Bukefalos 28 år!

Farao

Trådstartare
I lördags ringde dom från stallet och sa att Owe (min häst) var dålig, jättestel i bakbenen och vinglade när han gick. Jag kastade mig i bilen och möttes av en gald häst som såg helt normal ut, nga varma eller svullna bakben, inte öm.

Men när jag ledde ut honom ur boxen vinglade hela baken och han hade besvär med att få med sig bakbenen. Konstaterade en lättare korsförlamning och ledde honom på stallplanen. Efter ca 30 min gick han helt som vanligt, inga tecken på att något var fel. gick ett tag till och släppte honom sedan i hagen, allt såg bra ut.
Åkte till stallet senare på em oxå, å han såg bra ut.

Igår tog jag in honom för en lugn skrittur för att få bort stelhet.. Sprang med hon för att kolla och ser då att han har problem med hö bak.
Longerar för att kolla om det är hälta eller stelhet. det är stelhet i hö bak.

MEN (nu mitt riktiga problem)
När jag longerar honom i trav haltar han plötsligt på höger fram. Inte mycket men ändå.. Inget i hoven och inga yttre tecken på att något är fel.
Varför har han blivit halt?? Kan korsförlamning orsaka hälta på framben??
Har ringt för tid på kliniken, men får komma först torsd. 22/6..

Hjälp mig..
 
Sv: Varför??

Har du kollat tempen på honom? Färg på slemhinnor?
Symtomen du beskriver tycker jag tyder på erlichias, så jag skulle se till att snabbt få ett blodprov taget så behandling kan sättas in om det visar sig positivt.
 
Sv: Varför??

Han har ingen feber, det var jag snabb att kolla och han är helt normal i övrigt.
Det var korsförlamning, orsakad av att jag inte drog ner på fodret denna vecka, trots att han har tagit det betydligt lugnare än vanligt... skäms för det, men har aldrig varit nått problem förut..
undrar bara varför han blev halt på fram... :cry:

Äldre hästar (>3 år) får feber, sänkt allmäntillstånd, ev. påverkan på hjärnan och rörelsesvårigheter. Ej kronisk.
Inget av detta stämmer på min...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför??

Usch stackare :(
Men att han blev halt på fram kanske har med hur han belastar? Han har väl försökt avbelasta bakdelen nu och kanske det har påverkat hö fram? Bara en tanke.. Hoppas att han blir bra igen!
 
Sv: Varför??

mmm, har tänkt på det oxå, det låter rimligt.. verkar bara konstigt att det kommer så påtagligt synligt, bara en dag efter korsförlamningen... aya, han ska iaf ledas en vecka nu tills vi kan åka till kliniken å få han kollad.. förhoppningsvis är han bra då ;) :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp