på en kälke eller trädpulka, den kan fastna i marken annars (varit med om det själv och det tog tvärstopp, svängeln böjde sig men annars gick allt bra):) Men är marken väldigt slät är det ju en mindre risk, fast jag körde fast på en liten sten på ganska slät mark:angel:

*kl*

Vi fäste draglinorna direkt i bjälken och bjälken drogs på bredden om man säger. LÅg alltså inte parallelt med färdriktiningen utan tvärt mot. Första bjälken gíck jätte bra och ponnyn kämpa på under glada hurrarop från oss. Andra bjälken var lite tyngre så efter halva vägen orkade han inte mer. Vi skulle ha lagt dem på typ en pressening eller något så det vart lite bättre glid. Men ponnyn gillade det helt klart i alla fall. Så nu letar vi sele och vagn för glatta livet så han ska få lite skoj han med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 094
Senast: ptr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 403
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 020
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka