Dräcktig sto och foder..

Shimzy

Trådstartare
Hej skulle behöva lite hjälp med hur man tänker när man räknar foderstat till dräcktigt sto..

vad skall man akta sig för?
vilka kvoter skall man ligga på?
vilket skillnad i behov jämfört med vanligt ?
kalsiumbehovet större.. är det något mer?
något fodermedel man inte bör använda?

tacksam för alla små tips :D

Sv: Dräcktig sto och foder..

Jag har ett dräktigt sto och Har haft henne på Kraft 125 hela dräktigheten Den skall tydligen innehålla alla ämnen dom behöver enligt experterna.
Sen är det bra med ett protein rikt hösilage.
Vi har dock haft svårt att få tag i det så att veterinären rekomenderade oss att ge extra lusern som kompliment till hö så att hon får i sig proteinet.
Nu har min häst drygt 50 dagar kvar att gå och hon äter inte mycket hö då det inte får plats så hon får nu Hackat lusern med olja i och sedan Kraft 125, samt lite musil..
De jag har gett i mitt sto är något som veterinären rekomenderade samt min tränare som har läst mycket om foderstater och föder upp hopp hästar själv.. Så jag litar på att de funkar..

Men jag tror det finns många teorier, och flera bra allternativ till färdigfoder till dräktiga.
Lycka till :)

Alla behov går upp, men särskillt protein och mineral/vitaminbehovet. Kika på de olika foderberäkningssidorna som finns så ser du hur behovet ökar.

Jag har ett dräktigt sto och Har haft henne på Kraft 125 hela dräktigheten Den skall tydligen innehålla alla ämnen dom behöver enligt experterna.
Enligt vilka experter? Det beror ju helt på hur mycket man ger, vad man ger i övrigt och vad grovfodret innehåller.

Jag har inte klarat mig på bara 125, utan fått använda både Pluss Grön och Protein ur Kraffts sortiment för att täcka proteinbehovet. Och trots att Pluss Grön innehåller högre mängder mineraler och vitaminer behövdes stora mängder mineralfoder utöver det.

men kan tex fortsätta fodra med soya om man vill för att hålla proteinkvoten uppe?

en fråga till om soya..
vissa säger att man inte kan ge det så fort de kommer gräs ute?
kan man ge det ändå?
det kan inte bli giftigt för fölet?

en fråga till om soya..
vissa säger att man inte kan ge det så fort de kommer gräs ute?
kan man ge det ändå?
det kan inte bli giftigt för fölet?

För fölet är det inte giftigt. För stor proteingiva (koncentrerad sådan) kan orsaka bakterietillväxt i tarmen som ger upphov till Baron Gruff-sjukan. Ingen större risk om du ger en begränsad mängd soja.

tack
Herre gud va skulle jag ta mig till utan alla dina visa svar ang foder och maskar ;)
:bow:

något fodermedel man inte bör använda?

tacksam för alla små tips :D

Läste i ridsports avelsnummer som kom igår att man ska passa sig för att ge sitt sto för mycket jod, detta innebär att man inte ska ge någon form av alg- eller tångtillskott till sitt dräktiga sto. Fanns en ganska bra artikel om avelsstoets behov på sidan 17 i del 2 om du är nyfiken på att läsa den, där hittar du nog många svar på dina frågor.

För fölet är det inte giftigt. För stor proteingiva (koncentrerad sådan) kan orsaka bakterietillväxt i tarmen som ger upphov till Baron Gruff-sjukan. Ingen större risk om du ger en begränsad mängd soja.

överfodring av protein kan även ge fång om man har otur!!!:(

nu har jag räknat fram en bra foderstat med bra kvoter på alla möjligavis

MEN då säger vet att hon skall ha extra kalk..?
men om jag höjer kalciumet så blir ju ca/p kvoten galen?

Om du har räknat på kalciumbehovet för dräktigt sto ska du väl inte behöva ge mer? Annars kan du ju ge lite extra lusern. Det innehåller en del kalk och från grovfoder spelar det inte så stor roll med mer kalk för kvoten.

nu har jag räknat fram en bra foderstat med bra kvoter på alla möjligavis

MEN då säger vet att hon skall ha extra kalk..?
men om jag höjer kalciumet så blir ju ca/p kvoten galen?

Säger veterinären att du ska ge extra kalk? Byggt på vadå, foderstaten du gjort och analysen på just ditt grovfoder?

överfodring av protein kan även ge fång om man har otur!!!:(

Dax att läsa på lite mer om fång kanske? Det forskas hela tiden. Protein är inte EN sak utan många olika aminosyror, så vilket protein ska hästen då inte få för mycket av? Vissa sockerarter och kolhydrater lutar teorierna mer åt nu och har i stort sett avskrivit protein som fångframkallande.

han ahr ingen aning alls om vad hon äter..
han var ute och dräktighets undersökte ett sto i stallet (stoet som fodret handlar om)
hon har blivit tjuvbetäckt i sommras och först nu började man misstänka det..

han bara konstaterade dräktighet och sa ge henne extra kalk..

men jag har kollat alla kvoter och behov och räknat på ett dräktigt sto och calsium behov.. då borde det väl vara nog?
men korsförlamningsrisker?

Om veterinärens enda foderåtgärd var att ge kalk så ignorera hans ev. vidare foderråd...

Korsförlamning har jag inte hört att någon haft problem med på dräktiga ston som får rejält med mat och går ute.

Oki

hon står ju i stall på natten ,men så snart vi kan så släpps dem ju ut på bete, och troligvis fölar hon på betet sen..
kändes oseriöst av vet att bara slänga ur sig det och ingen förklaring, känns tryggare att höra dig säga såhär :)

en fråga till kanske då? ;)
vilka värden vågar man räkna ett bete på?
förstår att det är olika beroende på marker osv, men en medelvärde?

vilka värden vågar man räkna ett bete på?
förstår att det är olika beroende på marker osv, men en medelvärde?

Jag räknar aldrig på bete utan kör på ögat. Att ta ett medelvärde och lita på det kan bli helgalet.

För att förenkla (man blir lätt hemmablind) så kan du fota en gång i veckan. Håll särskilld koll på hals, rygg och rumpa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka