HeleneF

Trådstartare
Jag börjar blir orolig för att min ponny är dräktig. Egentligen känner jag mig ganska dum som tror det, för (vad jag vet) har hon aldrig gått tillsammans med någon hingst. Dock stod hon i samma stall som två hingstar i våras, och en av hingstarna gick i hagen bredvid. Finns det någon chans att någonting har hänt utan att jag märkt det? Jag var bara inackorderad i stallet så jag har ingen aning om vad som hände när jag inte var där, men av vad jag såg verkade hingsten lugn och jag tänkte inte så mycket på det. Men nu har hon blivit riktigt tjock, och det är olikt henne. Hon är en C-ponny och i vintras/våras åt hon 11-13 kg hö varje dag, plus lusern för att hålla hullet. Nu äter hon ett hö med nästan exakt samma värden som i höstas men bara 6-7 kg hö om dagen (plus proteintillskott), men ändå blir hon tjockare. Bara över mage och rygg. Hon motioneras och rör sig i övrigt på samma sätt som i vintras, så det handlar inte om att hon gör av med mindre energi. Hon har även fått en lite annorlunda form på magen jämfört med vad hon haft innan. Lite mer trekantig neråt. Jag förstår såklart att ni inte kan svara på om hon är dräktig eller inte bara genom den här texten, men finns det någon chans över huvud taget att hingsten har kunnat betäcka henne? För i så fall låter jag hellre veterinären kolla för säkerhetsskull.
 
Sv: Dräktig?

Om hingsten betäckt eller inte är precis omöjligt att veta! Dock så brukar det inte synas på stona föern runt 150-200 dygn. Så det beror ju på när du tror hon blev betäckt. Så här ser tex mitt sto ut som är på dygn 154 på detta kort:

cimg3500_5078184b9606ee2c1166ceee.jpg


Hon har haft 1 föl innan och promenadrids bara. Den enda som kan svara på om hingsten varit på ditt sto är stallägare elle rhingstägaren!

Är du osäker skulle jag defenitivt kontakta veterinären snarast!
 
Sv: Dräktig?

På endel så syns det inte förrän efter dygn 250. Så att TS sto är tjockt nu betyder ingenting.
Men för sääkerhets skull - hade jag kollat med en veterinär
 
Sv: Dräktig?

Svar till båda!

Hon har varit lite tjockare än vanligt hela sommaren, men hon har också gått på lite kraftigare bete än vanligt så det är väl inte så konstigt. Men det är nu den senaste veckan jag sett en annan form på magen än tidigare. Enligt min beräkning så borde hon väl vara i dygn 150 (på ett ungefär) och i så fall borde man alltså inte kunna se det? Tycker bara det är så konstigt att hon är tjockare nu än på betet... Men tack för svaren!
 
Sv: Dräktig?

Svar till båda!

Hon har varit lite tjockare än vanligt hela sommaren, men hon har också gått på lite kraftigare bete än vanligt så det är väl inte så konstigt. Men det är nu den senaste veckan jag sett en annan form på magen än tidigare. Enligt min beräkning så borde hon väl vara i dygn 150 (på ett ungefär) och i så fall borde man alltså inte kunna se det? Tycker bara det är så konstigt att hon är tjockare nu än på betet... Men tack för svaren!

Nej det borde du inte kunna se. Det beror ju på hur fölet ligger. RIng vet och be denne göra ett UL alt ta blodprov.
 
Sv: Dräktig?

MIn valack som definitivt inte är dräktig :) är tjockare nu än efter betet. Han var i perfekt hull då, men nu syns magen bakifrån, lite trekantigt nedåt faktiskt....

Men kolla för säkerhet skull iallafall
 
Sv: Dräktig?

En dräktighet brukar börja synas med att flankerna bit uttryckta. Det är där uppe livmodern sitter. Allteftersom fostret växer sig större flyttar det sig neråt mot magen.
 
Sv: Dräktig?

MIn valack som definitivt inte är dräktig :) är tjockare nu än efter betet. Han var i perfekt hull då, men nu syns magen bakifrån, lite trekantigt nedåt faktiskt....

Men kolla för säkerhet skull iallafall

På tal om dräktig:D Min hingst är minst sagt högdräktig dömma av han tunna:rofl:

cimg3380_506dbcd0ddf2b329b500055d.jpg



(Bäst att lägga till att han endast äter 3-4 kg hö/dygn)
 
Sv: Dräktig?

kl

Ta ut veterinären för säkerhets skull...

Ang "tjockheten" och hömängden så beror det ju helt och hållet på näringsinnehållet i höet. 7 kg av det hon äter nu kan ju vara mer energi i än 13 kg av förra årets skörd t.ex. Är det dåligt med protein i fodret eller varför får hon tillskott om hon nu är tjock?
 
Sv: Dräktig?

kl

Ta ut veterinären för säkerhets skull...

Ang "tjockheten" och hömängden så beror det ju helt och hållet på näringsinnehållet i höet. 7 kg av det hon äter nu kan ju vara mer energi i än 13 kg av förra årets skörd t.ex. Är det dåligt med protein i fodret eller varför får hon tillskott om hon nu är tjock?

Ja, så kan det såklart vara men det höet hon åt i våras hade ett energivärde på 7.2, det hon äter nu är på 7.7, så det skiljer inte jättemycket.

Protein får hon för att höet har dåliga värden, jag vill inte att hon ska ha ett underskott av protein bara för att hon är tjock.
 
Sv: Dräktig?

Vårt sto är på dag 140 och hon har precis fått V magen att denna börja komma .

Mia
 

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 206
Senast: Lyxzen
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 906
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 207
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp