dra till hårt en gång??

O

oh_darling

ett exempel. om en häst inte vill stanna utan seg-går lite i halten och inte lyssnar, vilket den kanske gör gång på gång och det spelar ingen roll hur mkt man förbereder den med halvhalter eller använder sitsen. tycker ni det är okey att en gång för alla tvärt visa vad man menar genom att kanske dra till hårdare i tygeln och verkligen spjärna sig fast i sadeln?

alltså om det är okey att markera med ett hårt tag att hästen inte ska göra så (om den inte lyssnar) bara en gång ordentligt?!

förstår ni vad jag menar`?
 
Om du sitter i bakvikt och spjärnar samtidigt som du drar bli nog hästen förvirrad eftersom din kropp driver och din hand säger stopp.
Jag försöker räta upp mig och sluta driva med sätet. Då stannar hästen oftast. Mitt fel är i stort sett alltid att jag sitter i svag bakvikt och trycker på hästen omedvetet.
Men om hästen är olydig och inte vill stanna av den anledningen så kan jag tänka mig att ta tag en gång för att visa vad jag menar och sen självklart lätta av direkt hästen stannat.
En bra idé är också att om hästen är ouppfostrad och lyssnar dåligt så kan man börja med att jobba den från marken.

Nirak
 
Brukar kalla det "sätta hästen på arslet" =) Nej det är inget jag praktiserar eller rekommenderar. Hästarnas munnar är känsliga o ska behandlas varsamt=)
Håller med Nirak att det är en bra ide att börja jobba hästen ifrån marken.
Jag personligen använder ett skarpare bett lite då o då tex ett pass i veckan. Antingen en bra anpassad stång eller kandar men det krävs att man har en bra o rättvis hand(eftergift)! Det är lätt att skola hästarna i munnen med ett lite skarpare bett men målet för mig är alltid att kunna rida på vanligt tränsbett. Sedan så använder jag knappt händerna vid halt utan sätet men det är också en utbildnings o uppskärpnings fråga!

Vart det där förståeligt? :)
 
Ska du säga ifrån så är det BARA handen, strunta i att spjärna nånstans. Men i de allra flesta fallen räcker det att ta ett lite kraftigare tag, man behöver inte ta i för kung och fosterland precis!
 
Börja med att separera hjälperna så att fram enkom är fram för skänkel, och handen betyder stopp(!). Och jag tycker det är bättre att ta tag en gång än att segdra.

När de renodlade hjälperna fungerar så kan du "rida" in i halterna igen. Och stanna för sitsen, handen ska vara nödbromsen sas.

Renodla hjälperna kan vara bra att göra i början av varje pass, Kyra har en bra beskrivning.

JAG tycker det fungerar, för då ser man alltid till FÖRST att fram, stopp och svänga fungerar innan man börjar med något annat.
 
Både ja och nej, mest nej ;)

Om detta sker i skritt är det nästan bara ja, då är det allt som oftast olydnad. Men i trav och galopp krävs det mera ridning istället för hårda tag.

Och, om min häst blir sådan (var sådan innan, mkt segande i de flesta övergångar just för att hon inte orkade/var tillräckligt smidig) så petar jag på rumpan med spöet/smackar. Låter kanske dumt men hon förstår att det inte betyder "spring framåt" utan "aktivera bakbenen". För, när hästen segar så så är det just så att det släpper rygg o bakben och lägger sig i handen.

Och, det är INTE kul med en häst som sätter sig på hasorna varenda gång bara för att man tagit för hårt i den. Det är MKT värre att jobba bort "bryska" avbrott än lite sega. Man gör helt enkelt så att hästen tappar fötroendet för handen. Antingen så har du försatt hästen ur balans så den måste lägga sig i handen eller så har du skolat den fel och den tror att den ska lägga sig i handen, drar du då till i tygeln ger du totalt fel budskap - Ber den trilla dit för att straffa den. Inte direkt vad man är ute efter.

Ex, så funderade jag över detta när vi började fundera på enkla byten, dvs övade galopp-skritt osv. Oftast mkt segande, travsteg och "trilla fram" i avbrotten. Men när vi väl kom på hur vi skulle göra (i vilket moment av språnget man ska bryta av) så var det galoppp-skritt direkt. Gick så långt att hon stannade upp för mkt och jag fick driva för att bryta av (bröt av för sits o mer sluten innerhand). Så det går, det är bara att kämpa på.

Alltså ger det mkt mer om du ställer, flyttar eller liknande för att bibehålla bakbensaktiviteten och ryggverksamheten genom övergången, då slipper du tappa ryggen och få hästen i handen - segande.

Eller varför inte testa att släppa tygeln och bryta av sedan, så hästen inte kan lägga sig i handen?
 
det här är på ngt sätt ett slags dilemma. då det finns fördelar o nackdelar med allting.
 
Jag kan ta tag i en häst om den ignorerar mina hjälper,det tycker jag inte är fel.Då menar jag i den utsträckning att jag inte skadar hästen.
Om hästen segar in i halter t.ex kan det handla om att man själv blir seg i sina hjälper.Var kvick och låt inte någon hjälp "dröja".Men var samtidigt nog med att dina hjälper går igenom! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
645
Senast: valy
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 740
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp