Bukefalos 28 år!

Mystisk hälta, vad tror ni?

E

Emmiz87

Först vill jag säga att jag vet att man ska ta ut veterinär om hästen har ont men med största sannolikhet hade veterinär gjort precis det jag gjorde.


I torsdags skulle jag ut å köra min ena häst när jag ser att den andra står på 3 ben.
Tar in henne med möda å besvär, fick stanna å vila flera gånger för det gjorde antagligen fruktansvärt ont för den här damen gnäller inte i första taget.
Svullen i höger kota, hovböld tänkte jag eftersom det kom så plötsligt, av med sko å kände med visiter tång, ingen reaktion, lägger på omslag "just in case".
Lindar vänster fram eftersom hon kommer stödja mycket på det.
Ställer in henne tills jobbet är avklarat.
Kommer hem å tar av omslaget, ingen hovböld, inget som luktar illa eller nått.
Tar av lindan på vänster fram. Börjar fundera på fång, hon är ett varmblod men hade fång för ca 3 år sen, fet tänker ni då, nej normalt hull. Dock ska dom väl inte bli svullen ända upp till kotan, men hon stod lite som en såg bock så tanken fanns.
Lunch då står hon på det onda höger benet.
På kvällen svullen i vänster fram hela skenan.
Har is i magen å ger henne finadyne, något som veterinären skulle ha gjort om jag plockat ut en sån.

Dagen efter, ingen svullnad på morronen.
Lunch är hon tjock i vänster fram å lite i höger kota.
Sätter på back on track å ger henne finadyne.
Något svampig i kotorna bak, kan iof bero på att hon stått på box, van lösdrift.

Dagen efter helt bra. Jag fattar INGENTING! Vad var det för nått som kom så plötsligt å sen bara försvann? Fång? Stukning? Förstår inte varför vänster ben blir så tjockt när hon har ont i höger, kanske för att hon avlastar höger men iaf.

Travat henne idag å ingen hälta å ingen svullnad, jag fattar nada.
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?

Låter mest som hon snubblat ell dyl. Jag hade nog vilat hästen ytterligare ett tag bara utifallatt. Och så hade jag nog ringt en vette för rådgivning.
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?

Man behöver inte ringa vet det första man gör utan ha lite is i magen, veterinär hade sagt exakt samma sak åt mig som jag gjorde.
Det här regnandet har gjort att många haft problem med hovbölder så det var min första tanke å då känns det som en onödig utgift när jag kan fixa det själv.

Jag är inte ute å rider/kör om du tror det, vanlig halt kontroll, skritt sedan trav på vägen å se hur hon såg ut.
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?

Jag tror helt ärligt inte att någon veterinär satt in smärtstillande på en häst där man inte visste orsaken till en hälta. Det är det värsta man kan göra om det skulle visa sig att hästen har en fraktur. Vilket man inte kan avgöra bara genom att titta och klämma alla gånger.
Att man gjort efter man konstaterat orsaken t ex en hovböld det kan jag gå med på men inte med en okänd orsak till en så kraftig hälta.
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?

Jag kan lova att det gör dom. Om en häst blir halt tar man inte in dom till klinik för å röntga det första man gör. Man utgår ju inte från att så fort hästen är halt så har den frakturer.

Hur som helst så är hästen bra nu.
Jag tror bara inte att en stukning ger sig så fort å jag förstår inte vad det kan ha varit för nått.
Det är det jag undrar om någon vet.
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?

Här röntgar man i alla fall om hästen har så ont att den står på tre ben, såvida man inte kan lokalisera en hovböld.
Jag är jäkligt glad att jag röntgade min häst när hon stod på tre ben. Hade vi mixtrat vidare själva så hade hon varit en död häst i dag.
Hon blev hältfri efter ett par doser finadyne.

Jag känner då inte till någon veterinär som sätter in smärtstillande utan att veta vad som är fel på hästen.
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?

Jag har inte heller varit med om att en veterinär sätter in Finadyne utan att veta vad hältan beror på :confused: Ta in hästen till en klinik och gör en ordentlig utredning istället för att experimentera själv.
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?


Hur som helst så är hästen bra nu.

Jag tror bara inte att en stukning ger sig så fort å jag förstår inte vad det kan ha varit för nått.
Det är det jag undrar om någon vet.

Läs!
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?


Hur som helst så är hästen bra nu.

Jag tror bara inte att en stukning ger sig så fort å jag förstår inte vad det kan ha varit för nått.

Men det där är väl en vettig fråga att ringa en veterinär om? Beskriv händelseförloppet, så kanske du får ett svar på vad det kan ha varit. Och då får du ju även veta om veterinären tror att din häst är i behov av en undersökning.
 
Sv: Mystisk hälta, vad tror ni?

Jag har haft en vet som satte min häst på finadyne vid samma symtom (och brist på diagnos) som denna.
Han blev nästan ohalt men när vi trappade ner finadynet var han blockhalt igen.
Åkte till djursjukhuset för att leta efter fraktur.
Det visade sig vara en hovböld ändå, den satt djupt och ända fram i tån. Svår att hitta och besvärlig att åtgärda.

Nu verkar ju din häst frisk igen så jag hade gissat på en akut stukning. Det är inte helt ovanligt att dom går över riktigt fort när man har turen med sig.
Vänsterbenet var med största sannolikhet en överansträngning.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 349
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp