Bukefalos 28 år!

dräktig eller ej????

Sv: dräktig eller ej????

KL
Jag utgår från att TS i samråd med undersökande veterinär beslutat att honan får föda fram ungarna.
Vi vet inte hur långt gången hon är nu,det har inte uppgetts såvitt jag läst.
Honan är ca 6 månader gammal och alltså redan synbart dräktig.
Hon kommer,om hon skulle få behålla sina ungar,att bli en VÄLDIGT UNG MAMMA.
Jag är iaf inte helt säker på att en så ung hona skulle klara att ta hand om en kull ungar.
Oavsett vad man kan tycka så har honan blivit dräktig väldigt tidigt och är det någon som klantat sej så är det människan som sålt TS katterna och fått TS att tro att det inte var risk för parning förrän djuren blivit ca 1 år.
Gissar att TS blir vis av skadan och läser på ordentligt om hon vill avla,eller om katter i största allmänhet.
Handen på hjärtat,hur många av oss har träffat på katter som fött ungar vid 6-7 månaders ålder?
Det händer inte ofta,eller hur?
 
Sv: dräktig eller ej????

Ok,berätta gärna! Är genuint nyfiken alltså.
Har tagit hand om en hel del hemlösa samt vildkatter och inga har varit väldigt unga och dräktiga.
Det betyder inte att jag förnekar att det finns,givetvis inte.
Men de jag känner till har blivit rädda när de fött fram sina ungar och antingen lämnat dem mitt på gårdsplanen t ex eller bitit ihjäl dem.
Men jag läser gärna om andra tillfällen.
 
Sv: dräktig eller ej????

Vet om halft förvildade katter som fått tidigt tyvärr.
Och båda töserna och avkommor plus de övriga katterna togs bort i det fallet jag tänker på, då var kattungarna när dom hittades runt två tre veckor gamla.
Vet om en uppfödare som fick en tjuvparning där honan var mycket ung.
Och på vissa raser är det vanligt att para tidigt, men inte riktigt så tidigt..
För att sen efter en kull kastrera dem, för att de har hårda och täta löp.

Och snälla, skriv inte att FIP smittar, för FIP smittar INTE!
Det är Coronaviruset som smittar!
Vet av egen erfarenhet..
 
Sv: dräktig eller ej????

Hur f-n kom nu FIP in här???
Om du nu vet så mkt om det så tala då om det för dem som frågar.
Tänker inte skriva hela uppsatser om det för det blir långt nog ändå.
Jag är inte veterinär,har aldrig utgett mej för att vara det heller!
Har beskrivit det så kortfattat jag kunnat för en person i en annan tråd.
Om du tycker annorlunda så tycker jag du ska skriva det och länka till en infosida.
Har aldrig varit nån vad jag sett som skrivit nåt om det mer än att det är corona-viruset som smittar.
Och det vet jag mkt väl.Alltför väl.
Ta i stället och förklara för de som tror att deras katter kan vara smittade vad corona-virus är.
Det är missvisande att skriva att FIP inte smittar och sen inte ens nämna vad coronavirus är för ngt.
Men det är förstås lättare att hålla käften när folk frågar och sen kritisera den som inte uttrycker sej korrekt.
Visst jag säger ibland i korta drag att det smittar,men så är det också många år sen vår första insjuknade och det beskrevs av flera veterinärer som smittsamt.
De lade inte mkt tid på att nämna coronavirus.
Så visst jag kanske är låst i det.
Du är varmt välkommen att svara på alla FIP-frågor på buke i framtiden.
Så slipper du störa dej på vad jag skriver.
 
Sv: dräktig eller ej????

KL
Jag utgår från att TS i samråd med undersökande veterinär beslutat att honan får föda fram ungarna.
Vi vet inte hur långt gången hon är nu,det har inte uppgetts såvitt jag läst.
Honan är ca 6 månader gammal och alltså redan synbart dräktig.
Hon kommer,om hon skulle få behålla sina ungar,att bli en VÄLDIGT UNG MAMMA.
Jag är iaf inte helt säker på att en så ung hona skulle klara att ta hand om en kull ungar.
Oavsett vad man kan tycka så har honan blivit dräktig väldigt tidigt och är det någon som klantat sej så är det människan som sålt TS katterna och fått TS att tro att det inte var risk för parning förrän djuren blivit ca 1 år.
Gissar att TS blir vis av skadan och läser på ordentligt om hon vill avla,eller om katter i största allmänhet.
Handen på hjärtat,hur många av oss har träffat på katter som fött ungar vid 6-7 månaders ålder?
Det händer inte ofta,eller hur?

Jag känner till ett par (uteslutande huskatter) och de har varit goda mödrar till sina bebisar också.

Det är tråkigt att skadan ska drabba katten innan TS blir vis bara, men visst får vi hoppas på den effekten.

Jag tycker inte att det hela ska skyllas på den som sålde katten. Även fast den personen uppenbarligen har för lite kunskap och sagt felaktiga saker till TS har TS ett eget ansvar att ta reda på fakta innan djur införskaffas. TS hade kunnat köpa vilken kattbok som helst egentligen och därigenom fått veta att honkatter ofta blir könsmogna mellan 6 och 12 månaders ålder.

Om nu honan är 6 månader gammal kan vi anta att dräktigheten iaf var relativt färsk när TS skrev sitt första inlägg. 4 veckor gången kanske. Då går det fortfarande alldeles utmärkt att abortera medicinskt vilket antagligen medför betydligt mindre risk än en förlossning.
 
Sv: dräktig eller ej????

ok, alla. Detta blev en riktig debatt ;)
Nu är det som det är och jag har lärt mig av det.
Tack o hej
 
Sv: dräktig eller ej????

kl
TS en enda räka innehåller hela dagsbehovet av magnesium för en katt , magnesium fälls ut i urinen och leder ofelbart till urinsten .. med andra ord inte så hälsosamt
 
Senast ändrad:
Sv: dräktig eller ej????

Jag har inte träffat så många katter som har fått ungar tidigt, däremot har jag läst om en hel del fall på olika kattforum.I många fall ska kattägaren kastrera katten men släpper ut den okastrerade ungkatten och blir sen förvånad när katten får ungar.
Jag har haft hittekattungar av olika kön, men där har jag sett till att de har kastrerats tidigt.Tidigare än 6 månader.
 
Sv: dräktig eller ej????

Man ska inte ha flera buke fönster uppe samtidigt tror jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel! Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96...
2
Svar
26
· Visningar
2 537
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 249
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp