Dräktig å plötsligt tjocka bakben

Tussemaja

Trådstartare
Kanske finns svaret i någon av trådarna här, men för mycket att leta igenom...Mitt sto är (förhoppningvis) dräktig på snart 90 dygn. Ska åka å kolla henne snart. Plöstslig en morron- för en vecka sen ungefär, stod hon med tjocka bakben. Absolut ingen hälta och var normal igen efter någon timme i hagen. Hon har aldrig tidigare svullnat i bakbenen. Jag bandagerade henne några nätter men igår kväll glömde jag bort det, och i morse var hon svullen igen, inte lika mycket men i alla fall... Kan jag anta att detta har med dräktigheten att göra eller bör jag söka någon annan orsak?
 
Sv: Dräktig å plötsligt tjocka bakben

Är bakbenen vita? Många hästar har i år drabbats av svullna ben efter att de ätit olämpliga växter i hagen. Särskilt ljusa ben har drabbats, sök å läs om Alsikeklöver.
 
Sv: Dräktig å plötsligt tjocka bakben

Ena bakbenet vitt. Rätt säker på att det inte hade att göra med nåt
hon ätit. Tänkte... om man själv är gravid kan man ju svullna i benen (å lite här å där...)
 
Sv: Dräktig å plötsligt tjocka bakben

Så tidigt i dräktigheten påverkar det inte hästen att få några svullna bakben. Så sök du orsaken någon annanstans för dräktigheten lär det inte bero på. Tjock i bakbenen kan de möjligen bli de allra sista månaderna när de är riktigt tunga.
 
Sv: Dräktig å plötsligt tjocka bakben

Har hon varit lös i magen?

I stallet jag jobbar hade vi för ett tag sedan problem med fodret (havre i vårt fall) Trots att vi köpt från den leverantören tidigare måste vi fått ett dåligt parti.
Det syntes tydligast genom att många hästar blev tjocka i bakbenen och lösa i magen. (dock ej halta eller febriga)

Vid "vanlig träning" märktes ingen skillnad, rent prestationsmässigt.

När vi bytte foder gick svullnaden ner i princip direkt.

Det kom senare fram att hvaren verkligen varit jättedålig och att den satt ner hästarna ganska rejält (mer än vad vi kunde se).
 
Sv: Dräktig å plötsligt tjocka bakben

Ja, jag kan fortfarande inte räkna ut vad som orsakade detta. Inga foderbyten, inte ny hage, inte lös i magen, inga irritationer på benen, inte påverkad på nåt annat sätt... Men nu är hon helt normal igen så jag får bara vara uppmärksam på om det händer igen.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Först vill jag säga att jag vet att man ska ta ut veterinär om hästen har ont men med största sannolikhet hade veterinär gjort precis...
Svar
10
· Visningar
1 612
Senast: Kallebus
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 817
Senast: Tussemaja
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 603
Senast: zoowie
·
Hästvård I lördags ringde dom från stallet och sa att Owe (min häst) var dålig, jättestel i bakbenen och vinglade när han gick. Jag kastade mig i...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp